Dokumenty - strana 68

  • Článek
Operační program Jan Amos Komenský přinesl, zdá se že bez větší pozornosti pedagogické veřejnosti, nenápadnou, ale podstatnou změnu v čerpání finančních prostředků na další vzdělávání pedagogických pracovníků. Jen pozorní čtenáři si všimli, že se v šablonách Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání MŠ, ZŠ, SŠ, VOŠ nachází věta: „Vzdělávání je možné realizovat formou akreditovaných i neakreditovaných kurzů nebo vzdělávacích programů, stáží, nebo formou supervize/mentoringu/koučinku.“
Vydáno: 22. 11. 2022
  • Článek
V minulých dvou částech našeho seriálu o skupinách spolupracujících učitelů jsme se podívali na jejich historii a popsali náplň činnosti. V dnešní části se zaměříme na personální obsazení, a to včetně zařazení vedoucího metodického sdružení nebo předmětové komise do organizační struktury školy.
Vydáno: 22. 11. 2022
  • Článek
Na stránkách Řízení školy se setkáváme s osobnostmi, které v současné době působí ve Stálé konferenci ředitelů (SKŘ). Jak žáky, pedagogy i kolegy ze SKŘ vnímá Mgr. Aleš Hajíček, ředitel ZUŠ Teplice, pedagog na teplické konzervatoři a člen Kolegia předsedy UR ZUŠ ČR? Jaký přístup při řízení školy v této složité době pokládá za správný?
Vydáno: 22. 11. 2022
  • Článek
Představte si vzdělávací systém, kde mají jednotlivé školy velkou míru autonomie. Systém, kde jsou vážným problémem vzdělávací nerovnosti a kde je vysoký počet soukromých škol. Systém, který není příliš centralizovaný a ústřední orgán (ministerstvo) má velmi omezený dosah na práci v jednotlivých třídách.
Vydáno: 22. 11. 2022
  • Článek
Ministr Vladimír Balaš označil požadavky ředitelů základních škol v souvislosti s financováním za hysterii a vydírání.
Vydáno: 22. 11. 2022
  • Článek
Myšlenku pořádat kulaté stoly ke vzdělávací politice přinesl po svém návratu z Francie do vlasti první ředitel Střediska vzdělávací politiky Pedagogické fakulty UK PhDr. Ladislav Čerych. SVP pak pořádalo kulaté stoly v letech 1994–1998 jako diskusní platformu akademické sféry. V roce 2001 byla jejich tradice obnovena z iniciativy a v režii Stálé konference asociací ve vzdělávání (SKAV) a ve spolupráci se SVP. Od roku 2010 se stal spolupořadatelem kulatých stolů EDUin.
Vydáno: 22. 11. 2022
  • Článek
Článek je zaměřen na čtyři důležité činnosti základní a střední školy ve školním roce 2022/2023: prevenci školní neúspěšnosti, přijímání ke vzdělávání ve střední škole, vzdělávání cizinců a pedagogické vedení školy. Informace jsou určeny základním a středním školám bez ohledu na zřizovatele.
  • Článek
Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení Změny za období listopad 2022 PhDr. Mgr. Monika Puškinová Ph.D. Poradenské služby ve školství Informace MŠMT Zdroj: www.msmt.cz,...
  • Článek
Schola Empirica dlouhodobě podporuje pedagogy MŠ v rozvoji socio-emočních dovedností dětí pomocí metodiky Dobrý začátek, jež vychází z principů amerického programu Incredible Years. Metodika Dobrý začátek má prokázané efektivní výsledky v podpoře inkluzivního přístupu v prostředí MŠ (podpora pochopení mezi učiteli, rodiči a dětmi, odstranění komunikačních bariér, rozvoj porozumění a tolerance, přijímání odlišností) a podpoře sociálních, emočních a kognitivních dovedností u předškolních dětí.
  • Článek
Mateřská škola Srdíčko sídlí v pražských Modřanech, nedaleko známé asijské tržnice Sapa. Ředitelka Mgr. Radana Mikšová s celým svým týmem má dlouholeté zkušenosti se vzděláváním dětí s odlišným mateřským jazykem, vedle vietnamsky mluvících dětí sem už léta chodí i další děti-cizinci. S příchodem nových ukrajinských dětí ve větším měřítku ještě vice na adaptaci a intervenci zapracovali. Přesvědčte se sami a nechte se inspirovat!
Vydáno: 22. 11. 2022
  • Článek
Mateřská škola je jediným druhem školy a školského zařízení, kde se učitelé potkávají s rodiči dětí zpravidla 2x denně. Tato skutečnost vytváří podmínky pro úzkou a kvalitní oboustrannou spolupráci. Oblast této spolupráce je velká proměnná, každý rok se sejdou v mateřské škole jiní rodiče se svými specifickými možnostmi i motivací a záleží na ředitelích a učitelích každé konkrétní školy, jakými směry spolupráci s rodiči rozvinou. Prostřednictvím následujícího seriálu nabízíme inspiraci, jakým způsobem můžeme ke spolupráci využít různé profese a zájmy rodičů.
Vydáno: 22. 11. 2022
  • Článek
Moderní technologie jsou všude kolem nás. Dnes představují již nedílnou součást našich životů a většina z nás si bez mobilního telefonu, počítače či internetu pravděpodobně nedokáže představit ani jediný den. Po mnoha stránkách nám tyto technologie usnadňují život. Mohou nám ho ale také pořádně znepříjemnit, a to tehdy, pokud nebudeme dodržovat zásady kyberbezpečnosti.
Vydáno: 22. 11. 2022
  • Článek
Hudbu podle vědců vnímají děti ještě před narozením a vážnou prý mají vůbec nejraději, říká jeden výzkum Institutu Marques v Barceloně. Tóny houslí, harfy nebo klarinetu tak zdaleka nepatří jen na pódia koncertních sálů.
Vydáno: 22. 11. 2022
  • Článek
Až budete přemýšlet, jakou písničku s dětmi nacvičit pro letošní vánoční besídku, můžete sáhnout po Hejblíkovic Dětské vánoční. Je vhodná pro menší děti i předškoláky, děti se ji snadno a rychle naučí, ale hlavně je bude náramně bavit. A nejen je, také jejich rodiče.
Vydáno: 22. 11. 2022
  • Článek
Nejkrásnější čas vánoční je opět tady a děti Vánoce milují. Nejen proto, že na ně o Štědrém dnu čeká nadílka pod stromečkem, ale také kvůli úžasné vánoční náladě a atmosféře, která panuje všude kolem nás, doma, ve školce, škole i venku na ulici. A naším vánočním tvořením můžeme celou tu dokonalou atmosféru ještě vylepšit. S dětmi si vyrobíme vánoční dárečky pro rodiče, kamarády nebo paní učitelky, které předškolní děti zvládnou zcela hravě. Dnes budeme pracovat s hlínou, kterou nebudeme pálit v žádné peci, ale použijeme hlínu samoschnoucí.
Vydáno: 22. 11. 2022
  • Článek
Nová kniha autorky Vladimíry Ottomanské mě zaujala svým neotřelým názvem – Svět objevů a vynálezů. V mateřských školách není zcela běžné věnovat se v rámci vzdělávací činnosti těmto tématům, avšak pro děti jsou jistě objevy a vynálezy lákavé a jejich zkoumání napínavé a zajímavé.
Vydáno: 22. 11. 2022
  • Článek
Lesní mateřské školy jsou již několik desetiletí úspěšně provozovány v Dánsku, Německu, Švédsku a v dalších zemích Evropy. Existují také ve Švýcarsku i Kanadě a své příznivce nachází tato myšlenka také v Japonsku. Na území České republiky se lesní školky začaly objevovat před více než 10 lety a po několikaletém vyjednávání Asociace lesních MŠ byl v roce 2016 do školského zákona zakotven paragraf s definicí lesní mateřské školy (zákon č. 561/2004 Sb.), kdy se lesní MŠ stala plnohodnotným druhem mateřské školy. Jak v současné době vypadá lesní mateřská škola? To se snažilo zjistit mapování Asociace lesních mateřských škol mezi jejími 150 členy, kterým položila 99 otázek pokrývajících širokou oblast jejich fungování.
Vydáno: 22. 11. 2022
  • Článek
Přemýšlejí děti nad tím, co jedí? Vědí, odkud se vzaly potraviny na jejich talířku? Mají možnost vyzkoušet si přípravu jednoduchého pokrmu? Dáváme jim příležitosti k bližšímu poznávání například jednotlivých druhů ovoce a zeleniny? Mohou je děti s pomocí dospělých samy zpracovat? Následující seriál nabízí inspiraci, jakým způsobem můžeme děti blíže seznamovat s plody a rostlinami, které samy vypěstují.
Vydáno: 22. 11. 2022
  • Článek
Chybí vám speciální pedagog nebo etoped? Trápí vás vysoká absence některých dětí a cítíte, že komunikace s rodiči vázne? Řešíte dluhy na stravném? Nejen v těchto případech vám může pomoci Platforma pro včasnou péči, která podporuje rodiny a děti ze znevýhodněného prostředí od narození do 8 let. Jednou z činností Platformy je i spolupráce s mateřskými školami – tak, aby byl pro všechny děti bez rozdílu zajištěn přístup k předškolnímu vzdělávání.
Vydáno: 22. 11. 2022
  • Článek
Dostala jsem příležitost seznámit se s knihou od německé novinářky Julie Leuze „Výchova vysoce citlivých dětí“. Při čtení knihy se mi zarámovaly zkušenosti s vlastními vysoce citlivými dětmi. Již od jejich narození jsem vnímala, že musím respektovat jejich potřeby. Byla to pro mě spíše intuitivní záležitost. A tak bych se ráda podělila se čtenáři o několik málo postřehů, které jsou pro výchovu vysoce citlivých dětí důležité.
Vydáno: 22. 11. 2022