Kulaté stoly SKAV v toku času a reforem vzdělávání

Vydáno: 22 minut čtení

Myšlenku pořádat kulaté stoly ke vzdělávací politice přinesl po svém návratu z Francie do vlasti první ředitel Střediska vzdělávací politiky Pedagogické fakulty UK PhDr. Ladislav Čerych. SVP pak pořádalo kulaté stoly v letech 1994–1998 jako diskusní platformu akademické sféry. V roce 2001 byla jejich tradice obnovena z iniciativy a v režii Stálé konference asociací ve vzdělávání (SKAV) a ve spolupráci se SVP. Od roku 2010 se stal spolupořadatelem kulatých stolů EDUin.

Kulaté stoly SKAV v toku času a reforem vzdělávání
Mgr.
Jana
Hrubá
kronikářka českého vzdělávání, šéfredaktorka Učitelských listů, členka SKAV, uvedena do Auly slávy ceny za inovace ve vzdělávání Eduína
Idea
„Základní ideou a zároveň hlavní funkcí kulatých stolů je otevřeně diskutovat nejvýznamnější a aktuální témata vzdělávací politiky, naléhavé problémy rozvoje českého i zahraničního vzdělávání a školství a možnosti jejich řešení. Vytvořit místo, kde se budou navzájem konfrontovat představy politiků a řídících pracovníků ve školství s poznatky akademické a odborné scény, ale i s názory a zkušenostmi pedagogických asociací a širší pedagogické i rodičovské veřejnosti. Soustřeďovat a propojovat různé přístupy, stát se myšlenkovou líhní a přispívat tím k formulování pojetí vzdělávací politiky v ČR a řešení problémů praxe.“
„Pro organizátory není lepšího pocitu, než když mohou sledovat názorové a myšlenkové jiskření, které diskuse doprovází, jsou na vrcholu blaženosti, když účastníci odcházejí s pocitem, že se něco nového dověděli, a není pro ně lepší odměny, než když se podaří danou problematiku opravdu ‚proklepnout‘ ze všech možných stran. A ke každému problému existuje celá řada názorů na jeho řešení. Který je ten správný? Kdo ví. Kulaté stoly si rozhodně nečiní nárok, aby se u nich o tom rozhodovalo. Ale jejich smysl vidíme v něčem jiném – aby ti, kteří kdekoli o čemkoli mohou rozhodnout (a teď nemyslím jen úředníky a politiky), měli k tomuto rozhodování více informací, více pochopení, více odpovědnosti, lepší přehled o názorech druhých a aby si ostatně i své vlastní názory mohli otestovat v intelektuálně nabitém ‚kotli‘…“
RNDr. Jindřich Kitzberger, předseda SKAV v úvodu k publikaci SKAV
­
– Kulaté stoly ke vzdělávací politice (duben 2003
­­
– říjen 2005)
První výsledky
„V lednu 2008 jsme obeslali anketními otázkami přes 1 200 účastníků kulatých stolů, abychom se dověděli, jak jim kulaté stoly slouží…
Dověděli jsme se, že
důvodem jejich účasti na KS jsou
:
*
informace (aktuální, zajímavé, nové…)
*
lidé (názory ‚špiček‘ z oblasti školství; osobní setkání s odborníky, zajímavými lidmi, přáteli; získání nových kontaktů)
*
osobní přínos (možnost tříbení myšlenek; pomoc při práci; zjištění situace na jiných školách – využití ve své praxi; možnost přispět do diskuse)
*
témata (zajímavá, aktuální)
*
veřejná diskuse (přínosná forma, dobrá úroveň vedení diskuse)
*
nabídka různých úhlů pohledu
*
pocit, že by se touto cestou dalo něco změnit
*
KS důrazně a fundovaně upozorňují na aktuální problémy českého školství
*