Dokumenty - strana 66

  • Článek
V Praze je několik desítek středních škol různého zaměření, ale jen o málokteré se dá říci, že prakticky nemá konkurenci. Škola, kde společně studují budoucí logistici a finančníci, je jen jedna.
  • Článek
Sedmnáctý listopad je svátkem studentstva a letos také dnem, kdy si připomínáme už 33. výročí svobody. Samet na školách přináší do škol téma sametové revoluce, možnost připomenout si události let 1939 a 1989 a reflektovat jejich odkaz a společenské výzvy dnešních dní. Tematické programy letos proběhly na více než 80 školách po celé republice. Bohatou nabídku aktivit do výuky připravily neziskové organizace, které na projektu spolupracují. Na některých školách pořádali sametové festivaly přímo studenti pro své spolužáky. Za projektem stojí spolek Díky, že můžem a organizace Post Bellum.
Vydáno: 13. 12. 2022
  • Článek
Cílem článku je shrnout důležité činnosti střední školy ve druhém pololetí školního roku 2022/2023, a to zejména v kontextu nových právních předpisů. Obsah článku se shodně vztahuje na školy veřejné i neveřejné. Text vychází z právní úpravy platné ke dni publikování článku.
  • Článek
  Poradna: Přítomnost vyučujícího na pracovišti Mgr. Martin Kaplán Učím na soukromé SŠ, a protože mi některé praktiky vedení nepřipadají úplně v pořádku, moc by mi pomohly odpovědi na následující...
Vydáno: 13. 12. 2022
  • Článek
Radim Dvořák je jedním z loňských absolventů gymnázia Open Gate v Babicích u Prahy. Studium uzavřel jak českou maturitou, tak i mezinárodní International Baccalaureate, která je často pomyslnou vstupenkou na zahraniční univerzitu. Jako jeden z mála studentů po celém světě dosáhl Radim v IB magické hranice plného počtu 45 bodů. Ze šesti skupin předmětů absolvoval na tzv. high level matematiku, ekonomii a českou literaturu, na standard level pak chemii, angličtinu a globální politiku. Nyní studuje na Trinity College v Dublinu a my jsme se zeptali na zkušenosti s IB i první dojmy z jeho alma mater.
Vydáno: 13. 12. 2022
  • Článek
Než zazvoní, které se dlouhodobě věnuje průzkumům žáků základních a středních škol, na přelomu září a října realizovalo dotazníkové šetření mezi 3 481 žáky prvních až čtvrtých ročníků středních škol. Průzkum byl zaměřen na spokojenost s výběrem střední školy, hodnocení výuky i pedagogů, ale také užívání návykových látek či přítomnost školských psychologů na školách. Přinášíme vám ta nejdůležitější zjištění.
Vydáno: 13. 12. 2022
  • Článek
V druhé polovině letošního roku probíhá první výcvik trenérů programu AART v češtině. Jde o dosavadní vyvrcholení několikaleté snahy přinést tuto metodiku do České republiky. V uplynulých letech se neziskové organizaci Aisis, z. ú., podařilo s pomocí podpory EU (Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání) a MŠMT, hlavního města Prahy a nadace RSJ metodiku přeložit a vycvičit české školitele. Nyní probíhající výcvik je podpořen MŠMT a realizován v rámci krajského projektu na podporu prevence v Praze. V jeho rámci tři desítky pedagogů základních a středních škol i pracovníků školních poradenských zařízení z Prahy prochází šedesátihodinovým tréninkem práce se skupinou.
  • Článek
Nadace The Kellner Family Foundation otevřela 1. ledna 2023 již 14. grantové řízení pro studenty bakalářských programů na zahraničních univerzitách. I letos přijímá žádosti elektronicky. Formulář musí zájemci o podporu vyplnit v průběhu dvou a půl měsíců a nejpozději do 12. března a vložit do systému i všechny dokumenty potřebné k posouzení žádosti. Přihlášky zástupci nadace posuzují v několika kolech. Nejdříve vyhodnotí informace poskytnuté v přihlášce a vybrané studenty pak pozvou k osobním rozhovorům. Přihlášky jsou hodnoceny velmi individuálně. Komisi zajímá každý jednotlivý příběh studentky nebo studenta, jejich motivace, ambice a odhodlání. Nadace podporuje mladé lidi, u kterých je zřetelné jejich zapálení pro obor a kteří mají svůj profesní sen, k němuž by rádi po návratu ze zahraničí směřovali.
Vydáno: 13. 12. 2022
  • Článek
V posledních letech je stále častější, že žáci středních škol stráví pololetí nebo jeden celý školní rok v zahraničí. Buď na to získají stipendium, nebo jim rodiče vzdělávání v zahraničí jednoduše zaplatí.
Vydáno: 13. 12. 2022
  • Článek
V posledních měsících se do legislativního procesu začíná intenzivně zapojovat nový aktér – veřejné mínění. A jeho vliv se dynamicky rozvíjí. Zatímco donedávna působil jen jako faktor ovlivňující rozsah připravovaných změn, nově začíná působit i u norem již platných, leč s odloženou účinností.
Vydáno: 13. 12. 2022
  • Článek
Školy se často snaží zachytit svou historii i v širším kontextu, a to v podobě školních almanachů. Ty obvykle mapují vývoj školy za desetiletí, obsahují vzpomínky, seznamy absolventů, fotografie žáků, studentů i pedagogů, ale také například výtvarné práce současných i minulých studentů.
Vydáno: 13. 12. 2022
  • Článek
Zákonná úprava Podle § 59 odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školského zákona, dále jen ŠkolZ) rozhoduje o přijetí uchazeče...
Vydáno: 13. 12. 2022
  • Článek
V prevenci rizikového chování se v průběhu času objevuji nová témata. Především jde o oblast adiktologickou, kde se nejčastěji objevuji nová rizika nelátkové i látkové povahy. V současnosti se velmi rychle po sobě objevily dvě látky (či způsob užívání), na které nejsme zejména v legislativní úpravě připraveni. Jako první vyvolaly celospolečenskou pozornost nikotinové sáčky, a sotva stačila pozornost vyhasnout, dostal se do jejího středu kratom. V obou případech jde o látky psychoaktivní, jejichž užívání provází riziko závislosti a řada dalších, dosud ne zcela podrobně zmapovaných zdravotních rizik.
Vydáno: 13. 12. 2022
Podle archivního zákona mají školy povinnost uchovávat dokumenty a umožnit výběr archiválií.
Vyhláška č. 263/2007 Sb., kterou se stanoví pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení zřízených Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí, se vztahuje pouze na školy veřejné, nikoli na školy soukromé a církevní.
Fikce neúspěšného vykonání maturitní zkoušky, fikce ukončení zkoušky
  • Článek
Patříte-li k jedné čtvrtině škol, do které prvního září nastoupili noví začínající učitelé a učitelky, tak je tento text určen právě vám. Možná už ve škole máte nastavený funkční a intenzivní systém podpory pro nováčky (pak tento text berte pouze jako opakování, matku moudrosti). Těm, kteří systém teprve „zajíždí“, nebo jej ještě vůbec nemají zpracovaný, může text pomoci vcítit se do začínající učitelky nebo učitele a do jejich potřeb. Celý jsme ho totiž napsaly právě z pohledu začínajících učitelek a učitelů.