Rodiče
Je možné, aby škola měla SRPŠ bez právního podložení, tzn. nemáme stanovy, řád, nejsme zapsáni v rejstříku? Můžeme mít na webu školy informace o SRPŠ a členech? Jaký je přesný a správný postup u založení a chodu SRPŠ?
- Článek
Komunikace – slovo, které nás denně provází. Je základním kamenem mezilidských vztahů. Mluvíme, píšeme, gestikulujeme. Komunikace je jako neviditelná nit, která propojuje lidi, týmy i celé společnosti. Dokáže budovat důvěru, inspirovat, posouvat věci kupředu, ale stejně tak může vyvolat nedorozumění a konflikty. Dá se říci, že komunikace je dovednost, kterou používáme od prvního dne života, a přesto ji nikdy zcela neovládáme. Je to dynamický proces, ve kterém nejde jen o slova, ale také o tón hlasu, gesta, emoce a kontext. Říká se, že nelze nekomunikovat, a skutečně, i mlčení nebo pouhý pohled jsou pro druhého zprávou. V tom právě tkví kouzlo i nástraha komunikace – je všudypřítomná, a přitom ji lze tak snadno zkreslit.
- Článek
Vstup do mateřské školy není jen výzvou pro dítě, i rodiče prožívají adaptační období intenzivně. První díl seriálu o rodičovské zkušenosti mapuje, jak rodiče vnímají školku v prvních týdnech nové etapy.
- Článek
Dětství je krásné a křehké období, podobné zahradě, v níž je zahradník, který čeká, co krásného a jedinečného v ní vzejde. Ráda bych v sérii šesti článků představila fenomén rané péče a vzdělávání v dětských skupinách. Některé mateřské školy již mají k sobě přidruženou dětskou skupinu, jiné mají jeslovou třídu s dětmi do tří let, další mají ve svých třídách dvouleté děti. Pro inspiraci stojí za to podívat se, co se v těchto nově vzniklých institucích odehrává – z pohledu dětí, rodičů i pečujících osob1) .
- Článek
Je to trochu divný titulek článku, že? Může tomu být jinak? Je spolupráce zřizovatele a školy důležitá, anebo je lepší, pokud zřizovatel pošle škole jen peníze na provoz a zbytek nechá na řediteli? Vždyť přece zřizovatel je amatér, který vzdělávání nerozumí. Zkusím na tyto otázky odpovědět z pohledu zřizovatele z menšího, téměř desetitisícového města s jednou základní školou o tisíci žácích, s třemi mateřskými školami a jednou základní uměleckou školou.
- Článek
Rodičů, kteří se zajímají o vizi a strategii školy nebo o inovace ve vzdělávání, je podle ředitele pražské ZŠ Hanspaulka Ondřeje Bárty hodně. Klíčové je s nimi správně komunikovat. A to nejen o velkých systémových změnách, jako je zavádění nového kurikula nebo změna pohledu na hodnocení, ale prakticky o všem. Rozhovor s ním vedla Klára Bezděková, která se v Národním pedagogickém institutu ČR věnuje podpoře vedení škol. S O. Bártou se znají ze vzdělávacích akcí zaměřených na pedagogický leadership, a tak si v rozhovoru tykají.
- Článek
Může zákon změnit, jak vychováváme naše děti? Sám o sobě ne. Ale může nám pomoci jasně pojmenovat postoj a hodnoty společnosti, a to že násilí do výchovy nepatří. Centrum LOCIKA a Iniciativa Dětství bez násilí dlouhodobě usilují o to, aby Česká republika uznala nepřijatelnost tělesných trestů a právo dětí na bezpečné dětství. Nyní se tato změna stala skutečností. Novela občanského zákoníku byla schválena a od 1. ledna 2026 vstoupí v účinnost. Co to znamená pro školy, pro rodiče a pro děti? A jak se můžeme jako odborníci zapojit do vytváření bezpečnějšího a respektujícího prostředí pro všechny?
Více pohybu pro děti. Lepší dopravní situace před školou. Učitelé výzvu hodnotí kladně. 93 % loňských účastníků se plánuje zapojit i letos. A doporučují to i ostatním školám. Součástí výzvy je soutěž o třídu, která nejvíce chodí.
Letní speciál vás přesvědčí, že spolupráce mezi školami a rodiči je přitom předpokladem pro úspěšné vzdělávání dětí. Že to už dávno víte? Výborně! Máme pro vás pár dalších tipů!
Jedním z nejčastějších dotazů, který přichází ze škol s jarem, je, jaký je správný postup v případě, že pedagog zjistí, že dítě má přistáté klíště. Pokud odpovíme na tento dotaz opravdu poctivě, musíme říct, že neexistuje žádný postup, u něhož bychom mohli s obecnou platností říct, že právě tento je ten správný.
- Článek
Rodiče vnímáme jako nejbližší partnery školy. Pojďme se ale na rodiče podívat z širšího úhlu pohledu: očima institucí, právníků i lidí zabývajících se dlouhodobě vzděláváním. A sluší se začít ministerstvem školství. Ludmila Třeštíková a Jan Mareš nabízejí ve svém článku řadu nástrojů a metodických materiálů, které vám pomohou v budování efektivních vztahů s rodiči. Česká školní inspekce má k dispozici množství dat, průběžně je zpracovává a dodává školám, aby je mohly využívat pro zlepšení své práce. Nejen o nich je řeč v článku Dany Pražákové - mimochodem nepoznáváte v úvodu jejího článku zápisy svých pedagogů? Jednou z cest zlepšení spolupráce školy a rodičů je i využívání jednotného informačního systému. Stěžejní byl v době covidu, ale jeho důležitost přetrvává. O Edookitu píše Martin Kohout a zdůrazňuje výhody, které přináší oběma stranám. Helena Zitková a Michal Ševčík, tedy zakladatelka a spoluautor osvětového webu Co nevíte o škole, zdůrazňují, že komunikace může být mostem ke spolupráci, ale také zdrojem napětí - záleží jen na tom, jak ji uchopíte. Návodem pro volbu té správné cesty může být právě jejich článek. Mluvíme o rodičích obecně, ale co se zamyslet také nad jejich individualitou? Jsou angažovaní, komunitní, spořádaní, či nenároční? Přečtěte si text Tomáše Feřteka a oslovujte rodiče podle jejich zaměření. A zkuste zohledňovat i jejich potřeby, to je vždy přínosné. Začít můžete třeba změnou školního řádu, aby byl srozumitelný a přinášel jasné informace. Právě tak jako školní řád základní školy Fostra Elementary, o kterém píše Jan Voda. Avizovaný pohled právníků na rodiče najdete v článcích Alice Kubů Frýbové a Jana Kaczora. A co na závěr první části Letního speciálu? Rozhovor s Klárou Stáňovou o certifikaci Rodiče vítáni, kterou se mohou pochlubit nejvstřícnější školy. Nechcete se přidat?
- Článek
Od roku 2017 pro vás chystáme prázdninové čtení s přesahem - Letní speciál Řízení školy. Každý rok jiné téma, jiné otázky a jiné hlasy, třeba generál Petr Pavel, herec Tomáš Hanák nebo novinář Zdeněk Šámal.
- Článek
Jak si představujete spolupráci s rodinou? Takto? „Zítra si děti do školy přinesou listy z alespoň třech různých stromů. Budeme s nimi pracovat na výtvarné výchově.“ „Jak to, že...
- Článek
Je jen málo škol, kde byste nezachytili větu: „S dětmi to ještě jakž takž jde, s těmi se domluvíte. Ale ti rodiče?!“ Ten povzdech je jednak častý, jednak realistický.
- Článek
Dobré vztahy mezi rodinou a školou vedou ke spokojeným žákům a jejich dobrým výsledkům. Certifikace Rodiče vítáni garantuje vstřícné jednání mezi školou a rodiči a usnadňuje tak rodičům výběr školy. Jaká jsou kritéria a proč po své škole certifikaci požadovat, popisuje produktová manažerka Klára Stáňová.
- Článek
Jaký je smysl uzavírání smluv o vzdělávání a jaká jsou pravidla pro tyto smlouvy? Co se změnilo v souvislosti s nálezem Ústavního soudu, který i tyto smlouvy označil za spotřebitelské? Na čem všem se ještě může škola s rodiči domluvit a co je pevně dané zákonem? Na to se pokusíme odpovědět v analýze právního postavení rodičů v soukromých školách.
- Článek
Tento Letní speciál se věnuje rodičům. Možná vás ale zatím nenapadlo ptát se, kdo je vlastně rodič a jak by k osobám, které nejsou rodiči, ale jednají za dítě, měla škola přistupovat. Na to se podíváme v tomto článku.
- Článek
Rodiče z komunitní MŠ a ZŠ Archa úzce spolupracují s vedením školy. Podílejí se na tvorbě rozpočtu a pomáhají s fundraisingem. Ve škole funguje sdružení rodičů, které provozuje mikrobus a pořádá velké komunitní akce. V době covidové krize tu vznikla i jakási „širší rada“ (smíšená skupina vedení školy, zástupců rodičů a pedagogů), která diskutuje důležitá strategická témata z různých úhlů pohledu. Participativní přístup se osvědčil a škola na něm začíná stavět dlouhodobou vizi spolupráce s maminkami a tatínky. Zástupci rodičů v této radě jsou i Petra Macháčková (PM) a Jiří Richter (JR).
- Článek
Třístranné třídní schůzky, jejichž aktivním účastníkem je i samotný žák a při nichž učitel sehrává roli průvodce či facilitátora, neodmyslitelně patří k moderní škole současnosti. Přes možnou organizační náročnost mají nesčetné výhody, posilují spolupráci rodičů se školou, aktivní zájem dítěte o učení, ale i vztahy mezi účastníky konzultace. V tomto článku přinášíme krátké empirické ukotvení třístranných schůzek a zejména příklad dobré praxe ze Základní a Mateřské školy Tehov, kde třídní schůzky touto formou realizují již pět let a od školního roku 2023/2024 zvyšují kvalitu vzdělávání také postupným přechodem ze známek na formativní pojetí školního hodnocení. Tímto článkem chceme kromě ukázky inspirativní praxe dodat odvahu těm, kteří mají ze zavádění formativního hodnocení nebo tripartit obavy.
- Článek
Rodiče jsou nedílnou součástí školního života. Nejen že svěřují pedagogům to nejcennější, co mají, ale zároveň s nimi sdílejí společný cíl: výchovu a vzdělávání svých dětí. Jak konkrétní spolupráci s rodiči nastavit? V druhé části Letního speciálu se můžete inspirovat. Michal Ševčík přináší příklad dobré praxe ze Základní a Mateřské školy Tehov, a to třístranné třídní schůzky, jejichž aktivním účastníkem je i samotný žák a při nichž učitel sehrává roli průvodce či facilitátora. Lucie Sádlová z lesní mateřské školy v Kutné Hoře považuje rodiče nejen za partnery při vzdělávání dětí, ale také za aktivní spolutvůrce školního života. A přináší konkrétní nápady, jak je zapojit. Protože každý rodič je stejně jako jeho dítě jedinečný, každý může komunitě něco ze sebe darovat, a tím ji obohatit. Manželé Jonášovi popisují důvody, proč založili školu Vitae na pražském Opatově, která už oslavila první dekádu svého fungování. Také tento článek přináší spoustu inspirace, a to i v souvislosti s revizí školního vzdělávacího programu. Chcete ve vaší škole nastavit méně formální setkávání s rodiči? Co třeba Rodičovské kavárny? Právě o nich píše Lucie Jindrová. Abychom mohli spolupracovat s rodiči, potřebujeme mít dostatek žáků - tedy naplnit kapacitu školy. Jak rodiče oslovit? Články Zuzany Svobodové a Jana Vody vám rozhodně ukážou cestu. Ale i v situaci, kdy už rodiče ve škole máme, musíme s nimi komunikovat a vysvětlovat jim případné změny. „Pokud rodičům nevysvětlíme, co a proč se mění, budou od školy čekat to, co sami zažili. A to už dnes nestačí,“ říká Marcela Murgašová, zakladatelka iniciativy Měníme osnovy. Závěr druhé části Letního speciálu patří nastínění podpory, která pomůže nejen rodičům: školnímu poradenskému pracovišti. Autorky z Partnerství pro vzdělávání 2030+ zdůrazňují, že silné a funkční školní poradenské pracoviště není luxus, je to základní předpoklad moderní školy.