První krůčky bez maminky a tatínka: cesty adaptace dítěte do tří let v dětské skupině

Vydáno: 11 minut čtení

Dětství je krásné a křehké období, podobné zahradě, v níž je zahradník, který čeká, co krásného a jedinečného v ní vzejde. Ráda bych v sérii šesti článků představila fenomén rané péče a vzdělávání v dětských skupinách. Některé mateřské školy již mají k sobě přidruženou dětskou skupinu, jiné mají jeslovou třídu s dětmi do tří let, další mají ve svých třídách dvouleté děti. Pro inspiraci stojí za to podívat se, co se v těchto nově vzniklých institucích odehrává – z pohledu dětí, rodičů i pečujících osob1) .

První krůčky bez maminky a tatínka: cesty adaptace dítěte do tří let v dětské skupině
Mgr. et Mgr.
Lucie
Grůzová
Ph.D.
Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, katedra primární
Adaptace jako vstupní brána
První článek se zaměří na začátek docházky – adaptaci, protože je to klíč a vstup do „nového a velkého“ světa. Zaměříme se na tři hlavní témata: jak probíhá adaptační proces nejmenších dětí, jaké jsou role pečujících osob a rodičů při adaptaci a co pro citlivé zvládnutí adaptace v praxi funguje.
Z 19 rozhovorů s rodiči (viz Grůzová et al., 2022) vyplynulo, že v nich stále přetrvávají mýty a obavy z dřívějších studií o „škodlivosti odloučení“ či „vzniku traumat“. Tyto studie však vycházely z extrémních situací (např. dlouhodobé hospitalizace nebo ústavní péče; viz Matějček & Langmaier, 2024) a nelze je přenášet na dnešní docházku v malých skupinách se stabilními dospělými a předvídatelným rytmem. Právě rutina a rituály fun

Související dokumenty

Pracovní situace

Vztah rodičů a školy pohledem práva
Spolupráce rodiny a školy
Zákonný zástupce
Právo na informace o dítěti partnera (nevlastním dítěti)
Základní stavební prvky komunikace s rodiči
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Kdy nejpozději musí škola oznámit zákonným zástupcům místo a čas konání školní akce?
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Doporučení MŠMT pro mateřské školy k problematice pozdního vyzvedávání dítěte z mateřské školy po ukončení provozu
Komunikační strategie školy - šablony
Nesouhlas zákonného zástupce žáka s nošením roušek
Jak vytvořit správně online „rodičák“?
Trestný čin pomluvy spáchaný rodičem
Začínající učitelé
Informování zákonného zástupce o povinnosti předškolního vzdělávání dítěte a možných způsobech jejího plnění
Základní povinnosti rodičů (zákonných zástupců) podle školského zákona
Kam sahá působnost rodičů
Sdružení rodičů a přátel školy podle nového občanského zákoníku

Poradna

Adaptační období v MŠ a bezpečnost
Učitel autoškoly a adaptační období
Povinnost učitele zúčastnit se adaptačního kurzu
Podnapilý rodič
Kurzy
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Postup založení SRPŠ

Vyhlášky

350/2021 Sb. o provedení některých ustanovení zákona o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů