Distanční vzdělávání
Co musí ředitel udělat předtím, než dá výpověď učiteli pro závažné porušení povinností?
- Článek
V roce 2020 vyhlásilo MŠMT ČR projekt zaměřený na využití distanční výuky ve školách, nikoli jako pouhou náhradu při uzavření škol např. při pandemiích, ale jako běžnou vzdělávací nabídku. V projektu pod názvem „Pokusné ověřování obsahu, metod a organizace kombinovaného vzdělávání v základních a středních školách“ se jen, jako již v minulosti poněkolikáté, trochu „pozapomnělo“ na základní umělecké školy.
- Článek
Výzkumné šetření, které provedlo ESPEDIENTE, z. s., ve spolupráci se školami, zachytilo bezprostřední reakce žáků spojené s návratem do škol a také informace o tom, jak se jim v průběhu pandemie vedlo.
Základní předpisy, metodické materiály
Léto 2021
- Článek
Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení Změny za období květen 2021 PhDr. Mgr. Monika Puškinová Ph.D. specialistka na školskou legislativu, www.monikapuskinova.cz...
- Článek
Už jako ředitelka školy jsem sázela na časté osobní schůzky, které přinášejí i přes časovou náročnost jedinečné výhody. Setkání tváří v tvář umožňuje si navzájem naslouchat, předávat si informace, očekávání a zpětné vazby, klást otázky a ihned na ně reagovat. Vyplatilo se to jak směrem k žákům a jejich rodičům, tak k pedagogům i ostatním zaměstnancům školy. Vytvořilo se tím důvěrné a bezpečné prostředí, v kterém byl každý člen brán s respektem a vážně.
- Článek
Ač je zpětná vazba často skloňovaným obecným pojmem, aktivity do ní spadající nabývají v distanční výuce obrovského významu, který není radno podceňovat. Příležitosti, jež tyto aktivity přinášejí, pak mohou pomoci přemostit distanční a prezenční výuku a najít tak své místo i v běžné činnosti učitelů.
Právní předpisy, informace, judikatura
zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění
vyhláška č. 10/2005 Sb., o vyšším odborném vzdělávání, v platném znění
- Článek
Vzdělávací proces, který vnímá žáka jako aktivní zdroj učení se, s přiznanými emocemi, prostorem na spolupráci a práci s chybou, je označován jako vysoce funkční. To potvrzuje i analýza1), kterou si nechal vypracovat Nadační fond Eduzměna. Z ní plyne, že lepších výsledků v základních gramotnostech dosahují žáci, jež učitelé podporují v aktivním zapojení do výuky, zaměřují se s nimi na experimentování, nechávají je prezentovat, využívají skupinové aktivity, kromě známek poskytují i psanou zpětnou vazbu a podporují u nich kritické myšlení.
- Článek
V souvislosti s opatřeními proti nemoci covid-19 se stává otázka výuky „na dálku“ pro naši společnost klíčovou. Zajištění kvalitní výuky (interakce učitele a žáka) a aktivního učení žáků (individuální činnosti žáků) se neobejde bez kompetentního učitele vybaveného mnoha nezbytnými dovednostmi. Základem celého procesu je dobře promyšlená flexibilní organizace výuky a školního roku.
Právní předpisy, informace, judikatura
zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění
Metodické doporučení pro vzdělávání distančním způsobem. Dostupné z: https://www.edu.cz/wp-content/uploads/2020/09/metodika_DZV__23_09_final.pdf
Check-list k výuce na dálku. Dostupné z: https://www.edu.cz/wp-content/uploads/2020/09/check_list.pdf
Vzor smlouvy o výpůjčce ICT prostředků. Dostupné z: https://www.edu.cz/metodika-pro-vzdelavani-distancnim-zpusobem/
- Článek
Bleskové uzavření škol na začátku března změnilo ze dne na den učitelům život. A to nejen ten pracovní. S přechodem na distanční vyučování se významně proměnily požadavky na potřebné kompetence, zmizela řada jistot, objevily se nové výzvy. Ale také se z jiného úhlu nasvítily situace zcela běžné již před příchodem koronaviru. Následující otázky by neměly zapadnout, protože i když se provoz škol vrátí zcela k normálu, ony zůstanou aktuální.
- Článek
Uzavření škol nás potkalo během prázdnin, proto jsme oproti školám z jiných okresů měli výhodu, že jsme si mohli rozmyslet, jakým způsobem budeme uskutečňovat distanční výuku. V pondělí 16. března jsme se tak sešli v takřka v plném počtu na společné poradě vedení s vedoucími předmětových komisí. Dohodli jsme se, že každý může učit tak, jak mu vyhovuje. Mohli jsme jakýmkoliv způsobem zadávat úkoly, ale bylo nám doporučeno mít alespoň občas živé online hodiny. Každý si sice mohl vybrat vlastní platformu, ale vedení nám doporučilo Microsoft Teams, ke kterému jsme v následujícím dni měli online školení.
- Článek
Za povedený krok nejen pro distanční výuku jazyků považuji, že okamžitě po vyhlášení zákazu přítomnosti žáků ve škole se naše vedení rozhodlo, že budeme jednotně využívat platformu Moodle. Na našem gymnáziu se čtyřletým a šestiletým vzdělávacím programem se toto prostředí využívá již delší dobu v rámci hodin informatiky i v dalších předmětech. Rozhodli jsme se, že pro žáky budou vytvořeny kurzy v rámci jednotlivých tříd a do těchto třídních kurzů budou mít přístup všichni vyučující dané třídy.
Strategie přechodu školy na distanční vzdělávání aneb Učíme (i) na dálku
Sebehodnocení žáků je nedílnou součástí hodnocení v každé škole. V době on – line výuky sebehodnocení dostává další význam, protože vyučující může (a měl by) podle něj hodnotit žáka v rámci druhého pololetí. Podle výkladu vyhlášky 211/2020 Sb. o hodnocení výsledků vzdělávání žáků v druhém pololetí školního roku 2019/2020 se uvádí (dostupné na www.msmt.cz):
- Článek
Bezprostředně po oznámení, že budou od středy 11. března 2020 uzavřené školy, jsme se s kolegyněmi a s kolegy sešli a nastavili si jasnou strategii, jak zvládnout modifikované distanční vzdělávání, se kterým jsme doposud neměli absolutně žádné zkušenosti. Záhy jsme si velmi dobře uvědomili, že chceme a hlavně musíme být s našimi zvídavými dětmi a jejich skvělými rodiči v permanentním kontaktu. Dohodli jsme se, že nebudeme a ani nemůžeme čekat na žádná doporučení, že nebudeme ztrácet čas a vyhledávat žádné, byť často velmi zajímavé facebookové inspirace, že nebudeme čekat na doporučené – a často velice kvalitně propracované – online webové materiály, ale že se vrhneme ihned do práce.
- Článek
Když dal Tomáš Garrigue Masaryk volební právo ženám, zdvojnásobil množství voličů a udělal z politiky veřejné téma. Když koronavirus vzal školám žáky a z jejich rodičů udělal asistenty pedagoga, zmnohonásobil množství pedagogů a ze vzdělávání udělal téma, o kterém se mluví.
- Článek
V poslední době jsem se několikrát setkala s výrokem, že svět už nikdy nebude, jaký byl. Tento výrok měl dle následného textu negativní konotaci.