Aktivnější zapojení dětí do výuky = cesta k lepším studijním výsledkům?

Vzdělávací proces, který vnímá žáka jako aktivní zdroj učení se, s přiznanými emocemi, prostorem na spolupráci a práci s chybou, je označován jako vysoce funkční. To potvrzuje i analýza1), kterou si nechal vypracovat Nadační fond Eduzměna. Z ní plyne, že lepších výsledků v základních gramotnostech dosahují žáci, jež učitelé podporují v aktivním zapojení do výuky, zaměřují se s nimi na experimentování, nechávají je prezentovat, využívají skupinové aktivity, kromě známek poskytují i psanou zpětnou vazbu a podporují u nich kritické myšlení.
Aktivnější zapojení dětí do výuky = cesta k lepším studijním výsledkům
Většina vyučovacích hodin v českých školách ale takto zatím nevypadá. „Děti a mladí lidé často nemají od dospělých dostatečné vstupy k tomu, aby se aktivně zapojili. K tomu pro ně musíme vytvořit bezpečné a inkluzivní prostředí na formulování a vyjádření názorů, které jsou vyslyšeny a brány vážně, hlavně dospělými lidmi. Proto je zásadní vtahovat děti a mládež do procesů, které dokáží ovlivňovat,” říká Katarína Kalivodová, ředitelka Společnosti pro kreativitu ve vzdělávání, která je jedním z odborných partnerů Eduzměny.
Pokud se to podaří a dítě

Související dokumenty

Pracovní situace

Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Sebehodnocení žáků v době online výuky
Nastavení strategie výuky na dálku
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Poučení žáků o BOZ
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Strategické řízení a plánování v digitální škole
Bílá kniha
Přehled hlavních strategických a koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání
Adaptační kurzy
Vzdělávání koordinátorů EV
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Změna ve vyplňování záznamů o úrazech
Zákonný zástupce
Školy s rozšířenou výukou

Poradna

Výuka Aj
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Problémy ve třídě
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Ukončení předškolního vzdělávání
Žák v zahraničí
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání