Aktivnější zapojení dětí do výuky = cesta k lepším studijním výsledkům?

Vzdělávací proces, který vnímá žáka jako aktivní zdroj učení se, s přiznanými emocemi, prostorem na spolupráci a práci s chybou, je označován jako vysoce funkční. To potvrzuje i analýza1), kterou si nechal vypracovat Nadační fond Eduzměna. Z ní plyne, že lepších výsledků v základních gramotnostech dosahují žáci, jež učitelé podporují v aktivním zapojení do výuky, zaměřují se s nimi na experimentování, nechávají je prezentovat, využívají skupinové aktivity, kromě známek poskytují i psanou zpětnou vazbu a podporují u nich kritické myšlení.
Aktivnější zapojení dětí do výuky = cesta k lepším studijním výsledkům
Většina vyučovacích hodin v českých školách ale takto zatím nevypadá. „Děti a mladí lidé často nemají od dospělých dostatečné vstupy k tomu, aby se aktivně zapojili. K tomu pro ně musíme vytvořit bezpečné a inkluzivní prostředí na formulování a vyjádření názorů, které jsou vyslyšeny a brány vážně, hlavně dospělými lidmi. Proto je zásadní vtahovat děti a mládež do procesů, které dokáží ovlivňovat,” říká Katarína Kalivodová, ředitelka Společnosti pro kreativitu ve vzdělávání, která je jedním z odborných partnerů Eduzměny.
Pokud se to podaří a dítě

Související dokumenty

Pracovní situace

Sebehodnocení žáků v době online výuky
Nastavení strategie výuky na dálku
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Mediální vzdělávání
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Komisionální zkouška žáka střední školy
Školy a cestování žáků - varianty organizace akce
Vzdělávání bez osobní přítomnost žáků a studentů při vzdělávání nebo studiu
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Škola v době mimořádných opatření - pohled vedení školy
Virtuální hospitace: cesta k lepší škole
Zkušenosti s uzavřením škol i distančním vzděláváním
Den, do kterého je žák, student žákem, studentem školy ve školním roce 2019/2020
Ztráta věci z nezabezpečené skříňky
Doprovod žáka do nemocnice

Poradna

Výuka Aj
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Ukončení předškolního vzdělávání
Žák v zahraničí
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Problémy ve třídě
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon