Aktivnější zapojení dětí do výuky = cesta k lepším studijním výsledkům?

Vzdělávací proces, který vnímá žáka jako aktivní zdroj učení se, s přiznanými emocemi, prostorem na spolupráci a práci s chybou, je označován jako vysoce funkční. To potvrzuje i analýza1), kterou si nechal vypracovat Nadační fond Eduzměna. Z ní plyne, že lepších výsledků v základních gramotnostech dosahují žáci, jež učitelé podporují v aktivním zapojení do výuky, zaměřují se s nimi na experimentování, nechávají je prezentovat, využívají skupinové aktivity, kromě známek poskytují i psanou zpětnou vazbu a podporují u nich kritické myšlení.
Aktivnější zapojení dětí do výuky = cesta k lepším studijním výsledkům
Většina vyučovacích hodin v českých školách ale takto zatím nevypadá. „Děti a mladí lidé často nemají od dospělých dostatečné vstupy k tomu, aby se aktivně zapojili. K tomu pro ně musíme vytvořit bezpečné a inkluzivní prostředí na formulování a vyjádření názorů, které jsou vyslyšeny a brány vážně, hlavně dospělými lidmi. Proto je zásadní vtahovat děti a mládež do procesů, které dokáží ovlivňovat,” říká Katarína Kalivodová, ředitelka Společnosti pro kreativitu ve vzdělávání, která je jedním z odborných partnerů Eduzměny.
Pokud se to podaří a dítě

Související dokumenty

Pracovní situace

Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Sebehodnocení žáků v době online výuky
Nastavení strategie výuky na dálku
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Mediální vzdělávání
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Ztráta věci z nezabezpečené skříňky
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Přiznání svéprávnosti nezletilému dle nového občanského zákoníku
Metodické doporučení MŠMT pro práci s Individuálním výchovným programem v rámci řešení rizikového chování žáků
Zdravotní způsobilost k tělesné výchově
Výchovná opatření a jejich zveřejňování
Vzdělávání koordinátorů EV
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Žákovská a studentská samospráva
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách

Poradna

Výuka Aj
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Ukončení předškolního vzdělávání
Žák v zahraničí
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Počet žáků ve třídě
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Problémy ve třídě
Přestup žáka cizince
Postup školy v případě, že přijatá žákyně se neúčastnila vzdělávání a zákonný zástupce nekomunikuje
Změna druhého cizího jazyka
Podpůrná opatření od 1. 1. 2026