AI (umělá inteligence)

Umělá inteligence (AI) postupně proniká do všech aspektů našeho života, tedy i do oblasti vzdělávání. Stává se jeho součástí. Naši žáci a studenti ji už do svého života aktivně začlenili. Učitelé se tak ocitají před jedinečnou příležitostí, jak efektivně využít generativní AI ve výuce. Ano, umělá inteligence přináší nejen pozitivní aspekty, ale také výzvy, se kterými je třeba se smysluplně vypořádat. Vyhýbat se vlivu umělé inteligence dnes již není možné. Pojďme otevřít dialog o tom, jak ji optimálně začlenit do školního prostředí.
Vydáno: 13. 06. 2025
Pro mnohé ze škol se sociální sítě staly další formou marketingové propagace – jsou jakousi živou nástěnkou činnosti školy a zpětnou vazbou k některým událostem formou komentářů. Facebook a Instagram jsou dnes prostě přímou součástí propagace školy. Nepochybuji, že drtivá většina škol má k dispozici platný souhlas zákonných zástupců ke zveřejňování vizuálních záznamů na síti.
Vydáno: 11. 06. 2025
  • Článek
Náročné chování žáků patří dlouhodobě mezi hlavní výzvy, se kterými se učitelé ve třídách potýkají. Ať už jde o různé formy vyrušování, nedodržování pokynů, pasivitu, nebo odmítání spolupráce, podobné situace ovlivňují nejen kvalitu výuky, ale i psychickou pohodu a profesní jistotu pedagogů.
Vydáno: 05. 06. 2025
  • Článek
Když v roce 2023 ChatGPT 3.5 vstupoval na scénu, sliboval školám zářnou budoucnost plnou personalizovaného vzdělávání, predikce výsledků žáků a efektivnější správy školy. Nyní, na jaře 2025, jsme se zeptali několika ředitelů a členů vedení škol, jak jim AI skutečně pomáhá v každodenní práci. Jejich zkušenosti ukazují, že umělá inteligence se pro ně stala důležitým pomocníkem – nikoli však univerzálním všelékem.
Vydáno: 23. 05. 2025
  • Článek
Umělá inteligence (AI) se stává běžnou součástí života mladých lidí – jak v osobní rovině, tak při učení. Pro školy to představuje zároveň výzvu i příležitost. Zatímco mnoho žáků AI nástroje aktivně využívá například při přípravě do školy, rodiče ani učitelé si často nejsou jisti, jak děti při jejich používání podpořit a jak nastavit smysluplná pravidla.
Vydáno: 23. 05. 2025
  • Článek
Používáte už AI, nebo zatím váháte? Jasně, pořád žijeme stejné muzikantské životy. Ale co kdybychom mohli jít mnohem dál?
Vydáno: 23. 05. 2025
  • Článek
Na konci roku 2024 se spojili učitelé dvou ZUŠek, aby zahájili vzájemné „ochytřování“ ve využívání umělé inteligence v ZUŠ. Postupně se přidali další a v duchu, že spolupráce je lepší než konkurence, si začali předávat zkušenosti.
Vydáno: 23. 05. 2025
  • Článek
Umělá inteligence představuje v současném školství revoluční nástroj, který otevírá nové možnosti pro žáky, učitele i vedení škol. Jedná se zejména o personalizaci vzdělávání, která vede k zefektivnění celého výukového procesu a přizpůsobení se potřebám jednotlivých žáků. Pro pedagogické pracovníky představují nástroje využívající umělou inteligenci možnost rychlejšího zvládnutí rutinních povinností, ale také tvůrčí činnosti.
  • Článek
Jeden z plodných autorů v oblasti umělé inteligence rozvířil na LinkedIn žhavou diskusi nad tématem, jak to bude s námi lektory a následně učiteli, když dnes máme všude okolo sebe „chytrou“ AI. Poměrně často v následných příspěvcích zaznívalo, že opravdu dojde k tomu, že učitel bude zbytným doplňkem plastokovového monstra ve třídě či posluchárně. V diskusi také zaznělo, že první na řadu půjdou lektoři, kteří školí typická periodická témata, jako je BOZP, pracovní právo či ochrana osobních údajů. Tady prý stačí, když materii oddeklamuje mašinka, protože o ničem jiném prý taková školení nejsou… Má vůbec cenu tuto slabomyslnou myšlenku komentovat právě v těchto oblastech, kde aktualizace a živá reakce lektora tvoří jádro opravdového poznání všech souvislostí?
Vydáno: 22. 05. 2025
Umělá inteligence dnes již patří mezi běžné a užitečné pomocníky nejen v kreativních průmyslech, ale i v mediální sféře nebo bankovnictví. Nápomocná je studentům a jejich rodičům, ale také učitelům ve školách během výuky. Národní pedagogický institut ČR (NPI ČR) proto vydal před začátkem nového školního roku tři materiály s doporučeními, jak AI ve výuce a běžném školním provozu využívat. Radí například, aby si z ní učitelé udělali virtuálního kolegu. Formou častých otázek a odpovědí pokrývají vedle virtuálního asistenta také témata umělá inteligence a právo a AI ve výuce.
Vydáno: 29. 08. 2024