COVID-19 a základní změny v právech a povinnostech učitelů základní školy

Ve školním roce 2020/2021 učitelé základních škol téměř každodenně využívali nový obsah práv a povinností související se vzděláváním žákům v podmínkách epidemie onemocnění COVID-19. Cílem článku je zrekapitulovat nejdůležitější z nich a vyvodit praktická doporučení 

1). Pokud se určité pasáže článku vztahují pouze na základní školy určitého zřizovatele, je tato skutečnost uvedena.

 

Povinnost učitele základní školy vzdělávat žáky distančním způsobem
Současné právní předpisy výslovně neuvádějí pravidlo, podle kterého je učitel základní školy povinen vzdělávat žáky distančním způsobem. Je však zřejmé, že uvedenou povinnost lze vyvodit z ustanovení zákoníku práce a školského zákona.
Z úhlu pohledu učitele základní školy je podstatné následující:
*
V pracovní smlouvě se zavázal konat pro zaměstnavatele práci odpovídající druhu práce „učitel základní školy“ (nebo např. „učitel prvního stupně základní školy“), a to bez omezení určitou „formou“ vzdělávání žáků. Jinými slovy, zavázal se konat práci učitele základní školy (nebo např. učitele prvního stupně základní školy) „prezenčně“ i distančním způsobem.
*
Určení způsobu práce (vzdělávání žáků „prezenčně“, distančním způsobem, případně jejich kombinací) jednotlivých učitelů základní školy je kompetencí ředitele školy, neboť podle § 164 odst. 1 písm. b) školského zákona ředitel školy odpovídá za to, že
škola poskytuje vzdělávání v souladu se školským zákonem
. Pokud je ředitel školy současně i statutárním orgánem zaměstnavatele (např. v případě příspěvkové organizace), lze navíc jednoduše konstatovat, že učitel základní školy (jako zaměstnanec) je
povinen podle pokynů zaměstnavatele konat osobně práce podle pracovní smlouvy v rozvržené týdenní pracovní době a dodržovat povinnosti, které mu vyplývají z pracovního poměru
[§ 38 odst. 1 písm. b) zákoníku práce].
Vyvození povinnosti učitele základní školy (pro účely nezbytného zjednodušení se předpokládá, že koná přímou pedagogickou činnost pouze v jedné třídě základní školy) konat práci bez ohledu na „formu“ vzdělávání je vyjádřeno pomocí následujícího schématu.
nastane situace vymezená § 184a odst. 1 školského zákona
 
není možná osobní přítomnost většiny žáků z nejméně jedné třídy
*
z důvodu krizového opatření vyhlášeného podle krizového zák

Související dokumenty

Pracovní situace

Nastavení strategie výuky na dálku
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Práva a povinnosti dětí umístěných v zařízení
Kam sahá působnost školy
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Mediální vzdělávání
Volba ZŠ a postup v případě neshody rodičů
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Školský rejstřík
Založení pracovního poměru jmenováním – zástupce ředitele
Školy a cestování žáků: školní zájezdy
Vzdělávání bez osobní přítomnost žáků a studentů při vzdělávání nebo studiu
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Voucher místo zrušeného zájezdu
Virtuální hospitace: cesta k lepší škole
Zkušenosti s uzavřením škol i distančním vzděláváním
Co mění lex voucher pro školní zájezdy?

Poradna

Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Jmenování ředitele
Výuka Aj
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volba člena školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
262/2006 Sb. zákoník práce

Vyhlášky

72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních
263/2007 Sb. , kterou se stanoví pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení zřízených Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí

Nařízení vlády

75/2005 Sb. o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků