Každý ředitel má svůj "ZOE"

Vydáno: 6 minut čtení

Září je ve škole, vedle odstartování běžného provozu, časem plánování a představování si nejbližší budoucnosti. Zahájit školní rok, potom pečlivě stoupat po žebříku úspěchů, abychom pak nahoře zjistili, že je žebřík opřený o nesprávnou zeď, není moudré.

Každý ředitel má svůj „ZOE“?
Bc.
Jiří
Stárek
Ředitel ZUŠ Hostivař
Slavný guru leadershipu Stephen Covey popsal ve své knize „7 návyků vysoce efektivních lidí“ sedm věcí, které, když si člověk osvojí, stane se nejen vynikajícím lídrem a manažerem, ale i vnitřně integrovanou a spokojenou osobností. Schválně všech sedm nevypíšu (… třeba to bude ta správná motivace si knihu vyhledat), ale s ohledem na začátek školního roku přece jeden návyk (č. 2) odcituji:
„Vždy začínejte s myšlenkou na konec.“
Před
20 lety
jsme se stali součástí EU. Již přes
20 let 
fungují základní umělecké školy podle svého Rámcového vzdělávacího programu. A před
20 lety
, když jsme si všichni napsali svůj školní vzdělávací program, jsme si v kapitole Zaměření školy a její vize nastavili svoji budoucnost. U nás ve škole jsme si vybrali jako motto trochu provokativní citát slavného dětského psychologa prof. PhDr. Zdeňka Matějčka:
„Ve škole nejde o školu, ve škole jde o život.“
Já jsem přes
20 let
ředitelem školy a v tomto měsíci oslavím kulatý součet tří dvacítek.
Zároveň mi letos vypršelo funkční období ředitele, a byl jsem tak na začátku roku připraven předstoupit před zřizovatele a představit koncepci školy na další šestileté období. První věta, kterou jsem tam řekl, byla
: „Dobrý den, pane radní, dovolte mi, abych vám oznámil, že mě tady vidíte naposledy.“
Rozhodl jsem se totiž, že oznámím svůj odchod včas, aby byl dostatek času se podívat po někom, kdo by mohl naši školu v budoucnu vést a měl nejen odborné znalosti, ale zároveň i jisté lidské předpoklady.
Když jsem si sepisoval, jaké vlastnosti by takový člověk měl mít, objevilo se přede mnou náhodně šest slov. Dvě slova na písmeno
„Z“
, dvě na
„O“
a dvě na
„E“
. Přál bych si, aby můj nástupce měl nejen „Znalost“, ale také „Zralost“. Ta první se postupně získá, pokud má člověk zájem se vzdělávat a není hned od začátku přesvědčen o své neomylnosti (po čase ve funkci ředitele ho totiž okolí začne přesvědčovat, že neomylný je). Se zralostí je to jiné. Ta se žádnou vysokou školou, seminářem nebo funkčním studiem nezíská, ta přichází pouze věkem (a jak pozoruji u některých kolegů ředitelů, ani to není jisté).
Další dvě slova byla od písmene „O“. Přemýšlel jsem, že zvolím slovo „odvaha“, ale nakonec jsem se přiklonil ke slovům, která jsou pro funkci ředitele možná podstatnější. Ne že by odvaha nebyla důležitá a ředitelé škol oplývali nějakým příkladným vnitřním sebevědomím. Je to logické, mnoho let na to ministerstvo i další instituce upozorňuji, že při nastavení „vazalsky“ krátkého šestiletého funkčního období nemůže stát očekávat ve školství sebevědomé osobnosti. Ředitelé to pak obcházejí tak, že než by se nechali po šesti letech vyhodit nějakým místním politikem, do politiky raději vstupují sami (… a to „vazalství“ se jim ještě zdvojnásobí).
Vybral jsem jiné dvě vlastnosti, které jsou možná pro klima školy důležitější než odvaha. Je to „Ochota“ a „Obětavost“. S ochotou se u nastupující generace ještě potkávám, ale obětavost? Nezištně udělat něco pro druhé, pro nás, komunitu ředitelů, pro školu, nebo dokonce pro stát, a to vše
na úkor sebe
(protože jinak to není žádná obětavost), s tím se už setkávám jen zřídka.
Poslední dvě slova byla na písmeno „E“ – „Elán“ a „Etika“. Kdo tvrdí, že má v důchodovém věku podobný elán, jako když byl mladý, tak není soudný člověk (… a nesoudný člověk by ředitele dělat nemělth). Poslední „E“, etika, je o snaze při vedení druhých lidí usilovat o mravnost. To není jednoduché, často jsme v situaci, kdy se nezachováme tak, jak bychom si sami přáli. Podstatné je ale to „usilování“. Je to prostě spousta namáhavé práce, ovšem
ne na škole, ale na sobě.
Když jsem pohlédl na ta slova od písmen „Z“, „O“ a „E“, vykoukla na mě zkratka
„ZOE“
. Co to je „ZOE“?, pomyslel jsem si, co to znamená? S údivem jsem zjistil, že jde o starořecké ženské jméno a překládá se jako
„život“
!
 
Je to snad znamení, že po mém plánovaném a dobrovolném odchodu z funkce ředitele by měla v čele školy stanout žena? Je to snad znamení, že mé rozhodnutí uvolnit místo mladším je správné a já, po skoro třiceti letech ve funkci, zase budu moci začít „žít“?th Nebo to potvrzuje, že motto naší školy
„… ve škole jde o život“
, které jsme si před 20 lety dali do vínku, není jen nějaký hezký citát?
Rada hlavního města Prahy mě ve funkci ředitele školy letos opět potvrdila na další šestileté funkční období. Mám tak čas rozhlédnout se po někom, kdo bude pokračovat v naplnění vize školy a kdo nebude ostatní kolegy jen řídit a organizovat, ale bude je také inspirovat a vést. Já teď mohu velmi svobodně, bez ambicí i všelijakého přihrbování říkat,
co si opravdu myslím, a dělat pouze věci, které mi dávají smysl.
Svobodně přemýšlet, co je pro umělecké vzdělávání dětí skutečně potřebné, a neřešit, co si myslí nějací vědátoři na NPI, kontroloři na ČŠI nebo různí aparátčíci v asociacích. S „myšlenkou na konec“ se prostě dostaví nečekaná svoboda a nadhled. Teď mohu bez obav slézt ze žebříku a podívat se, zda ho máme ve škole opřený o tu správnou zeď.
V novém školním roce přeji všem čtenářům Speciálu pro ZUŠ dostatek nadhledu a spokojený „ZOE“th.
---------------------------------------------------------------------------------
„Dneska je na tom nejhůř jedinec, takovej, kterej nějak vyčuhuje z řady, takovej ten tulák širokýho srdce, nápadnej a podezřelej tím, že vod nikoho nic nechce, tvor, vo kterým nikdo neví, kdo za ním stojí, protože von za ním nestojí nikdo, a navíc tvor šťastnej a svobodnej, protože nic nečeká a nikoho se nebojí…“
Jan Werich

Související dokumenty

Pracovní situace

Vysvědčení v základních uměleckých školách
Příplatek za vedení – nároková složka platu
Kalendář
Plány činnosti - červenec 2021
Plány činnosti - srpen 2021
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Jak reagovat na požadavky rodičů, aby jejich dítě bylo vyjmuto z povinností stanovených ochrannými opatřeními Ministerstva zdravotnictví?
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Činnost základní umělecké školy v 1. pololetí školního roku
Kariérové poradenství
Oblasti plánování zaměstnanců
Strategické řízení a plánování v digitální škole
Vztah rodičů a školy pohledem práva
Školy jako centra vzdělávání pro udržitelný rozvoj a jejich odpovědnost
Strategické dokumenty pro rozvoj environmentální výchovy ve školách
Školní program EV a jeho tvorba
Evaluace EV ve škole
Vzdělávání koordinátorů EV
Organizace odborné praxe - směrnice

Poradna

Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Rozsah PPČ u ředitele školy
Je možný zkrácený úvazek ředitele a zástupce ředitele
Dočasně jmenovaný ředitel školy = ztráta pracovní pozice v organizaci
Odvolání ředitele střediska volného času
Studium v ZUŠ
Ředitel školy a pracovní smlouva
Výpověď bývalého ředitele školy z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Rozsah pracovní doby v pracovní smlouvě pro pedagogy ZUŠ
Dodatek ke smlouvě nebo nová pracovní smlouva
Nadúvazkové hodiny ředitele školy
Odvolání ředitele školy
Nadúvazková hodina v ZUŠ - vznik nároku na příplatek
Předávání agendy mezi bývalým a nastupujícím ředitelem
Limit dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku u obecně prospěšné společnosti
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Granty