Metodik prevence

Cílem článku je popsat souvislosti poskytování poradenských služeb metodikem prevence ve škole1) a pracovněprávních podmínek jeho činnosti. Text věnovaný poskytování poradenských služeb metodikem prevence se stejně vztahuje na školy veřejné a neveřejné. Text popisující pracovněprávní podmínky činnosti metodika prevence (specializační příplatek, týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti) se vztahuje pouze na školy veřejné.

Metodik prevence
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová,
Ph. D.
specialistka na školskou problematiku
V textu článku jsou uvedeny odkazy na následující právní předpisy:
-
zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v platném znění,
-
nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků, v platném znění,
-
nařízení vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě,
-
vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, v platném znění,
-
vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, v platném znění.
Metodik prevence – poskytovatel poradenských služeb
Poskytování poradenských služeb v základní, střední a vyšší odborné škole je mimo jiné zabezpečeno metodikem prevence (§ 7 odst. 1 vyhlášky č. 72/2005 Sb., v platném znění). Metodik prevence poskytuje, stejně jako další zaměstnanci školy poskytující poradenské služby ve škole, poradenské služby určitému okruhu osob a za určitých podmínek.
Připomeňme, že metodik prevence poskytuje poradenské služby dětem, žákům, studentům2) a jejich zákonným zástupcům. Z ustanovení § 1 odst. 2 vyhlášky č. 72/2005 Sb., v platném znění, vyplývá, že i poradenská pomoc metodika prevence je poskytována žákům a jejich zákonným zástupcům na žádost. V praxi školy používají text žádosti, ve kterém žádají žáci nebo zákonní zástupci nezletilých žáků o poskytování poradenských služeb školou, tj. zejména metodikem prevence a výchovným poradcem.

Příklad
Na základě předem a srozumitelně sdělených informací žádám o poskytování standardních poradenských služeb školou mému dítěti .... (jméno a příjmení, datum narození, bydliště žáka) a jeho zákonným zástupcům svým obsahem a rozsahem odpovídajících vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, v platném znění, po dobu vzdělávání mého dítěte ve škole.

Dle přílohy č. 3 k vyhlášce č. 72/2005 Sb., v platném znění, se v rámci standardních činností školního metodika prevence vyčleňují následující činnosti:
1.
metodické a koordinační činnosti,
2.
informační činnosti,
3.
poradenské činnosti.
Právě o poskytování poradenských činností metodikem prevence žák, resp. zákonný zástupce žáka, žádá.
Poradenské činnosti
Poradenskými činnostmi metodika prevence dle vyhlášky č. 72/2005 Sb., v platném znění, jsou následující činnosti:
1)
Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy sociálně patologického chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s třídními učiteli).
2)
Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje sociálně patologických jevů u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj sociálně patologických jevů ve škole.
3)
Příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními.
Z logiky uvedené pasáže přílohy č. 3 k vyhlášce č. 72/2005 Sb., v platném znění, je zřejmé, že poradenská činnost metodika prevence je adresována jmenovitě určenému žákovi, nikoli „plošně“ skupině žáků. Jinak vyjádřeno, organizování besed nebo přednášek např. na téma protidrogové prevence a účast určitého žáka na takové přednášce nejsou podmíněny žádostí o poskytování poradenských služeb metodikem prevence. Organizace a realizace besed nebo přednášek jsou aktivitami spadajícími do metodické a koordinační činnosti metodika prevence.
Ustanovení § 1 odst. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb., v platném znění, uvádí skutečnosti, o kterých je žák, případně zákonný zástupce žáka, školou povinně předem a srozumitelně informován. Na splnění uvedené povinnosti odkazuje výše uvedený příklad žádosti o poskytování standardních poradenských služeb školou.
Dodejme, že škola se nemá omezit na získání žádosti o poskytování poradenských služeb metodika a současně „zapomenout“ na vlastní poskytnutí uvedených informací. Na sestavení těchto informací (na základě ustanovení § 1 odst. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb., v platném znění) se má aktivně podílet metodik prevence.
V textu ustanovení § 1 odst. 2 vyhlášky č. 72/2005 Sb., v platném znění, je také uveden písemný souhlas žáka nebo jeho zákonného zástupce jako podmínka poskytování určitého druhu poradenské činnosti – psychologické nebo speciálně pedagogické poradenské služby. Poradenské činnost metodika prevence není ani psychologickou, ani speciálně poradenskou službou. Proto je poradenská činnost metodika prevence poskytována právě na základě žádosti.2)
Metodik prevence – zaměstnanec
Metodik prevence je tradičně pedagogickým pracovníkem (např. učitelem 2. stupně základní školy), zaměstnancem školy. Druh práce, který uvedený zaměstnanec vykonává, je ten druh práce, který sjednal se zaměstnavatelem v pracovní smlouvě (např. učitel 2. stupně základní školy).
To, že např. učitel 2. stupně základní školy vykonává v rámci sjednaného druhu práce vedle přímé pedagogické činnosti také činnosti metodika prevence, vyplývá z jeho pracovní náplně. Pracovní náplň tohoto učitele obsahuje nejen činnosti učitele základní školy, ale i činnosti metodika prevence.
Činnosti metodika prevence jsou specializovanými činnostmi. Jestliže je vykonává metodik prevence, který úspěšně absolvoval studium k výkonu specializovaných činností (§ 9 vyhlášky č. 317/2005 Sb., v platném znění), je mu poskytován specializační příplatek ve výši 1 000 až 2 000 Kč (§ 133 zákoníku práce).
V případě, že činnost metodika prevence vykonává pedagogický pracovník, který sjednal se zaměstnavatelem pracovní smlouvu „na částečný úvazek“, je mu uvedený příplatek poskytován úměrně úvazku (v terminologii zákoníku práce – ve výši odpovídající „kratší pracovní době“).
Ve škole může vykonávat činnost několik metodiků prevence. Jestliže např. dva metodici prevence absolvovali studium k výkonu specializovaných činností, oba mají nárok na specializační příplatek v souladu se zákoníkem práce a ve výši stanovené vnitřním platovým předpisem, resp. kolektivní smlouvou. Výše příplatku „se krátí“ pouze v závislosti na úvazku (v závislosti na pracovní době) daného metodika prevence. „Nekrátí se“ v návaznosti např. na počtu tříd, které jsou mu přiděleny.

Příklad
-
Ve škole s 20 třídami vykonávají činnost dva metodici prevence. První z nich vykonává činnost ve vztahu ke 12 třídám, druhý metodik prevence vykonává činnost vůči 8 třídám. Podle vnitřního platového předpisu je metodikovi prevence poskytován příplatek 1 000 Kč. Jestliže je úvazek obou metodiků prevence úvazkem 1,0 (oba mají sjednáno 40hodinovou týdenní pracovní dobu), pak je oběma metodikům prevence poskytnut specializační příplatek 1 000 Kč.
-
V případě, že by měl první metodik prevence v pracovní smlouvě sjednán úvazek 1,0 a druhý metodik prevence úvazek 0,3, je prvnímu poskytnut specializační příplatek 1 000 Kč a druhému 300 Kč.

Na rozdíl od výchovného poradce, kterému se snižuje týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti v závislosti na počtu žáků nebo počtu tříd (§ 3 odst. 3 nařízení vlády č. 75/2005 Sb., v platném znění), se metodikovi prevence nesnižuje týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti. Metodik prevence vykonává přímou pedagogickou činnost v rozsahu, který odpovídá sjednanému druhu práce (např. učitel střední školy v rozsahu 21 hodin týdně).
Dále je vhodné připomenout, že metodik prevence nevykonává specializovanou metodologickou činnost v oblasti pedagogiky a psychologie, k jejímuž výkonu je nezbytné získání specializace stanovené zvláštním právním předpisem, ale „pouze“ specializovanou činnost (viz § 9 vyhlášky č. 317/2005 Sb., v platném znění). Proto nelze zaměstnance zařadit do 13. platové třídy na základě toho, že vykonává činnosti metodika prevence (viz část 2.16.01 UČITEL 13. platová třída přílohy nařízení vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě).
Závěr
-
Metodik prevence poskytuje poradenské služby na žádost zletilého žáka nebo zákonného zástupce nezletilého žáka, a to jmenovitě určenému žákovi.
-
Povinnost metodika prevence vykonávat činnosti podle vyhlášky č. 72/2005 Sb., v platném znění, je zafixována v pracovní náplni daného zaměstnance.
-
Jestliže pedagogický pracovník úspěšně absolvoval studium k výkonu specializovaných činností a vedle přímé pedagogické činnosti vykonává činnost metodika prevence, je mu poskytován specializační příplatek ve výši 1 000 až 2 000 Kč.
-
Zaměstnance nelze zařadit do 13. platové třídy na základě toho, že vykonává činnosti metodika prevence.
-
Metodikovi prevence se nesnižuje týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti.

1) Článek není věnován pedagogickému pracovníkovi - metodiku prevence v pedagogicko-psychologické poradně dle ustanovení § 2 odst. 2 písm. i) zákona o pedagogických pracovnících.
2) Ve vyhlášce jsou označováni legislativní zkratkou „žáci“. Také v tomto článku se bude dále hovořit jen o „žácích“.
3) Je však pravdou, že dle ustanovení § 1 odst. 2 vyhlášky č. 72/2005 Sb., ve znění účinném do 31.8.2011, bylo poskytování jakékoli poradenské služby (tj. i poradenské služby výchovného poradce nebo metodika prevence) podmíněno písemným souhlasem žáka, v případě nezletilého žáka písemným souhlasem jeho zákonného zástupce.

Související dokumenty

Pracovní situace

Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních
Minimální preventivní program
Školní metodik prevence
Činnost výchovného poradce a metodika prevence v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Školská rada - základní údaje
Účetní závěrka vybraných (příspěvkových) organizací
BOZP - přehled základní legislativy
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Maturita - právní předpisy, pokyny, informace, výklady, zdroje informací
Maturita - přehledy obsahu právních předpisů
Informace o zkušebních předmětech profilové části maturitní zkoušky - příklad
Nový metodický pokyn k prevenci a řešení šikany
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Malotřídní základní škola - legislativa
Jak na modrou velrybu
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Škola jako bezpečné místo pro učení s technologiemi a internetem

Poradna

Zrušení zřizovací listiny a následná nová zřizovací listina
Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volba člena školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD

Zákony

563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů
262/2006 Sb. zákoník práce

Vyhlášky

72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních
317/2005 Sb. o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků

Nařízení vlády

75/2005 Sb. o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků