Aktuality v návrzích legislativních změn upravujících financování podpůrných pozic ve školách

Vydáno: 10 minut čtení

Novinky ve školské legislativě stejně jako návrh rozpočtu školství na příští rok zjevně motivuje spíše snaha šetřit za každou cenu než zájem dětí a pracovníků škol. V legislativním procesu je dlouhodobě nejen řadou aktérů kritizovaná novela školského zákona (č. 561/2004 Sb.), která zavádí parametrizaci asistentů pedagoga, ale také novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, která snižuje dotaci ze státního rozpočtu na personální podpůrná opatření. A aby toho nebylo málo, také změna nařízení č. 123/2018 Sb., o stanovení maximálního počtu hodin výuky financovaného ze státního rozpočtu pro základní školu, střední školu a konzervatoř zřizovanou krajem, která navrhuje snížit PHmax o 6 %, omezí školám dotace na odučené hodiny financované ze státního rozpočtu a sníží možnost individualizace a diferenciace výuky.

Aktuality v návrzích legislativních změn upravujících financování podpůrných pozic ve školách
Mgr.
Lenka
Hečková
odborná
PhDr.
Lenka
Felcmanová
Ph.D.
předsedkyně Society for All, z. s
Tato kumulovaná úsporná opatření přicházejí v době, kdy školy čelí vysokému nárůstu žáků s obtížemi v oblasti duševního zdraví i náročným chováním v důsledku celospolečenských krizí, kterým je naše společnost souvisle již několik let vystavena. Tyto návrhy změn spojené i s návrhem nezahrnout asistenty pedagoga a odborné podpůrné pedagogické profese do skupiny pedagogických pracovníků, kterým bude garantová

Související dokumenty

Pracovní situace

Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga
Vybrané aspekty implementace společného vzdělávání
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
Podpora implementace novely školského zákona z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Způsob poskytování poradenských služeb školským poradenským zařízením
Žádost o souhlas k využití asistenta pedagoga
Zařazování do platových tříd - asistent pedagoga
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Novela maturitní vyhlášky
Novela školského zákona
Odborná kvalifikace asistenta pedagoga
Právní předpisy týkající se žáků-cizinců
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Legislativní rámec vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami daný školským zákonem
Škola jako bezpečné místo pro učení s technologiemi a internetem
Výchovná opatření a jejich zveřejňování
Individuální vzdělávací plán – vztah k různým oblastem činnosti školy
Činnosti zajišťované v „malotřídních“ školách
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců

Poradna

Doprovod do školy
Prodloužení zkušební doby
Odborná kvalifikace asistenta pedagoga
Jmenování ředitele
FKSP
ONIV
Dotace
Nárok na příplatek za suplované hodiny u vychovatelek nebo asistentek
FKSP
Pracovní poměr na dobu určitou a souběžný pracovní poměr učitele a asistenta pedagoga
Asistent pedagoga jako vyučující v rámci PSPP
Pracovní sešity
FKSP
Asistent pedagoga, pedagog
Asistent v roli třídního učitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
FKSP a Flexi passy

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

Vyhlášky

27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných

Nařízení vlády

123/2018 Sb. o stanovení maximálního počtu hodin výuky financovaného ze státního rozpočtu pro základní školu, střední školu a konzervatoř zřizovanou krajem, obcí nebo svazkem obcí