Zapojte se do konzultace návrhu, jak posílit systém podpory mateřských a základních škol

Vydáno: 4 minuty čtení

Je reálné očekávat, že opatření doposud naplánovaná ve Strategii 2030+ dokáží zajistit podstatné zlepšení vzdělávacích výsledků a rovných šancí žáků? V Partnerství pro vzdělávání 2030+ se domníváme, že spíše nikoli. Proto přicházíme s vlastním návrhem na posílení systému vedení a podpory škol. V článku shrnujeme hlavní teze návrhu a zveme vás, abyste se zapojili do veřejné konzultace, která začne 21. září.

Zapojte se do konzultace návrhu, jak posílit systém podpory mateřských a základních škol
Vladimír
Srb
konzultant ve vzdělávání, spoluzakladatel iniciativy Úspěch pro každého žáka, od roku 2020 vede pracovní skupinu Střední článek v Partnerství pro vzdělávání 2030+
Posláním Partnerství 2030+ je přispět k tomu, aby se podařilo naplnit cíle Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Jednou z našich rolí je včas poskytovat kvalitní zpětnou vazbu lídrům Strategie 2030+ a navrhovat konstruktivní řešení identifikovaných problémů. Od roku 2020 působí v rámci Partnerství 2030+ jedenáctičlenná pracovní skupina složená ze zástupců zapojených partnerských organizací, která se věnuje problematice vedení a podpory škol.
Členové naší pracovní skupiny se na základě aktuálně dostupných informací shodují na tom, že opatření doposud naplánovaná ve Strategii 2030+ pravděpodobně nebudou stačit k dosažení dvou hlavních strategických cílů v oblasti učení žáků (rozvoj kompetencí žáků a snižování nerovností ve vzdělávání). Stejný názor vyjádřilo 93 % účastníků interní diskuse na toto téma, do které se letos na jaře zapojilo více než sto účastníků ze dvaceti organizací zapojených do Partnerství 2030+.
Domníváme se, že v rámci plánovaných opatření Strategie 2030+ není dostatečně zajištěno těchto pět klíčových podmínek:
*
jasné nastavení odpovědnosti za dosahování cílů Strategie 2030+ na centrální, krajské a místní úrovni, včetně potřebných struktur řízení a odborného pedagogického vedení na těchto úrovních
*
podmínky pro efektivní profesní učení většiny učitelů MŠ a ZŠ v těch specifických oblastech, na které se zaměřuje Strategie 2030+
*
podmínky pro efektivní profesní učení většiny ředitelů škol v oblasti pedagogického vedení školy
*
podmínky, které umožní ředitelům škol věnovat většinu svého času pedagogickému vedení své školy
*
podmínky, které umožní hospodárněji zajistit nepedagogické činnosti škol a uvolněné finanční prostředky převést do systému vedení a podpory škol
Proto přicházíme s vlastním návrhem, jak tyto chybějící podmínky efektivně zajistit a jak je zakotvit v systému veřejné správy, aby byly trvale dostupné všem školám.
Návrh na posílení systému vedení a podpory mateřských a základních škol v ČR
Shrnutí
Nutnou podmínkou pro podstatné zlepšení učení dětí a žáků v mateřských a základních školách je to, aby byla v systému veřejné správy určena instituce, která ze zákona ponese odpovědnost za kvalitu vzdělávání na jasně definovaném území menším než kraj. Tato instituce by měla plnit funkci místní školské správy (dále jen instituce).
Instituce by měla zajišťovat zejména:
*
pedagogický leadership na svém území
*
minimalizaci nepedagogické zátěže ředitelů včetně možnosti vzdát se právní subjektivity školy
*
opatření zaměřená na rovné šance ve vzdělávání
*
synergii s ostatními veřejnými službami v území
*
hospodárnost podpůrných služeb pro školy
Instituce by měla úzce spolupracovat se zřizovateli, s místními neziskovými organizacemi, s aktéry v oblasti formálního a neformálního vzdělávání, s poskytovateli zdravotních a sociálních služeb, s krajem a se středním článkem podpory MŠMT.
Vhodná právní forma instituce by měla vzejít z odborné a politické diskuse a měla by mít podporu ředitelů škol, obcí a relevantních ministerstev. Mezi diskutovanými variantami mají být zejména tyto:
*
obec s rozšířenou působností
*
školská právnická osoba založená svazkem obcí
*
MŠMT
Takto zaměřená instituce zakotvená v systému veřejné správy ČR je nezbytná pro celkové zlepšení vzdělávacích výsledků, wellbeingu a rovných šancí dětí a žáků, a proto je její existence ve veřejném zájmu.
Cíle veřejné konzultace
1.
Zjistit, do jaké míry existuje shoda o potřebnosti navrhovaných změn.
2.
Zmapovat postoje a argumenty různých skupin zainteresovaných aktérů.
3.
Zmapovat vnímané silné stránky i rizika předložených variant řešení.
Jak se zapojit
Celý text návrhu bude zveřejněn v první polovině září na www.partnerstvi2030.cz. Konzultace bude zahájena dne 21. září během konference Jak nastavit odpovědnost za kvalitu vzdělávání v mateřských a základních školách. Konference se koná v Národní technické knihovně v Praze a je možné zúčastnit se také online. Přihlášku naleznete na výše uvedeném webu. Srdečně vás zveme!

Související dokumenty

Pracovní situace

Plány činnosti - srpen 2021
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní stravování „předškoláka“ – vymáhání úhrady a prominutí dluhu
Poskytování dietního stravování v MŠ
Některé problémy spojené s pořádáním „školky v přírodě“
Malotřídní základní škola
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Upravený Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
Školní řád MŠ - směrnice a komentář
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Vliv statistického výkaznictví na financování veřejné školy
Reforma financování - základní školy, mateřské školy
Reforma financování - vliv na rozpočet základní a mateřské školy
Školní řád MŠ – vzdělávání dětí distančním způsobem
Školní řád – vzdělávání dětí distančním způsobem
Porady v mateřské škole
Činnost mateřské školy v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Novela vyhlášky o školním stravování
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Školská rada - základní údaje

Poradna

Pracovní zařazení učitelky MŠ vyučující žáka-cizince českému jazyku
Sloučení škol
Povinnost plnění spotřebního koše v soukromé MŠ, pokud nepobíráme dotace na stravu
Vzdělávání předškoláků mimo MŠ
Dítě se zlomenou rukou v MŠ
Kvalifikace učitelky ZŠ
Adaptační období v MŠ a bezpečnost
Přijetí dítěte do MŠ
Uznání kvalifikace na 1. stupeň pro výuku na 2. stupni základní školy
Bezplatné poskytnutí základních školních pomůcek žákům 1. ročníku
Hospodaření školy - zaúčtování ztrátového výsledku z předchozího roku
Kariérový poradce na ZŠ
Ochranné pomůcky učitelky MŠ při stravování
Školení hygienického minima
Odpolední vyučování 1. stupeň
Přijetí cizince do základní školy
Akce v mateřské škole přes noc
Nerovnoměrně rozvržená pracovní doba v MŠ
Předškolák a očkování
Pedagogické koncepce