Sexting u českých dětí pohledem výzkumu

Sexting představuje poměrně nový a rychle se rozmáhající fenomén, kterým označujeme „elektronické rozesílání textových zpráv, vlastních fotografií či vlastního videa se sexuálním obsahem“ (Jolicoeur a Zedlewski, 2010; Kopecký, 2012), „ke kterému dochází v prostředí virtuálních elektronických médií - zejména internetu“. K sextingu jsou často využívány mobilní telefony či tablety.

 

Sexting u českých dětí pohledem výzkumu
Mgr.
Kamil
Kopecký,
Ph.D.,
Centrum PRVoK, projekt E-Bezpečí, Pedagogická fakulta UPOL
PhDr.
René
Szotkowski,
Ph.D.,
Centrum PRVoK, projekt E-Bezpečí, Pedagogická fakulta UPOL
1. PROČ VLASTNĚ DĚTI REALIZUJÍ SEXTING?
Sexting je rizikový fenomén, který je úzce propojen s dospíváním současných pubescentů a adolescentů, ale také s měnícím se přístupem k lidské sexualitě. Důvodů pro realizaci sextingu existuje celá řada:
Sexting je vnímán jako součást romantických vztahů
Jak potvrzuje celá řada autorů (Albury a Crawford, 2012; Döring, 2012; Lenhart a kol., 2010; Ringrose a kol., 2012), sexting je využíván v úvodních částech partnerských vztahů jako nástroj pro upoutání pozornosti partnera, flirtování, vzrušení apod. V rámci navázaného vztahu je pak sexting znakem lásky, intimity, vzájemné důvěry mezi partnery. Stejně tak sexting provozují partneři, kteří jsou na nějaký čas fyzicky odloučeni a komunikují spolu zejména prostřednictvím ICT.
Sexting funguje jako nástroj pro potlačení nudy
Řada z výzkumů dokazuje, že sexting je často provozován jako nástroj pro potlačení nudy (Lenhart a kol., 2010). V řadě výzkumů (Kopecký, 2012; Kopecký, Szotkowski a Krejčí, 2012) se nuda stává velmi častým důvodem pro sdílení intimních materiálů s vrstevníky zejména v prostředí sociálních sítí.
Sexting vzniká jako produkt sociálního tlaku
V řadě zdokumentovaných případů sexting vznikl v rámci tlaku konkrétní sociální skupiny - například spolužáků/ /spolužaček či partnera/partnerky. Pokud sexting probíhá v rámci partnerského vztahu, mohou být dívky svými partnery přinuceny k sextingu (Lippman a Campbell, 2014), který se pak stává běžnou a normální součástí vztahu. Je pro partnery projevem vzájemné důvěry, lásky, fyzické přitažlivosti. Existuje množství případů sextingu, ve kterých se „mimo partnerský vztah“ skupina spolužaček rozhodla, že společně nafotí intimní fotografie, které si vzájemně nasdílejí. Po úniku fotografií se tyto dívky bohužel staly terčem posměchu, kyberšikany, harrasmentu, byly označovány za „děvky“, byly veřejně dehonestovány apod. (Kopecký, Szotkowski a Krejčí, 2014a).
Sexting jako produkt tzv. konzumní společnosti, jako nástroj sebeprezentace
Řada z výzkumníků (Van Ouytsel, Walrave a Van Gool, 2014) upozorňuje na souvislost mezi sextingem a požadavky současné tzv. konzumní společnosti. Lidská sexualita je v médiích a zejména v reklamě prezentována velmi výrazně, pubescentům a adolescentům jsou prostřednictvím mediální komunikace předkládány vzory fyzické krásy, ke které patří „být sexy“. Sexting běžně provozují celebrity, zpěváci, herci či sportovci a je součástí televize, filmu, hudebních klipů a dalších mediálních forem prezentace.
Dítě již od útlého věku potřebuje vzory chování, které může napodobovat, a právě média poskytují dětem informace o tom, že odhalovat se a sdílet intimitu je „normální“. Děti pak nevnímají sexting jako něco nebezpečného a rizikového a jsou ochotny tento model chování napodobovat.
Sexting jako nástroj pomsty
Ve velkém množství zdokumentovaných případů sextingu se stal u dětí i dospělých zveřejněný intimní materiál nástrojem útoku. V některých případech sloužily intimní fotografie k vydírání dítěte (Kopecký, 2014) - počáteční komunikace dětí přerostla ve výměnu fotografií, jejich intimita se stupňovala. Výsledkem pak bylo velmi intenzivní vydírání dítěte, které bylo k odeslání vlastních intimních materiálů donuceno.
V některých případech sexting slouží také jako nástroj pomsty expartnerům (Walker, Sanci a Temple-Smith, 2013). Existuje řada internetových stránek, na které chlapci nahrávají fotografie či videa svých bývalých přítelkyň a vulgárně je komentují („check this bitch out“).
V rámci stejného výzkumu respondenti uváděli, že „pokud sexting provozují chlapci, nic to neznamená, pokud jej však provozují dívky, jsou stigmatizovány“.
Sexting je velmi úzce propojen s kyberšikanou, intimní materiály se snadno stávají nástrojem pro realizaci vážných - často destruktivních - forem kybernetické agrese a mohou v extrémních případech vést i k sebevraždě dětské oběti či dospělého.
2. SEXTING U ČESKÝCH DĚTÍ - CELONÁRODNÍ VÝZKUM
Výzkum 
Sexting a rizikové seznamování českých dětí v kyberprostoru 
byl zrealizován v průběhu roku 2017 Centrem prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci se společností O2 Czech Republic.
Jako základní výzkumný nástroj byl zvolen anonymní online dotazník (v prostředí Google Forms), který byl distribuován cílové skupině prostřednictvím učitelů základních a středních škol na celém území České republiky.
Distribuce dotazníku probíhala také v součinnosti s krajskými a městskými manažery a koordinátory prevence rizikového chování, kteří zajistili distribuci dotazníku mezi žáky jednotlivých regionů.
Příprava výzkumu a testování validity a reliability výzkumného nástroje v rámci pilotního šetření probíhaly od 1. 1. 2017 do 13. 2. 2017. Sběr dat probíhal od 1. 3. 2017 do 19. 5. 2017. V následujících měsících pak proběhlo vyhodnocení dílčích výstupů a jejich interpretace . K vyhodnocení dat byl využit statistický software Statistica.
Do výzkumu se zapojilo celkem 
4 878 respondentů 
(50,41 % dívek, 48,77 % chlapců) ze všech krajů České republiky. Průměrný věk činil 13,13 let (
x
= 14,00), rozptyl souboru dosahoval hodnoty s2 = 3,47 (s = 1,86).
Graf č. 1: Věková struktura
n = 4878
Pro potřeby našeho výzkumu byl vytvořen výzkumný nástroj - online dotazník, který se zaměřoval na zjištění informací o prevalenci kyberšikany a kybernetických útoků u učitelů základních a středních škol. Dotazník byl složen ze tří částí, orientovaných na oblast sextingu (motivace pro realizaci sextingu, formy sextingu, platformy pro realizaci sextingu apod.), na rizikové seznamování dětí (riziková komunikace s neznámými, ochota jít na schůzku v reálném světě) a další informace o chování dětí v online prostředí. V tomto textu se zaměřujeme výhradně na oblast sextingu.
2.1 Sexting u českých dětí - odesílání a sdílení intimních materiálů
Sexting 
ve formě textu (intimních, erotických zpráv) provozuje 24,76 % 
českých dětí (1208 dětí ze 4878). Více než 91 % z nich pak tuto formu provozuje zřídka, občas, pravidelně pak intimní zprávy rozesílá přibližně 8-9 %. Tato forma sextingu v zásadě není tak nebezpečná jako formy ostatní, může však být zneužita např. v situaci, kdy je zpráva s intimním obsahem určeným pro „milenku“ či „velmi dobrého kamaráda“ odhalena současným partnerem odesílatele.
Sexting ve formě 
rozesílání vlastních intimních fotografií provozuje 15,37 % 
českých dětí. 72 % z nich intimní fotografie sdílí zřídka, zbývajících 28 % pak své vlastní intimní fotografie poskytuje ostatním v prostředí internetu často. Své intimní fotografie rozeslalo 53,75 % dívek a 46,25 % chlapců. Rozesílání vlastních intimních fotografií je vysoce rizikové - může být zneužito pro vydírání, vyhrožování a další formy online i offline agrese, zejména v situacích, kdy lze osobu na fotografii identifikovat (např. podle obličeje).
Je zajímavé sledovat, zdali se sexting objevuje i u dospělých osob starších 18 let, které se do našeho výzkumu také zapojily a jejichž data jsme z výsledků výzkumu vyřadili. Na tomto místě však považujeme za podstatné upozornit na to, že podle našeho výzkumu sexting ve formě odesílání intimní fotografie provozovalo 40 % osob ve věku 18-25 let (98 osob z 234). Vzhledem k nízkému počtu respondentů starších 18 let však nelze tento závěr aplikovat na celou populaci dospělých.
Svá vlastní 
intimní videa odesílá v online prostředí přibližně 6 % českých dětí 
(287 dětí ze 4878). Častěji pak intimní videa odesílají chlapci (64,91 %) než dívky. Rozesílání vlastních intimních videí je vysoce rizikové - může být podobně jako sdílení fotografií zneužito pro vydírání, vyhrožování a další formy online i offline agrese, zejména v situacích, kdy lze osobu na videozáznamu identifikovat (např. podle obličeje).
Dětští uživatelé internetu intimní materiály také sdílejí - a to především prostřednictvím sociálních sítí. Sexting ve formě sdílení vlastních intimních materiálů provozuje ve formě textu 5,55 % dětí, ve formě fotografií 4,96 % dětí a ve formě videa 3,19 % dětí.
2.2 Komu děti intimní materiály odesílají
Velmi důležitou otázkou je, komu vlastně děti intimní materiály odesílají a z jakého důvodu. Děti nejčastěji odesílají intimní matriály příteli či přítelkyni, případně kamarádovi, kamarádce či potenciálnímu partnerovi.
Graf č. 2: Komu jsi poslal/a svou „sexy, erotickou“ fotografii nebo video, na kterých jsi částečně či zcela svlečený/nahý?
n = 4878
2.3 Motivace pro provozování sextingu
Děti sexting provozují především v rámci partnerských vztahů - intimní materiály jsou často vnímány jako „dárky“ pro přítelkyni či přítele, případně jako odpovědi na tyto dárky. Intimní materiály jsou využívány také v rámci flirtování - ve více než třetině případů (35,47 %) byl intimní materiál využit právě pro tento účel.
Méně často jsou pak intimní materiály odesílány z legrace či nudy, případně z potřeby získat v online prostředí ocenění. 
Alarmující je, že více než 7 % dětí provozujících sexting bylo k tomuto jednání donuceno jinou osobou a intimní materiál nebyl odeslán dobrovolně.
Graf č. 3: Z jakého důvodu děti zasílají své intimní fotografie a videa jiným uživatelům internetu
n = 750
2.4 Dítě jako příjemce intimních materiálů
V našem výzkumu jsme se zaměřili také na to, zda děti dostávají od ostatních uživatelů intimní materiály, tj. zdali jsou do sextingu zapojeny jako příjemci (nikoli odesílatelé či šiřitelé) eroticky laděných fotografií a videí. Dítě tak sexting aktivně neprovozuje (neodesílá, nesdílí), ale účastní se ho pasivně - jako příjemce.
Více než 40 % dětí (40,96 %) potvrdilo, že v prostředí internetu obdrželo od jiné osoby provokativní erotickou či pornografickou fotografii, na které je někdo částečně svlečený nebo úplně nahý.
Pětina dětí (21,51 %) rovněž potvrdila, že od svého internetového známého obdržela erotické či pornografické video.
Velké množství dětí se tak se sextingem setkává, aniž jej aktivně provozuje. Nicméně v situaci, kdy dítě intimní materiál obdrží, je schopno jej samozřejmě dále prostřednictvím online komunikačních služeb šířit.
2.5 Nástroje pro realizaci sextingu
Mezi nástroji využívanými pro sdílení intimních materiálů v prostředí internetu zcela jasně dominuje sociální síť Facebook, kterou pro sexting využilo více než 65,73 % dětí provozujících sexting. Hned na druhém místě však nalézáme Facebook Messenger (54,13 %), následovaný stále populárním Snapchatem (50,93 %).
Tyto tři služby/nástroje zcela dominují. S velkým odstupem se v pomyslném žebříčku popularity umístil Instagram, WhatsApp a Skype, následovaný tradičními SMS, e-maily apod.
Graf č. 4: Nástroje využívané pro provozování sextingu
n = 750
2.6 Je sexting rizikový?
V našem výzkumu jsme rovněž zjišťovali, zdali děti vnímají sexting jako bezpečný, nebo spíše rizikový fenomén. Naprostá 
většina respondentů vnímá sexting jako vysoce rizikový fenomén
, na naší škále označilo sexting jako velmi rizikový více než 74 % dětských respondentů. Za bezpečný jej považuje pouze 5 % dětí.
Graf č. 5: Vnímání rizik spojených se sextingem
n = 4878
2.7 Koho by dítě kontaktovalo v situaci, kdy byl jeho intimní materiál zneužit
V případě, že dojde ke zneužití intimní fotografie dítěte (např. intimní fotografie začne být šířena online prostředím, dítě je s pomocí intimního materiálu vydíráno apod.), se svým 
rodičům dítě svěří pouze v 38,8 % případů
. Alarmující je také to, že 
téměř třetina dětí (32,9 %) neřekne o svém problému nikomu
. Dítě se přirozeně stydí a nechce, aby se o sextingu dozvěděla veřejnost a aby se stalo terčem nežádoucí pozornosti, ponižování, či dokonce šikany.
Tabulka č. 1: Komu by se dítě svěřilo v situaci, kdy byl jeho intimní materiál zneužit
I----------------------------------------------I---------I-------------------I 
I Kategorie I Četnost I Relativní četnost I
I I (n) I (%) 1 I
I----------------------------------------------I---------I-------------------I
I Rodičům I 1894 I 38,83 I
I----------------------------------------------I---------I-------------------I
I Nikomu I 1605 I 32,9 I
I----------------------------------------------I---------I-------------------I
I Současnému kamarádovi / současné kamarádce I 1328 I 27,22 I
I----------------------------------------------I---------I-------------------I
I Současnému příteli / současné přítelkyni I 692 I 14,19 I
I----------------------------------------------I---------I-------------------I
I Sourozencům I 529 I 10,84 I
I----------------------------------------------I---------I-------------------I
I Učiteli I 296 I 6,07 I
I----------------------------------------------I---------I-------------------I
I Online poradně I 273 I 5,6 I
I----------------------------------------------I---------I-------------------I
I Bývalému příteli / bývalé přítelkyni I 99 I 2,03 I
I----------------------------------------------I---------I-------------------I
I Bývalému kamarádovi / bývalé kamarádce I 79 I 1,62 I
I----------------------------------------------I---------I-------------------I
I Krátké známosti I 73 I 1,5 I
I----------------------------------------------I---------I-------------------I
I Policii I 12 I 0,25 I
I----------------------------------------------I---------I-------------------I
I Neodpovědělo I 336 I 0,07 I
I----------------------------------------------I---------I-------------------I
n = 4878
2.8 Sexting a webkamery
Mezi nástroje, které děti používají ke komunikaci v online prostředí, patří také webkamery. Webkamery jsou využívány také k sextingu, proto jsme se zaměřili na to, zda se dítě někdy před webkamerou obnažovalo a zda se někdo před dítětem na webkameře obnažoval.
Před webkamerou se obnažuje 3,87 % dětí z našeho výzkumného souboru (189 ze 4878 dětí).
Stejně tak nás zajímalo, zda se před dítětem na webkameře obnažoval někdo jiný. Zde již narážíme na velmi zajímavé informace -
22,2 % dětí potvrdilo, že se před nimi někdo obnažoval prostřednictvím webkamery.
3. SHRNUTÍ
Sexting a rizikové seznamování českých dětí v kyberprostoru odhaluje
vysoký nárůst počtu dětí, které v prostředí internetu odesílají jiným osobám své vlastní intimní materiály
a provozují tak tzv. sexting. Intimní materiály (fotografie, videa) jiným osobám odesílá 
více než 15 % českých dětí
. Příčin může být celá řada - posun ve vnímání lidské sexuality, změna ve fungování partnerských vztahů v online prostředí, konformita, nedostatečná prevence (ze strany rodičů i školy) a také nevhodné vzory, které děti napodobují.
V porovnání s daty ze sady výzkumů Nebezpečí internetové komunikace 1-5 Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci lze konstatovat, že prevalence sextingu v populaci dětí trvale roste (v porovnáním s rokem 2012 nárůst o 41,8 % na současných 15,47 %).
Graf č. 6: Vývoj sextingu v populaci českých dětí 2010-2017 (odesílání)
(Zdroj: Data z výzkumu Nebezpečí internetové komunikace III-V a Sexting a rizikové seznamování v online prostředí)
V případě, že se dítě dostane do problémů spojených se sextingem, o tom řekne rodičům pouze v 38 % případů, v 32,9 % případů o tom neřekne nikomu. Mezi jeho důvěrníky pak patří především jeho kamarádi. Situace je totiž pro oběť velmi citlivá a oběť nechce, aby její intimní materiály unikly do internetového prostředí - mimo kontrolu, např. do prostředí veřejných erotických galerií. Na druhou stranu chce problém vyřešit, a proto kontaktuje anonymní poradenská pracoviště (např. Linku bezpečí apod.). Velmi málo dětí by se s problémem spojeným s únikem intimního materiálu obrátilo na policii (0,25 %, 12 dětí ze 4878).
I když dítě sexting aktivně neprovozuje, přesto se s intimními materiály v prostředí internetu setkává - více než 40 % dětí (40,96 %) potvrdilo, že v prostředí internetu obdrželo od jiné osoby provokativní erotickou či pornografickou fotografii, na které je někdo částečně svlečený nebo úplně nahý. Pětina dětí (21,51 %) rovněž potvrdila, že od svého internetového známého obdržela erotické či pornografické video. Stejně tak více než pětina dětí zažila situaci, kdy se před nimi na webkameře obnažovala jiná osoba (např. prostřednictvím erotického videochatu). Pro provozování sextingu se nejčastěji využívá sociální síť Facebook (65 %), následovaná Facebook Messengerem (54,13 %), Snapchatem (50,93 %) a Instagramem (12,40 %), případně jejich kombinací. Mezi další nástroje využívané pro šíření intimních materiálů patří WhatsApp Messenger, Skype či tradiční zpráva SMS/MMS a e-mail.
Ne vždy je však sexting dobrovolný,
7 % dětí potvrzuje, že byly k šíření vlastního intimního materiálu jinou osobou donuceny
- např. vydíráním či vyhrožováním. Zde již hovoříme o tzv. sextortion, tedy vydírání využívajícím intimních materiálů oběti (Aćar, 2016; Flores a kol., 2015; Kopecký, 2017). Cíle vyděrače mohou být různé - peníze, snaha získat další intimní materiály, snaha přinutit dítě k osobní schůzce v reálném světě apod.
4. RIZIKA A MOŽNÁ OPATŘENÍ
Prevalence sextingu v zemích Evropy trvale narůstá - tento nárůst může být způsoben řadou faktorů, např.
změnou přístupu k lidské sexualitě
(sexualita se stává veřejnou, není pouze záležitostí intimní, lidská sexualita je veřejně prezentována v médiích, přístup k sexuálnímu obsahu má v podstatě kdokoli, včetně dětí, atd.) a
mezilidským vztahům
(sexting se začíná stávat běžnou součástí mezilidských vztahů či součástí námluv, flirtování atd.).
Ačkoli může být vliv sextingu na mezilidské vztahy také pozitivní, jsou s ním spojena četná rizika, na které se podrobněji zaměříme.
4.1 Rizika spojená se sextingem
Sexting je rizikový zejména proto, že
oběť potenciálním útočníkům poskytuje citlivý materiál
, který může být zneužit k různým formám kybernetických útoků (např. ke kyberšikaně, cílené manipulaci, vydírání apod.). Tento materiál může v prostředí internetu kolovat i několik let od pořízení a lze jej jen velmi obtížně z internetového prostředí odstranit. Ani po odstranění materiálů z konkrétních internetových stránek si již oběť nemůže být nikdy stoprocentně jistá, že k opakovanému útoku v budoucnu nedojde (Kopecký a kol., 2014a).
Další riziko, které je spojeno se sextingem, představuje
ztráta společenské pověsti a prestiže
. V souvislosti s tím má oběť problémy např. se získáním nebo udržením zaměstnání či sociálních vztahů, v komunitě pubescentů je pak označována za prostitutku, veřejně dehonestována, urážena a napadána. Sexting tak přechází v kyberšikanu se vzrůstající intenzitou útoků. V řadě případů (např. případy Jessica Renee Logan z roku 2008, Hope Witsell z roku 2009, Emma Jones z roku 2010) skončila kyberšikana spojená se sextingem sebevraždou oběti (Kopecký a kol., 2014a). Sexting také opakovaně vedl přímo k propuštění osoby, která byla na intimních materiálech zachycena - existuje řada případů, ve kterých byli z těchto důvodů propuštěni např. učitelé, požárníci, policisté, novináři apod.
Velmi nebezpečným rizikem, které jsme zmínili výše, je tzv.
sextortion
, tedy vydírání využívající intimních materiálů oběti (Aćar, 2016; Flores a kol., 2015; Kopecký, 2017). V rámci tohoto procesu je dítě nejdříve zmanipulováno k tomu, aby poskytlo svému internetovému kamarádovi (pachateli) své vlastní intimní materiály, které jsou pak využity k vydírání a vyhrožování. V případě vydírání dítěte je zpravidla vyděračem dospělá osoba, která je zamaskována identitou dítěte. Vyděrači jsou v tomto případě nejčastěji muži (Kopecký, 2014).
Sexting může vést k
vážným zdravotním problémům
, mezi něž patří např. emoční a psychologická úzkost (Gordon-Messer, Bauermeister, Grodzinski a Zimmerman, 2013b; Sadhu, 2012), která může vyústit až v sebevražedné sklony (Curnutt, 2012). Některé studie (Benotsch a kol., 2013) realizované v prostředí amerických škol dokazují, že se
sexting pojí s rizikovým sexuálním chováním, zejména s počtem sexuálních partnerů a výskytem případů nechráněného sexu
. Další studie (Dake, Price, Maziarz a Ward, 2012) rovněž prokazují
souvislost mezi sextingem a užíváním návykových látek
, zejména užíváním marihuany, cigaret a nárazovou konzumací alkoholu.
V řadě případů lze být
za provozování sextingu odsouzen k trestu odnětí svobody
- intimní fotografie či videa totiž často zachycují děti a spadají do oblasti tzv. dětské pornografie a zákon zakazuje jak samotnou výrobu tohoto materiálu, tak i jeho držení a další šíření. Děti však obvykle v případě zapojení do šíření či výroby materiálů k trestům odnětí svobody odsuzovány nejsou (Wolak a kol., 2012). K jejich trestání jsou však využívány např.
obecně prospěšné práce, domácí vězení, probační dohled
apod.
4.2 Možnosti ochrany v online prostředí
Aby bylo možné s rizikovým dopadem sextingu na dítě či dospělého účinným způsobem bojovat, je třeba orientovat se zejména na
prevenci
. Především je důležité vysvětlit dítěti (i dospělému), jakou hodnotu mají jeho osobní údaje a jak snadno je lze v online prostředí zneužít. Zejména je třeba objasnit, jak nebezpečným osobním údajem je intimní fotografie či video, které zachycují obnažené lidské tělo společně s lidskou tváří. Fotografie a video lidského obličeje umožňují snadnou a rychlou identifikaci a lze je účinným způsobem zneužít právě k dehonestování či přímo vydírání a vyhrožování. Dítě si musí uvědomit, jak důležité je nepodlehnout tlaku online uživatelů (či svého okolí) a zajistit si tak vlastní bezpečí.
V případě, že již k úniku intimního materiálu došlo, je třeba
zajistit, aby se materiál přestal internetem šířit
, případně aby se alespoň jeho šíření zpomalilo. Nabízejí se různé možnosti blokace materiálů, nahlašování uživatelů, kteří materiály dále šíří, blokování konkrétních profilů či diskusních skupin apod. Uživatel, jehož intimní materiál do prostředí unikl, však již nikdy nebude mít jistotu, že se jeho erotický záznam internetem dále nerozšiřuje. Intimní materiály se totiž mohou objevit i s delším časovým odstupem - např. řadu let od doby jejich pořízení. Mohou se vynořit např. v situaci, kdy se stala osoba, jež je na materiálech zachycena, veřejně známou a uživatelé si o ní aktivně vyhledávají informace na internetu.

Související dokumenty

Pracovní situace

Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Plány činnosti - srpen 2021
Vliv statistického výkaznictví na financování veřejné školy
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Dohled ve středním a vyšším odborném vzdělávání
Dohled v základním vzdělávání
Malotřídní základní škola - legislativa
Malotřídní základní škola
Činnosti zajišťované v „malotřídních“ školách
Pracovněprávní specifika „malotřídní“ školy
Málotřídní školy a pracovněprávní vztahy
Málotřídní
Uvolnění a vyloučení ze základní školy
Správní řízení - střední školy
Převedení žáka do odpovídajícího ročníku základní školy
Přijetí žáka ke vzdělávání ve střední škole a ke vzdělávání v konzervatoři
Rámcové vzdělávací programy středního odborného vzdělávání
Absolutorium - konzervatoř
Individuální vzdělávací plán ve střední škole, konzervatoři a vyšší odborné škole

Poradna

Stanovení počtu skupin na odborném výcviku za účelem určení počtu zástupců ředitelů/VUOV
Přijetí cizince do základní školy
Platnost zkoušky
Studium pedagogiky pro učitele odborných předmětů SŠ
Hospodaření školy - zaúčtování ztrátového výsledku z předchozího roku
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Škola v přírodě
Doprovod do školy
Pobyt žáka v zahraničí
Počet žáků ve třídě
Kvalifikace
Vozíčkář
Pobyt v zahraničí dítěte
Sloučení škol
Přímá ped. činnost
Odklad povinné školní docházky
Uvolnění z výuky
Přijímání ke vzdělávání
Pomůcky
Odklad