Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Změny za období říjen 2016
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová,
Ph.D.,
specialistka na školskou problematiku
SBÍRKA ZÁKONŮ
Zdroj: www.mvcr.cz
Vyhláška č. 311/2016 Sb., kterou se mění vyhláška č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů
Částka: 122/2016 Sbírky zákonů
Datum účinnosti: 1. října 2016, 1. ledna a 1. října 2017
Ke změnám, které se stanoví s účinností od 1. října 2016, patří např. prodloužení délky didaktického testu z cizího jazyka z 95 minut na 100 minut a prodloužení poslechové části tohoto testu z 35 minut na 40 minut; společné zveřejnění nabídky zkoušek profilové části a možnosti nahrazení zkoušky z cizího jazyka profilové části maturitní zkoušky; jmenování hodnotitelů všech písemných prací (z českého jazyka a literatury i z cizího jazyka) Centrem pro jarní zkušební období do 31. března a pro podzimní zkušební období do 30. června a hodnocení všech písemných prací v rámci společné části maturitní zkoušky „externími“ hodnotiteli.
S účinností od 1. 1. 2017 se stanoví pravidlo upravující opakování zkoušky profilové části maturitní zkoušky konané formou vypracování maturitní práce a její obhajoby. Dále se s účinností od 1. 1. 2017 zavádějí tiskopisy pro podání žádosti o přezkoumání průběhu a výsledku maturitní zkoušky nebo rozhodnutí o vyloučení z konání této zkoušky (přílohy 7 a 8).
S účinností od 1. října 2017 se mění organizace písemné práce z českého jazyka a literatury v rámci společné části maturitní zkoušky. Snižuje se počet zadání písemné práce, ze kterých si žák vybere jedno zadání, z 10 zadání na 6 zadání. Zkracuje se lhůta, ve které si žák vybere zadání a po jejímž uplynutí obdrží záznamové archy, z 25 minut na 20 minut.
Nařízení vlády č. 316/2016 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů
Částka: 124/2016 Sbírky zákonů
Datum účinnosti: 1. listopadu 2016, 1. ledna 2017
Novelou nařízení vlády se s účinností od 1. listopadu 2016 zrušuje vyčlenění „nepedagogického pracovníka“ jako „zaměstnance školy nebo školského zařízení podle § 7 školského zákona, který není uveden v odstavci 9 [do 31. 10. 2016 ustanovení § 5 odst. 3 písm. b)].
Současně se k datu 1. listopadu 2016 zrušuje pravidlo, podle kterého se platový tarif „nepedagogických pracovníků“ stanoví přílohou 3 nařízení vlády.
Novela s účinností od 1. listopadu 2016 zakotvuje pravidlo, podle kterého se platový tarif „nepedagogických pracovníků“ opět stanoví podle přílohy 1 nařízení vlády.
Současně se od 1. listopadu 2016 mění příloha 1 (dále se mění příloha 3, 4, 5 a 7). Příloha 9, podle které se stanoví platový tarif pedagogických pracovníků, se od 1. 11. 2016 ani od 1. 1. 2017 nemění.
S účinností od 1. 1. 2017 se mění přílohy 2, 3, 6 a 8 nařízení vlády.
INFORMACE MŠMT
Zdroj: www.msmt.cz
MŠMT zveřejnilo Informace k přijímacímu řízení na střední školy pro školní rok 2016/2017 opakující informace z Věstníku č. 5-6/2016. Informace jsou doplněny o termíny konání jednotné zkoušky.
Informace a doporučení MŠMT k individuálnímu vzdělávání žáků v základní škole mají být pomůckou především pro školy, které mají malé nebo žádné zkušenosti se zavedením individuální formy vzdělávání nebo mají zkušenosti se zavedením individuálního vzdělávání na 1. stupni základní školy.
MŠMT upozorňuje na změnu termínu zápisu k povinné školní docházce pro školní rok 2017/2018 (vyplývající z poslední novely školského zákona). Zápisy se budou na všech základních školách konat v období od 1. dubna 2017 do 30. dubna 2017.
INFORMACE MINISTERSTVA VNITRA
Zdroj: www.mvcr.cz
Ministerstvo vnitra zveřejnilo Metodický návod k aplikaci zákona o registru smluv. K povinným subjektům, jejichž smlouvy podléhají uveřejnění, spadají i školy a školská zařízení zřízená ve formě příspěvkové organizace (vyjma příspěvkových organizací obcí tzv. I. a II. typu).
INFORMACE ČŠI
Zdroj: www.csicr.cz
Podle závěrů tematické zprávy Vzdělávání nadaných, talentovaných a mimořádně nadaných dětí a žáků je oblast podpory a vzdělávání nadaných, talentovaných a mimořádně nadaných dětí a žáků ve školách stále v počátečním stadiu. Toto obecné zjištění se týká různou měrou všech stupňů vzdělávání a všech aspektů vzdělávání nadaných, počínaje pojetím vzdělávání v koncepčních dokumentech škol a identifikací nadání přes organizační stránku (např. ustanovení funkce garanta/koordinátora péče o nadané) až po aplikaci účinné podpory. ČŠI mimo jiné doporučuje na všech stupních vzdělávání zaměřit pozornost škol více na identifikaci nadaných a mimořádně nadaných dětí a žáků a na jejich podporu - obdobně jako v případě dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
PŘIPRAVOVANÁ
LEGISLATIVA
Zdroj: https://apps.odok.cz
Návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých, ve znění vyhlášky č. 343/2009 Sb.
Vzhledem k rozšíření soustavy předškolního vzdělávání a definici lesní mateřské školy je nutné stanovit hygienické požadavky na provoz lesních mateřských škol.
Hygienické požadavky se vztahují na území, na kterém probíhá vzdělávání (mimo území, kde lze předpokládat znečištění ovzduší nad stanovené limity nebo překročení hygienického limitu hluku pro chráněný venkovní prostor), na zabezpečení dostatku pitné vody, zabezpečení hygienického zařízení se záchodem a tekoucí pitnou vodou a prostředky osobní hygieny a vybavení zázemí lesní mateřské školy.
Navrhuje se nabytí účinnosti novely dnem jejího vyhlášení.