Cílem článku je vyčlenit základní právní předpisy upravující hospodaření s FKSP a principiální změny ovlivňující hospodaření s FKSP, a to pro školy a školská zařízení v právní formě státní příspěvkové organizace, příspěvkové organizace zřízené územním samosprávným celkem nebo svazkem obcí a „veřejné“ školské právnické osoby. 1)
Hospodaření s FKSP od roku 2024 (1. část)
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph.D.
specialista na školskou legislativu;www.monikapuskinova.cz
Ing.
Petra
Schwarzová
ředitelka školy a lektorka se
Právní předpisy upravující tvorbu a čerpání FKSP
Do 31. 12. 2023 byla pravidla upravující hospodaření s FKSP obsažena v některých zákonech (např. v zákoníku práce, v zákoně o daních z příjmů), avšak klíčový, v praxi používaný právní předpis představovala jedna vyhláška – vyhláška č. 114/2002 Sb., o fondu kulturních a sociálních potřeb, ve znění pozdějších předpisů.
Od 1. 1. 2024 je vyhláška č. 114/2002 Sb., ve znění pozdějších předpisů, zrušena2). Pravidla, podle kterých je nutné od 1. 1. 2024 hospodařit s FKSP, lze obecně charakterizovat takto:
a)
jsou „roztříštěna“ v mnohých zákonech nebo podzákonných právních předpisech,
b)
jejich použití je v některých případech odvislé od právní formy organizace a jejího zřizovatele (některé normy jsou určeny pro všechny příspěvkové organizace a školské právnické osoby zřízené ministerstvem, krajem, obcí nebo svazkem obcí; některé normy jsou určeny např. pouze pro státní příspěvkové organizace),
c)
v části upravující čerpání FKSP jsou současně „liberálnější“ i striktnější:
*
částečně umožňují čerpat FKSP podle uvážení organizace (tzv. volná část přídělu) a
*
částečně přikazují část základního přídělu FKSP použít pouze k určenému účelu [tzv. účelově vázaná část přídělu spojená s minimálním rozsahem (nejméně 50 %) z rozpočtovaného základního přídělu k 1. lednu rozpočtového roku povinně použitá na příspěvky na produkty spoření na stáří zaměstnanců, které jsou osvobozeny od daně z příjmů fyzických osob].
Jaký je zák