Dávají vám hodně, nebo málo?: Obce jako důležití hráči financování škol

Rozdílný přístup obcí k financování jimi zřizovaných škol je mezi jejich řediteli a ředitelkami nezřídka vnímán velmi citlivě. Naopak zástupci obecních samospráv donedávna poukazovali na to, že na jimi provozované školy často výrazně doplácejí z jiných než k tomu určených prostředků. Situace se měla proměnit od 1. ledna 2018, kdy došlo ke zvýšení poměru vymezených financí na dítě a žáka, které by za ním měly v ideálním případě doputovat na zajištění provozu a činnosti mateřské či základní školy dle rozpočtového určení daní. Nastala však v reálné výši příspěvku škole změna? Podle údajů vykazovaných samotnými obcemi v průměru nikoliv. To však neznamená, že všechny radnice a obecní úřady dávají svým školám málo. Naopak minimálně čtvrtina z nich dává do systému mnohem více vlastních prostředků než těch, které jsou pro školy metodicky určeny. Kolik na činnost školy ve vaší obci přispívá právě váš zřizovatel?

Dávají vám hodně, nebo málo?: Obce jako důležití hráči financování škol
Mgr. et Mgr.
Karel
Gargulák
analytik, EDUin, o. p. s.
Mgr.
Miroslav
Hřebecký
programový ředitel, EDUin, o. p. s.
Známým faktem spojeným se státní správou a samosprávou ve školství je v realitě České republiky velká decentralizovanost systému. A to nejen v rámci škol a jejich řízení, ale i celkového vysokého počtu obcí s poměrně malou velikostí (máme jeden z nejnižších průměrných počtů obyvatel na jednu obec v rámci EU). Situace ve financování škol se od toho odvíjí a je napříč státem dosti rozdílná. Jedním obecným faktorem je velikost školy – čím menší sídlo a škola, tím je většinou rozpočet napjatější. Na mandatorní výdaje na provoz, které mají – v různé výši – všechny školy, zkrátka připadá málo žáků. Ředitelé škol z větších měst vám v soukromí naopak často řeknou, že na provozní část rozpočtu si nemohou stěžovat a ve zřizovateli mají jistotu, že když se něco h

Související dokumenty

Pracovní situace

Datové schránky pro školy
Osoby oprávněné jednat jménem školy podle NOZ
Sdružení rodičů a přátel školy podle nového občanského zákoníku
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Vliv statistického výkaznictví na financování veřejné školy
Založení, vznik právnické osoby a zápis školy a školského zařízení do rejstříku škol a školských zařízení
Ověření výše příspěvku od zřizovatele na provoz školy
Účastník konkurzu na místo ředitele školy / školského zařízení
Vyhlášení konkurzu na místo ředitele školy / školského zařízení
Financování pedagogické práce ve školní družině - PHmax
Financování nepedagogické práce ve školní družině
Výmaz školy a dalších údajů ze školského rejstříku
Reforma financování střední školy
Novela školského zákona
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Vztahy školy a zřizovatele - školy veřejné
Základní metodický rámec pro hodnocení škol ze strany zřizovatele

Poradna

IT technika do výuky a nákup z dotace
Zřizovatel
Platová třída 13
Nehodnocení
Pracovnělékařské prohlídky
Pracovní smlouva
Přímá pedagogická činnost zástupce ředitele
Pořízení dlouhodobého majetku z fondu investic
Limit zaměstnanců ve školách v případě asistenta pedagoga
Rozpočet ve škole a čerpání ONIV
Bezplatné poskytnutí základních školních pomůcek žákům 1. ročníku
Evidence mezd a odměn v základní škole, příspěvkové organizaci