Personalistika - strana 14

Škola (příspěvková organizace zřízení obcí) přispívá svým zaměstnancům na penzijní připojištění částku 1 500 Kč. Jaká dohoda musí být se zaměstnanci uzavřena - dohoda k zajištění závazku zaměstnance nebo dohoda k uspokojení závazku zaměstnance? Jaké jsou povinné náležitosti dohody či dle jakého zákona jí sepsat? Jaké je správné zaúčtování poskytnutí příspěvku + zaúčtování poplatku, který chce škola po zaměstnancích (celkově jsou poplatky např. 1 000 Kč měsíčně - mohou se zaúčtovat jedním dokladem všechny poplatky pro všechny zaměstnance)?
Vydáno: 22. 12. 2022
Obracím se na vás s prosbou o výklad povinnosti vstupních lékařských prohlídek u pedagogických pracovníků zaměstnaných na dohody mimo hlavní pracovní poměr. Já si to vykládám tak, že pro splnění § 3 odst. 1 písm. b) zákona č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících mít vstupní lékařskou prohlídku musí. Ráda bych věděla, zda je tato úvaha správná.  
Vydáno: 22. 12. 2022
Dne 1. 1. 2022 nabyla účinnosti novela zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování, ve znění pozdějších předpisů, která s účinností od 1. 1. 2022 umožnila na základě indikace praktického lékaře pro děti a dorost poskytovat poskytovatelům domácí péče zdravotní služby dětem ve školách.
Vydáno: 19. 12. 2022
Školní výlety jsou u dětí velmi oblíbené. Na ředitele škol a pedagogy však tyto akce kladou značné nároky. Je třeba vyřešit otázky týkající se pracovního práva, např. jak se vypořádat s limity pracovní cesty a cestovními náhradami, s pracovní dobou atd.
Vydáno: 19. 12. 2022
  • Článek
Začátek nového kalendářního roku nebo začátek druhého pololetí školního roku je často okamžikem, ke kterému se mění, aktualizují interní předpisy školy nebo školského zařízení. Cílem článku je usnadnit školám uvedenou činnost a popsat ustanovení organizačního řádu, vnitřního platového předpisu, školního řádu a vnitřního řádu vyžadující zvýšenou pozornost, a to z důvodu nové právní úpravy nebo častých pochybení v dané oblasti. Článek je určen pouze pro školy nebo školská zařízení v právní formě příspěvkové organizace.
  • Článek
Tématu kariérového poradenství je v tomto časopise věnován prostor poměrně často. V České republice ale doposud chybí základní nastavení kvality této služby a ve vzdělávání není legislativně ukotvena profese kariérového poradce.
Vydáno: 13. 12. 2022
  • Článek
V případě potřeby zaměstnavatele mohou být zaměstnanci vysláni k výkonu práce i mimo místo výkonu práce. Za jakých podmínek tak může zaměstnavatel učinit a jaké nároky zaměstnancům v souvislosti s pracovní cestou vznikají, popíšu v tomto článku.
Vydáno: 13. 12. 2022
  • Článek
Při dlouhodobější absenci zaměstnance v práci mohou vznikat otázky, jakým způsobem se s návratem tohoto zaměstnance vypořádat a co by měl zaměstnavatel při návratu učinit. V tomto článku se proto zaměřím na možné problémy, kterým může zaměstnanec při návratu do práce čelit, a povinnosti zaměstnavatele související s návratem zaměstnance do práce.
Vydáno: 13. 12. 2022
  • Článek
  Poradna: Přítomnost vyučujícího na pracovišti Mgr. Martin Kaplán Učím na soukromé SŠ, a protože mi některé praktiky vedení nepřipadají úplně v pořádku, moc by mi pomohly odpovědi na následující...
Vydáno: 13. 12. 2022
  • Článek
Patříte-li k jedné čtvrtině škol, do které prvního září nastoupili noví začínající učitelé a učitelky, tak je tento text určen právě vám. Možná už ve škole máte nastavený funkční a intenzivní systém podpory pro nováčky (pak tento text berte pouze jako opakování, matku moudrosti). Těm, kteří systém teprve „zajíždí“, nebo jej ještě vůbec nemají zpracovaný, může text pomoci vcítit se do začínající učitelky nebo učitele a do jejich potřeb. Celý jsme ho totiž napsaly právě z pohledu začínajících učitelek a učitelů.
  • Článek
Operační program Jan Amos Komenský přinesl, zdá se že bez větší pozornosti pedagogické veřejnosti, nenápadnou, ale podstatnou změnu v čerpání finančních prostředků na další vzdělávání pedagogických pracovníků. Jen pozorní čtenáři si všimli, že se v šablonách Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání MŠ, ZŠ, SŠ, VOŠ nachází věta: „Vzdělávání je možné realizovat formou akreditovaných i neakreditovaných kurzů nebo vzdělávacích programů, stáží, nebo formou supervize/mentoringu/koučinku.“
Vydáno: 22. 11. 2022
  • Článek
V minulých dvou částech našeho seriálu o skupinách spolupracujících učitelů jsme se podívali na jejich historii a popsali náplň činnosti. V dnešní části se zaměříme na personální obsazení, a to včetně zařazení vedoucího metodického sdružení nebo předmětové komise do organizační struktury školy.
Vydáno: 22. 11. 2022
  • Článek
U každého zaměstnance může vzniknout potřeba nechat se vyšetřit u lékaře. V dnešním článku vysvětlím, jaké nároky zaměstnanci v souvislosti s vyšetřením u lékaře vznikají.
Vydáno: 22. 11. 2022
  • Článek
V rámci série Inspirující učitelé Česka vyzvalo hnutí Otevřeno studenty a studentky středních škol, aby napsali svůj pohled na učitelství. Tento článek je jedním ze série pěti vítězných úvah, ve kterých se dozvíte, jak učitelství vnímá dnešní mladá generace. Blýská se nám v našem vzdělávání na lepší časy?
Vydáno: 16. 11. 2022
Dobrý den, prosím o zodpovězení dotazu, zda lze na pozici učitelky MŠ po nezbytnou dobu zaměstnat nekvalifikovanou osobu, která však nemá ani maturitu. Vím, že nekvalifikovaného ped. pracovníka může ředitel zaměstnat na dobu nezbytně nutnou (§ 22 odst. 7 zákona o ped. pracovnících), ale jak je to s maturitou, resp. zj. s ohledem na § 3 odstavec 1e, kdy každý pedagogický pracovník musí prokázat znalost českého jazyka (viz dále v § 4). Z toho odvozuji, že můžu na pozici učitelky MŠ zaměstnat osobu bez maturity, ale musí doložit znalost českého jazyka (např. zkouškou z českého jazyka na vysoké škole v rámci programu celoživotního vzdělávání). Jsou mé závěry správné, nebo se mýlím? Děkuji předem za odpověď.
Vydáno: 15. 11. 2022
Pracovní úvazek pedagoga při 100% úvazku je 40 hodin týdně, který je rozdělen na přímou, tj. 31 hodin týdně /na pracovišti/ a nepřímou, tj. 9 hod. týdně /příprava doma/. Z důvodu zajištění provozní doby mateřské školy v rozsahu 6-16 hod. a efektivního využití pracovní doby k překrývání pedagogů v dopolední části provozu je přímá pracovní doba rozvržena do dvou týdnů nepravidelně. Dotaz: V případě nepřítomnosti pedagoga na pracovišti z důvodu nemoci, dovolené, OČR, semináře, státního svátku apod. se jeho přímá pracovní doba průměruje na 6 hod. 12 minut? Příklad: V jednom týdnu má pedagog rozpis pracovní doby v rozsahu 25 hodin za týden, ve druhém týdnu 37 hodin za týden. Při zprůměrování dvou týdnů je výsledkem 31 hodin přímé práce. V případě čerpání dovolené v týdnu s 37 hodinami by měl pedagog napracovat 6 hodin, které mu chybí v týdnu s 25 hodinami?
Vydáno: 11. 11. 2022
Jedná se o žádost dle zák. č. 106/1999 Sb., kdy se žadatel dožaduje poskytnutí přehledu mimořádných odměn, které za rok 2021 obdrželi všichni zaměstnanci základní školy v jednotlivých měsících příslušného roku (anonymizované označení jednotlivých zaměstnanců, výše mimořádné odměny v Kč v konkrétním měsíci a ke konkrétnímu zaměstnanci), lze takové informace poskytnout?
Vydáno: 08. 11. 2022
Chtěla bych požádat o radu. Současný starosta byl náš zaměstnanec, který na uvolněnou funkci nastupoval z pozice zástupce ředitele školy. Nyní (po 24 letech) ve funkci starosty končí, bude s námi rozvazovat pracovní poměr – z organizačních důvodů, protože jeho místo zaniklo. Dostane odstupné, ale nevím, zda do něj započítat i funkční příplatek. Mohla byste prosím poradit?
Vydáno: 06. 11. 2022