Personalistika - strana 11

Musí, případně jak často, proběhnout v MŠ školení hygienického minima (pro pedagogy i provozní zaměstnance)? Jsou nějaké požadavky na toto školení?
Vydáno: 23. 03. 2023
Vzhledem k tomu, že paní učitelka v mateřské škole byla na nemocenské a nesehnali jsme zástup, čtyři dny za ni pracovala „stávající“ paní učitelka. „Nadúvazkové“ hodiny s ní byly dohodnuty. V uvedený týden tedy odpracovala svůj úvazek (tj. 31 hod. přímé vyučovací povinnosti) a 15,25 hod navíc (nadúvazkových, přespočetných hodin přímé vyučovací povinnosti). A teď nevíme. Vznikl jí ještě i přesčas? Pokud bychom sečetli 31 hod. (přímá vyučovací povinnost v týdnu) + 15,25 hod. (nadúvazek), dojdeme k 46,25 hod./týden. Znamenalo by to, že má dostat proplaceno 15,25 hod „nadúvazkových“ a ještě i 6,25 hod přesčas, tedy že část hodin bude proplacena zároveň jako nadúvazková (přespočetá) a i přesčasová?
Vydáno: 22. 03. 2023
  • Článek
Ministerstvo školství zveřejnilo k veřejnému připomínkování Kompetenční rámec absolventa učitelství. Ten by měl odpovědět na otázku, jakými kompetencemi by měl být vybaven každý budoucí učitel. Další rozvoj systému přípravy a podpory pedagogických pracovníků je jedním z cílů Strategie 2030+.
  • Článek
Na konci minulého roku vydalo Partnerství pro vzdělávání 2030+ publikaci Kateřiny Novotné Wellbeing ve vzdělávání: Analýza vybraných zahraničních vzdělávacích systémů. Jejím cílem bylo popsat systém podpory wellbeingu žáků i zaměstnanců škol ve vybraných zemích a poukázat na ty přístupy nebo metody, které by mohly být inspirací pro české školství. Pro potřeby Řízení školy stručné shrnujeme, jaký přístup k wellbeingu volí jednotlivé země, které byly do analýzy zařazeny.
Vydáno: 21. 03. 2023
  • Článek
Během pandemie covidu-19 dala střední škola výpověď učiteli, který podle ní nezvládl distanční výuku. Pedagog se proti výpovědi bránil u soudu, zatím však neúspěšně. Obvodní soud pro Prahu 5 jeho žalobu zamítl a potvrdil správnost postupu ředitele školy. Rozsudek je nepravomocný a učitel se proti němu může odvolat.
Vydáno: 21. 03. 2023
  • Článek
Na následujících řádcích se blíže podíváme na to, jak metodika Dobrý začátek® ovlivňuje osobnostní nastavení samotného pedagoga, mění jeho zaběhnuté modely myšlení směrem k pozitivnímu nastavení, pomáhá mu opouštět každodenní rutinu, stereotypy a zažitá schémata v chování, vede ho k proaktivnímu jednání a také k reflektování situací ve třídě.
  • Článek
A jsme v polovině abecedy! Jak dlouho nám v první třídě trvalo, než jsme se naučili polovinu písmenek? Tiskací a psací, malá a velká... A najednou jsme to uměli, i když jsme někdy možná trochu zaváhali, jaké písmeno zrovna použít. Stejně tak je to s manažerskou abecedou – stručně si vysvětlíme, co daný termín znamená, ale někdy jeho význam prostě nedotáhneme do konce. Důležité ale je, že si to uvědomíme a z chyby se poučíme. Tak se pojďme pustit do dalších čtyř písmen: povíme si o motivaci, popíšeme naléhavost, zdůrazníme nutnost odměňování, a nakonec si něco naplánujeme.
Vydáno: 21. 03. 2023
  • Článek
Dítě by mělo přicházet po nemoci do mateřské školy až po úplném vyléčení, tedy po ukončené léčbě. Kdo o tom však rozhoduje, zda je dítě skutečně již zdravé?
Vydáno: 21. 03. 2023
  • Článek
Za své sedmnáctileté působení ve školách jsem zjistila, že není nijak výjimečným jevem situace, kdy učitel-rodič má ve stejné škole, kde vyučuje, i své dítě. Tato konstelace s sebou přináší mnohé situace, které i v souvislosti s povahou a projevem chování dítěte samotného mohou být náročné.
Vydáno: 20. 03. 2023
  • Článek
V dubnovém čísle přinášíme pokračování rozhovoru s Milanem Ducháčkem o úskalích fakultní přípravy budoucích učitelů nejen dějepisu.
Vydáno: 20. 03. 2023
Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, upravuje mj. zotavovací akce a školy v přírodě na dobu delší než 5 dní a také na dobu 5 a méně dní. Jede-li tedy skupina žáků ZŠ na max. pětidenní pobyt v přírodě bez přerušení vzdělávání (tzn. dopoledne výuka, odpoledne odpočinek a zábava), týkají se školy povinnosti vyplývající z § 9 až § 11 (např. zdravotník, posudky, lékárnička, zdravotnický deník apod.) a nebo se v tomto případě řídí škola výhradně § 12, a proto stačí pouze zajistit hygienicky nezávadný stav zařízení a pitnou vodu?
Vydáno: 16. 03. 2023
Může mít zástupce ředitele školy nadúvazkové hodiny?
Vydáno: 16. 03. 2023
Jsme základní škola - příspěvková organizace. Ve školní jídelně zaměstnáváme zaměstnankyni na 2 pracovní poměry. Uklízečka - úvazek 0,8 a kuchařka - úvazek 0,25. Od 1. 2. 2023 bude přechodně (asi na 2 měsíce z důvodu pracovní neschopnosti jiné kuchařky) pracovat jako kuchařka na plný úvazek. Jako uklízečka pracovat prozatím nebude. Která možnost na pozici uklízečky je pro ni výhodnější: - požádat na přechodnou dobu o neplacené volno a pracovní poměr bude pokračovat, - nebo pracovní poměr ukončit a po návratu nemocné kuchařky uzavřít pracovní poměr nový?
Vydáno: 09. 03. 2023
Vykonává pedagog nadúvazkovou hodinu v týdnu, na který připadají vedlejší prázdniny?
Vydáno: 06. 03. 2023
Co musí ředitel udělat předtím, než dá výpověď učiteli pro závažné porušení povinností?
Vydáno: 03. 03. 2023
Zaměstnanec je v dlouhodobé pracovní neschopnosti, můžeme mu vyplatit dar z FKSP k životnímu jubileu po ukončení pracovní neschopnosti v následujícím roce?
Vydáno: 03. 03. 2023
Vydáno: 15. 04. 2024
Jak rozumět § 24 odst. 7 školského zákona: „K dalšímu vzdělávání uvedenému v odstavci 4 písm. b) pedagogickým pracovníkům přísluší volno v rozsahu 12 pracovních dnů ve školním roce, nebrání-li tomu vážné provozní důvody nebo účast pedagogického pracovníka na dalším vzdělávání podle odstavce 1 nebo 2...“? Znamená to, že pokud se pedagog účastní DVPP dle bodu 1 nebo 2, tak se mu o to krátí volno v rámci samostudia, nebo mu vůbec nepřísluší? 
Vydáno: 22. 02. 2023