Zákonný zástupce
- Článek
Jak si představujete spolupráci s rodinou? Takto? „Zítra si děti do školy přinesou listy z alespoň třech různých stromů. Budeme s nimi pracovat na výtvarné výchově.“ „Jak to, že...
- Článek
Jaký je smysl uzavírání smluv o vzdělávání a jaká jsou pravidla pro tyto smlouvy? Co se změnilo v souvislosti s nálezem Ústavního soudu, který i tyto smlouvy označil za spotřebitelské? Na čem všem se ještě může škola s rodiči domluvit a co je pevně dané zákonem? Na to se pokusíme odpovědět v analýze právního postavení rodičů v soukromých školách.
- Článek
Komunikace s rodiči během náboru není jen marketingovou technikou - je to první kapitola příběhu společné cesty rodiny a školy. Profesionální, autentická a citlivá komunikace v této fázi vytváří základ pro úspěšnou spolupráci v dalších letech. Pojďme se společně podívat, jak můžeme tuto cestu zahájit správně a efektivně.
- Článek
České školství prochází zásadní proměnou. Místo memorování znalostí je kladen důrazna rozvoj kompetencí, které mají děti připravit na život v rychle se měnícím světě. Pro úspěch této změny je zásadní, aby ji pochopili i rodiče. „Pokud rodičům nevysvětlíme, co a proč se mění, budou od školy čekat to, co sami zažili. A to už dnes nestačí,“ říká Mgr. Marcela Murgašová, zakladatelka iniciativy Měníme osnovy. V rozhovoru popisuje, jak školám i rodičům pomáhat překonat strach ze změn, proč je partnerský přístup zásadní a co se můžeme naučit od zahraničních škol.
- Článek
S rodiči našich žáků a žákyň pravidelně komunikujeme prostřednictvím zpráv v Bakalářích. Se dvěma zástupci z každé třídy, kteří tvoří hlavní výbor Spolku příznivců obchodní akademie, se pravidelně dvakrát ročně vždy před třídními schůzkami scházíme, abychom projednali novinky, zhodnotili uplynulé období a aby členové a členky výboru schválili využití finančních prostředků z fondu spolku, který tvoří příspěvky rodičů. Tito zástupci pak ve svých třídách o všem informují ostatní rodiče na následných třídních schůzkách.
- Článek
Volba školy, ať už mateřské, nebo základní, je pro rodiče zásadní otázkou. Co všechno při volbě školy zvažují? A v souvislosti s tím: Na co má ředitel/ředitelka mateřské či základní školy cílit, aby získali co nejvíce nových dětí? Možná to zatím neřešíte, ale sami víte, že doba se mění, a i když teď máte zájemců hodně, příští rok to tak být nemusí. Shrňme proto zjištění studentů vysokých škol, kteří v rámci svých závěrečných prací mapovali položky, které rodiče upřednostňovali při výběru školy, a pojďme je využít ve školské praxi.
- Článek
JAN MAREŠ Odpověď by měly dát školy, které moje děti absolvovaly. Moje pozice byla jistě, a to si řekněme otevřeně, ovlivněna tím, že jsem byl v pozici ředitele školy,...
- Článek
Informování zákonných zástupců o podkladech hodnocení a výukových materiálech se řídí jednoznačnými a relativně jednoduchými pravidly; totéž platí i ve vztahu k dosud pasivnímu zákonnému zástupci nebo partnerovi rodiče.
- Článek
Jako třídní učitel máte jedinečnou příležitost ovlivnit vztahy mezi školou, rodiči a žáky. Přestože komunikace s rodiči může na první pohled vypadat náročně a někteří třídní učitelé z ní mohou mít obavy, není důvod k nejistotě. Klíčem je dobrá příprava, která vám pomůže získat jistotu a efektivně zvládnout jakýkoli rozhovor. Navíc dobře vedená komunikace s rodiči je příležitostí, jak posílit důvěru, budovat pozitivní vztahy a zlepšit spolupráci ve prospěch vašich žáků.
- Článek
V prvních čtyřech částech našeho seriálu o třídním učiteli jsme podrobně vymezili jeho funkci a dotkli jsme se i vzdělávání a odměňování. Nyní nastává část začít se věnovat oblastem spolupráce mezi ním a dalšími aktéry vzdělávacího procesu. A začneme těmi, o kterých se na pedagogických fakultách studenti moc nedovědí, tedy rodiči.
- Článek
Ředitel naživo je dvouletý akreditovaný vzdělávací program pro dvojice/trojice z vedení škol. Je určen pro ředitele základních a středních škol a jejich zástupce, kteří mají motivaci pracovat na tom, aby se děti v jejich školách učily naplno a s radostí, a chtějí své zkušenosti sdílet. V sérii rozhovorů si budeme v tomto školním roce povídat s absolventy programu o využití získaných znalostí a dovedností ze vzdělávacího programu v životě školy. V dnešním rozhovoru se zaměříme na zavádění triád, tedy setkávání učitel – žák – rodič.
- Článek
V profesi učitele je klíčové nejen podporovat žáky, ale také efektivně spolupracovat a komunikovat s rodiči. To není nic nového, co by čtenáři už neznali. Přesto mě při cestách po školách v České republice překvapuje rozdílný přístup jednotlivých škol a pedagogů. Proto bych rád napsal několik řádků o tom, co vnímám jako podpůrnou službu.
- Článek
„Mám takovou teorii. Když se obklopíte rodiči, kteří vám fandí, vytvoříte si kolem sebe bariéru a nedostanou se k vám rodiče, kteří vám třeba zas tak úplně nefandí. A když s nimi navážete vztah, jde pak všechno úplně jinak, než když jednáte jen z pozice moci,“ říká Matěj Žák, ředitel česko-anglické školy Victoria School v Klánovicích. Školy, kde jsou rodiče vítáni - i proto mají stejnojmennou certifikaci od Řízení školy. Jaké aktivity s rodiči realizují? A vyplácí se tykat si s nimi? Nejen na to jsme se zeptali pana ředitele v našem rozhovoru.
- Článek
Jak to chodí v mateřské škole, která upustila od přemíry memorování písniček a básniček? Proč se raději zaměřují na silné stránky dětí? A jak jim certifikace Rodiče vítáni pomáhá s plánováním rozvoje osobností dětí ve spolupráci právě s rodinou? Nejen o tom jsme si povídali s Otakarem Kolářem, ředitelem Mateřské školy Synkova 24 v Brně. „Z naší zkušenosti vidíme, že funkční komunikace a spolupráce s rodiči je opravdovým základem kvalitní výchovně vzdělávací práce s dětmi. Dosáhli jsme bodu, kdy vnímáme rodiče jako partnery, a proto se s nimi snažíme od začátku budovat atmosféru důvěry a oboustranného respektu.“
- Článek
Svěření do střídavé péče je zcela běžné. Stejně tak je běžné, že i v tomto případě bydlí rodiče na vzdálených místech a vzdělávání v jedné škole není reálně možné. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, návod nenabízí.
- Článek
Základní škola a Mateřská škola Kyjov-Bohuslavice byla podle historických pramenů založena snad už někdy kolem roku 1770. Těžko říci, jaká atmosféra v ní panovala tenkrát, teď je přátelská a otevřená, o čemž se přesvědčí každý, kdo se třeba jen na chvíli setká s paní ředitelkou, Jovankou Rybovou. V rámci certifikátu Rodiče vítáni jsme si spolu povídaly o tom, proč vnímá ona i kolegové komunikaci směrem k rodině jako důležitou, jak přistupují k dětem nebo co by si pro školu přála, kdyby náš rozhovor četl nějaký štědrý donátor.
- Článek
Nepustí si škola rodiče moc blízko, když jim nabídne spolupráci? Jakými způsoby mohou matky a otcové škole pomoci? Takové a další otázky rozvíjí pátým rokem Unie rodičů. V následujícím rozhovoru s jeho předsedkyní Angelikou Gergelovou navazujeme na první část našeho povídání, která vyšla v předchozím čísle Učitelského měsíčníku.
Matka žáka dala škole plnou moc s poskytováním údajů (prospěch, výchovná opatření apod.) o jejím dítěti pro svého přítele. Stačí to, nebo je potřeba souhlas i druhého zákonného zástupce (otce dítěte)?
- Článek
Nastavovat podmínky a prostředí pro učitele tak, aby se cítili spokojeně, je jeden ze zásadních úkolů ředitele školy. Spokojená, klidná škola, to je spokojený učitel a spokojený učitel rovná se spokojený žák a následně i spokojený rodič.
- Článek
Pedagogové a rodiče jsou partnery při výchově a vzdělávání dětí a jejich součinnost má pozitivní vliv na dítě a přispívá k jeho zdárnému rozvoji. K tomu, abychom této efektivní součinnosti dosáhli, je nutné nejen vytvořit, ale také dále neustále udržovat kvalitní a vstřícnou spolupráci a komunikaci učitelů s rodiči v rámci vzdělávání dětí v mateřské škole.