Děti
- Článek
Zdravé děti jsou a byly i dříve živé, aktivní, někdy až nadměrně aktivní. Občas mluví nahlas, nezřídka ovšem přímo povykují, výskají, křičí, piští, dokonce hulákají. A ještě u toho poskakují, lítají sem a tam jako neřízené střely. A nejednají tak jako my pouze proto, že máme zlost, jsme naštvaní a rozčilení, nebo když vyhrajeme milion, ale většinou z obyčejné radosti ze života, z dobrého pocitu, že žijí, že jsou spokojené. A jindy naopak proto, že něco nevyšlo podle jejich přání. Podobné způsoby chování bychom měli u dětí připouštět – nechovají tak schválně, aby nás naštvaly. Jen dávají najevo svým způsobem tolik žádoucí a v životě potřebné emoce.
- Článek
Vzhledem k rostoucím počtům různých typů onemocnění a zdravotních problémů českých dětí vyvstává otázka, kdo a jakým způsobem je má ošetřovat během pobytu ve škole, v družině nebo na školním výletě. Nadto vzhledem k inkluzi je i v běžných základních školách stále více dětí s postiženími nebo chronickými nemocemi. Opakovaně se objevují nejasné otázky ohledně odpovědnosti a povinností na jedné straně rodiny dítěte, na straně druhé pedagogů a škol.
- Článek
Musíme připustit, že dnešní děti jsou v mnoha ohledech vyspělejší, než byly dřívější generace. O spoustě záležitostí mají hojné informace a podle své individuální vyspělosti s nimi pracují. I dospělí se s nimi baví o věcech, které dříve byly určeny až mnohem starším a o kterých děti ani neměly vědět, a už vůbec k nim vyslovovat názor. V dnešním výrazně liberálnějším výchovném přístupu oproti dřívějším generacím se děti snaží prosadit vlastní přání, požadavky, představy. A my jim k tomu vytváříme i větší prostor.
- Článek
Odpovědnost za škodu obecně je upravena hned v několika zákonech. Mezi ty základní patří občanský zákoník1) , zákoník práce2) a trestní zákoník3) a ve vztahu ke školám samozřejmě také školský zákon4).
Tematická zpráva ČŠI
- Článek
Případy řešení násilí v blízkých vztazích na půdě školy nejsou bohužel výjimkou. Ze statistik vyplývá, že průměrně 2 až 3 žáci ve školní třídě zažívají násilí v blízkých vztazích. Jak má škola v případě podezření na týrání dítěte rodiči či blízkými příbuznými spolupracovat s policií? Jaké kroky mohou pracovníci školy od policie očekávat po nahlášení svého podezření? A jak probíhá podání vysvětlení žáka na půdě školy? Hostem podcastu Centra LOCIKA byl plukovník Luděk Cuták, který odpovídal na nejčastější otázky pedagogických pracovníků ohledně řešení případů násilí v blízkých vztazích ze strany policie.
- Článek
Dnem 1. 1. 2024 nabyla účinnosti novely, která mění vyhlášku č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů. Touto novelou došlo k rozšíření možného osvobození od úplaty nebo snížení úplaty za školní družinu nebo školní klub o rodiny pobírající přídavek na dítě. O osvobození bude možné žádat od začátku školního roku 2024/25, tzn. od 1. 9. 2024, pokud zákonný zástupce prokáže řediteli školského zařízení, že pobírá přídavky na dítě. Tuto skutečnost prokáže zákonný zástupce "Oznámením o přiznání dávky státní sociální podpory - přídavek na dítě".
- Článek
Často pláče, straní se kolektivu, je mu nepříjemný hluk a má své specifické potřeby. Mnoho lidí tyto děti nazývá mamánky, ale nemusí to tak být. Můžou být dětmi tzv. vysoce citlivými.
- Článek
Jsme poněkud alergičtí na práva dětí. Málokdy opomeneme podotknout, že dnešní děti mají práv hodně, dost dobře se většinu z nich snaží uplatnit a využít, ale s naplňováním povinností mají značné potíže. Přesto bych si dovolil zavést a propagovat ještě jedno další právo dětí, které bychom měli zajistit a naplnit v podstatné míře my blízcí dospělí. Samotné děti jeho uskutečnění tentokrát určitě vymáhat nebudou, protože o něm nevědí, a i kdyby, tak by stejně netušily, jak je pro jejich život důležité. Samy si navíc naplnění této potřeby skutečně zařídit nedokážou.
- Článek
Také vás už zvedá ze židle neustálé kritizování učitelů a vzdělávacího systému? Zdá se, že v posledních letech všichni vědí nejlíp, jak se mají děti učit a jak to má ve školách vypadat. Tedy – všichni, kdo ve školách nepracují.
- Článek
Možná někteří z vás zaregistrovali na konci loňského roku zprávu vyjadřující se k otázkám v šetření Mapa školy. Do projektu, který sleduje klima na českých školách, se zapojilo téměř 30 tisíc žáků základních škol a přes 21 tisíc rodičů. Nejen o zajímavých výsledcích jsme si v následujícím rozhovoru povídali s Annou Tzurnou, vedoucí projektu Scio – Mapa školy.
- Článek
Některé děti kolem vstupu do prvního ročníku základní školy vždycky vyslovovaly špatně. A nikdy jich nebylo úplně málo. Zčásti jde o záležitost individuálního vývoje, a tedy i odlišného tempa zrání, takže při osvojování řeči a jazyka v dětské populaci jsou přirozeně značné rozdíly. Podstatný díl problému však jde jednoznačně na vrub prostředí, tedy především rodiny.
- Článek
Přestože se v dětských knihovnách knihy vyskytují, zájem o ně opadá. Dnešní doba nabízí nepřeberné množství aktivit, zábavy a možností. Nabídka elektroniky roste raketovou rychlostí a dětem se dostává do ruky mnohem dříve, než by mnohdy bylo nutné. Není se tak čemu divit, že děti nejeví takový zájem o klidové aktivity bez zvuků a obrazovky, které by s nimi nějak interagovaly anebo fungovaly na jedno kliknutí.
- Článek
Většina z nás bude souhlasit s tím, že duševní zdraví je stejně důležité jako to fyzické. Jak to ale vlastně vypadá, když pečujeme o zdraví někoho jiného? A kdo nám řekne, co máme dělat, když nám přijde, že dítě „není úplně v pohodě“? Jak moc velkou roli hrají změny související s pubertou a je vůbec v naší kompetenci do situace zasahovat? A pokud ano, co dělat, když zjistíme, že se děje něco vážnějšího, než se nám na první pohled zdálo? Není někdy vlastně lepší to přejít a zřeknout se odpovědnosti za to, co se bude dít dál?
- Článek
Podpora rozvoje správného vidění u dítěte v předškolním věku je velmi důležitá, protože mnoho nedostatků, které by měly závažný dopad na vzdělávání po zahájení povinné školní docházky, je možné napravit a dopad zrakového znevýhodnění na vzdělávání tak minimalizovat. U dětí se zrakovým postižením vyššího stupně je nutné cíleně rozvíjet specifické dovednosti, jejichž rozvoj umožní další vzdělávání.
- Článek
Školství je sice hromadné, nicméně stále více nás zajímají výsledky, ale i osudy jednotlivých dětí. Dnes totiž víme, že neučíme školu nebo třídu, ale konkrétní žáky. Fandu ze 3. B a Lenku z tercie A.
- Článek
Při úvahách o životě preferujeme leckdy prázdnou skořápku před obsahem. Například zdůrazňujeme, že pouze „tradiční rodina“ je vhodná pro děti. Jen kdyby člověk věděl, která přesně je ta tradiční rodina a kde tedy můžeme čerpat reálnou inspiraci. Snad jedině v knihách, protože životní realita se vždy poněkud lišila.
- Článek
Z čeho naše děti dnes čerpají naději, víru, optimismus, přesvědčení, že je na světě a v životě dobře a že bude dobře i nadále? Z čeho je čerpaly dřív, tedy před koronavirem?
- Článek
Dítě by mělo přicházet po nemoci do mateřské školy až po úplném vyléčení, tedy po ukončené léčbě. Kdo o tom však rozhoduje, zda je dítě skutečně již zdravé?
- Článek
Za své sedmnáctileté působení ve školách jsem zjistila, že není nijak výjimečným jevem situace, kdy učitel-rodič má ve stejné škole, kde vyučuje, i své dítě. Tato konstelace s sebou přináší mnohé situace, které i v souvislosti s povahou a projevem chování dítěte samotného mohou být náročné.