Dospívání je klíčovým obdobím, během kterého se utváří identita jedince, jeho emoční regulace, vztahy a celkové pojetí sebe sama (Erikson, 1968). V tomto období hrají sociální interakce zásadní roli v procesu formování identity a moderní technologie, především internet a sociální sítě, poskytují zcela nové prostředí, ve kterém tyto interakce probíhají. Obsah, se kterým se adolescenti v online prostoru setkávají, může mít velký vliv na jejich psychiku a prožívání, a proto je nezbytné věnovat tomuto aspektu zvýšenou pozornost.
Dospívání online
PhDr.
Anna
Frombergerová
Ph.D.
psycholožka a supervizorka, působí na katedře psychologie Pedagogická fakulty UK, je spoluzakladatelkou psychologické organizace Endlessly, s. r. o.
Formování identity v online prostředí
Význam online aktivit spočívá především v možnosti dospívajících experimentovat s různými identitami a testovat způsoby sebeprezentace (Valkenburg, Peter, 2011). Výzkumy ukazují, že adolescenti často využívají sociální sítě k prozkoumání různých rolí a osobních charakteristik, což jim umožňuje reflektovat své hodnoty a sociální postoje (Borca et al., 2015). Online prostor tak poskytuje jedinečné příležitosti pro vyjednávání a konstruování identity, které jsou srovnatelné s reálnými sociálními interakcemi.
Nicméně nadměrné využívání internetu a intenzivní zaměření na online sebeprezentaci může také vést k rozvoji negativních psychologických jevů, jako je zvýšená úroveň úzkosti a deprese (Twenge et al., 2018). Tento efekt je často spojen s tzv.