Zákazníci školy, 2. část

Vydáno: 12 minut čtení

V minulém dílu seriálu o školním PR jsme rozebírali zákazníky školy. Připomenu pravidlo, že s těmi nejdůležitějšími by měl komunikovat střešně ředitel – je to výraz úcty a důležitosti, kterou danému zákaznickému segmentu přisuzujeme. Takže je to on, kdo vítá návštěvníky na dnech otevřených dveří, kdo úvodním slovem otevírá výroční zprávu, almanach školy nebo zpravodaj pro rodiče, kdo se jde rozloučit se třídami odjíždějícími na školu v přírodě.

Zákazníci školy II
Mgr.
Miroslav
Hřebecký
 
lektor školského managementu, manažer vzdělávání a služeb EDUin, o. p. s.
Dnes si představíme zbylé zákaznické skupiny. Minule to byli spíše konkrétní jednotlivci, dnes to budou veskrze zákazníci institucionální.
ŠKOLY VYŠŠÍHO STUPNĚ
Věřím, že každého učitele zajímá, jak obstojí jeho žáci na vyšším stupni školy. Je ideální, když o sobě minimálně ředitelé navzájem vědí a čas od času se osobně potkají. Školy by si měly předávat informace o skutečně projevených dovednostech absolventů, vyšší škola by měla projevovat zpětnou vazbu, ale i objednávku, co je třeba rozvíjet, co dosud u nastupujících žáků postrádá. O přenosu informací
mezi prvním a druhým stupněm základní školy
se snad ani nemá smysl zmiňovat, ten by měl být
samozřejmý.
ŠKOLY NIŽŠÍHO STUPNĚ
Tady musíme být velmi aktivní, je to prostor především pro našeho náboráře. U škol, které jsou pravidelným „dodavatelem“ vašich nových žáků, se snažte o maximálně nadstandardní vztahy. Udržení stávajícího zdroje je mnohem jednodušší než vytvoření nového. Takové školy pravidelně informujte o své činnosti a novinkách, zvěte jejich představitele na akce i jen tak na kus řeči. Pořádejte akce přímo pro žáky těchto škol. Klíčem je dostat k žákům takových škol včas aktuální informace o přijímacím řízení, o vaší škole již nejspíše budou vědět z referencí, takže přesvědčit je nebude tak těžké.
Pro vyhledávání kontaktů na tyto školy můžeme využít rejstřík škol, který spravuje MŠMT. Najdeme ho na stránce a lze tam data filtrovat podle regionů nebo druhu školy. U středních škol se nabízí mnohem komfortnější vyhledávání s mnoha filtry na stránkách
REGIONY (KRAJ, OBEC)
I když nás dotyčný samosprávný celek přímo nezřizuje, je dobré s ním pěstovat dobré vztahy. Možná vypisuje grantová řízení. Určitě se na jejich odboru školství na vás bude někdo dotazovat a chtít reference. Pomoci vám mohou
s propagací, s organizováním akce, poskytnou prostory nebo zapůjčí materiální vybavení.
Vždy je dobré nabídnout něco na oplátku a trefit se do jejich potřeb. Nejaktivnější školy tyto samosprávné celky kontaktují samy a nabízejí spolupráci ve svých projektech. Toto nedělají zdaleka všechny školy v daném regionu, takže šance, že uvíznete v paměti, je vysoká.
STÁT (MŠMT)
Možná si říkáte, co vy máte společného se státem, třeba je do Prahy od vás několik set kilometrů. To je v dnešním internetovém věku zanedbatelný detail. Štěstí přeje aktivním a iniciativním. I vrcholné státní instituce, v našem případě především rezortní ministerstvo, konzultují připravované strategie a legislativu s terénem. Máte šanci vyjádřit svůj názor, můžete být pozváni jako konzultanti nebo oponenti. Můžete žádat záštitu nad vaší akcí, zkusit pozvat ministra na nějakou významnou událost. Že je to bláhové? To tvrďte až poté, co jste to doopravdy vyzkoušeli. Moje bilance za deset let ředitelování: návštěvy dvou ministrů školství a jednoho exministra. Z druhé strany se nabízejí nejrůznější
grantová řízení, rozvojové programy, možnost konzultací.
Každý vrcholný státní orgán má povinnost vám odpovědět na váš dotaz nebo jej předat jinému kompetentnímu úřadu.
KONTROLNÍ ORGÁNY, ČŠI
Inspekce, to je zákazník! Ta když vchází do dveří školy, máme oči jen pro ni a na děti skoro zapomeneme. Klíčem k úspěchu je chápat účel těchto kontrolních orgánů, kvůli kterému byly zřízeny, znát náplň činnosti a pravomoci, a vědět tudíž, co dělat mohou a co dělat musí. Snažit se
vcítit do jejich potřeb.
ČŠI zveřejňuje na svém webu kritéria hodnocení. Do nich se musí během kontrolní činnosti trefit, a je na nás, abychom jim to maximálně usnadnili a požadované informace měli připravené. Není ale třeba čekat pouze na to, až nám kontrolní orgán zaklepe na bránu. Proč mu občas neposlat nějaký materiál o naší činnosti? Slavíte 100 let školy a vydáváte almanach? Pošlete jeden na oblastní inspektorát. I tam pracují lidé od fochu a se zájmem si knížku prolistují, budou vás mít spojené s něčím pozitivním, třeba vám budou na dálku držet palce, aniž byste o tom věděli. A až k vám jednou pojedou ( jako že k vám tak i tak jednou pojedou), už si budou pamatovat, že to je ta škola, která dělá úspěšné muzikály, nebo že máte pěvecký sbor, který dokonce vystupoval v Japonsku a vydal cédéčko atd. Zkrátka nečekat až na výsledky kontroly, ale
kontinuálně se prezentovat
pozitivně a proaktivně.
VÝCHOVNÍ PORADCI
Výchovní poradci škol nižšího stupně jsou velmi důležitá zákaznická skupina, která si zaslouží
cílenou a systematickou osobní péči.
Z titulu své funkce
ovlivňují výběr další školy
u svých žáků. V jednom výzkumu uvedlo přes 30 % středoškoláků, že na jejich rozhodování měl názor výchovného poradce vliv. Jiný zdroj uvádí, že ještě větší dopad má názor třídního učitele, který bývá dítěti na škole z pedagogů nejbližším důvěrníkem. I tyto osoby ze škol v zájmovém území je třeba pravidelně zásobovat jednak zprávami o aktualitách a úspěších školy, na podzim pak vždy dodat
aktuální informace o přijímacím řízení a předvyplněný vzor přihlášky.
Možná se vám to v době internetu nezdá, ale dostat do ruky papír má stále ještě na nemálo lidí přímo magickou moc a dál se nepídí. Důležitost a osobní vazba na výchovné poradce by měla být zdůrazněna i tím, že obdrží všechny materiály na jméno. Neposíláme to tudíž nadepsáno obligátním „k rukám výchovného poradce“, ale
udržujeme aktuální databázi výchovných poradců regionu
a využíváme v adrese i v oslovení nástroje hromadná korespondence (Word, Excel).
PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÉ PORADNY
Pro tuto skupinu odborných pracovišť platí téměř totéž, co pro předchozí výchovné poradce. S tím rozdílem, že PPP je mnohem méně, takže mají větší záběr a pokrývají větší území. Je jednodušší je vypátrat a oslovit. Určitě budou potěšeni, na ně se s aktuálními informacemi obrací málokterá škola a sami pracovníci poraden uvádějí, že novinky z terénu při své práci postrádají. Tak buďte jedni z mála, o to větší budete mít šanci na úspěch. Jen je potřeba mít na paměti specifika náplně práce těchto pracovišť. Poradenští psychologové uvítají informace o tom, jak jste schopni si u vás poradit se specifickými poruchami učení, jak pečujete o mimořádně nadané, zkrátka je nutné uzpůsobit strukturu informací alespoň zčásti jejich odborné agendě.
ODBORY
Je to subjekt tak trochu z minulé éry. Zastupuje sotva 10 % zaměstnanců, přesto má z legislativy nemalé možnosti. Jestliže na vaší škole odbory fungují, je třeba s nimi počítat a dobře vycházet. Čekat od nich nějakou nadměrnou rozvojovou iniciativu nemůžeme, vždy budou hájit zájmy svých členů a ostatních zaměstnanců, a to i proti ostatním zákazníkům. Takže našlapovat opatrně!
PROFESNÍ SVAZY
Je velmi výhodné, pokud škola nebo její pedagogové jsou členy profesních asociací. Ty jsou zdrojem informací, k nimž byste se jinak často nedostali, dokáží vás předčasně varovat či poskytnout cennou radu a konzultaci, často jsou zřizovány k zájmovému lobbingu. Snažte se nevynechat jejich srazy a konference, jsou to okamžiky vhodné pro navazování a rozvíjení kontaktů. A v neposlední řadě je možné si jejich logy ozdobit hlavičkový papír vaší školy a další propagační materiály.
SPOLKY (DŘÍVE OBČANSKÁ SDRUŽENÍ ATD.)
S těmito subjekty je často radost spolupracovat. Jejich lidé bývají milí a pracují často velmi efektivně. To, co někdy vyprodukuje stohlavý státní orgán za rok, zvládne za měsíc nevládní organizace o deseti lidech. Mohou vám pomoci se získáním grantu, často získaly peníze pro svůj projekt a teď pro něj hledají spolupracující subjekty. Jejich specifikem je neuvěřitelně intenzivní networking. Čile komunikují mezi sebou a dokáží být velmi dynamičtí. Do této skupiny spadá i vaše sdružení rodičů a přátel. Tam už tak často ta slova o nadšení, efektivitě a dynamice nejspíš neplatí. Možná i u vás jsou posty v exSRPŠ obsazovány podle hesla „kdo se vzdálil, je zvolen“. Ale co to zkusit změnit a rozpohybovat? Klíčem je vytipovat a přesvědčit osoby, které stanou v čele a strhnou ostatní.
DÁRCI/PODPOROVATELÉ
Někteří ředitelé hrají tzv. sponzorskou ligu. Navzájem soupeří, kdo sežene více prostředků; je to pro ně samé měřítkem jejich úspěchu, to vydávají na odiv svému okolí i sobě navzájem. Někdy až tak, že se samotný účel a adresát prostředků vytrácí. Vždy je třeba se ptát, co za věnované prostředky sponzor požaduje, málokdo to dělá z čistého entuziasmu. V tomto ohledu je lidská výpomoc ve formě
dobrovolnictví
určitě méně riziková. Pokud potřebujete vědět více o teorii fundraisingu, doporučuji know-how neziskových organizací, jsou v tom nejdál a pravidelně pořádají školení. Jestliže už dárce máme, nesmíme zapomínat dávat jim najevo, jak jsou pro nás důležití a jak moc si jejich daru ceníme. Vhodným prostředkem jsou třeba pozvánky na školní akce, dárky vytvořené dětmi, děkovný dopis ředitele, osobní telefonát. Časově je nejvhodnější období adventu a Vánoc, to mají lidé k sobě nejblíže. Navíc se končí kalendářní rok a je třeba mít na paměti, že vnější svět nejede na školní roky, ale od ledna do prosince. Jestliže realizujete nějaký velký projekt, je třeba
průběžně zaznamenávat všechny, kdo vám vyjadřují podporu a na konci jim nezapomenout poděkovat.
MÉDIA, NOVINÁŘI
Vztahy s novináři si zaslouží v budoucnu samostatný díl, mají mnoho specifik. Každá škola se nejspíš čas od času v nějakém médiu objeví. Je důležité
pěstovat si vazby na „svého“ novináře
a snažit se vycházet vstříc jeho potřebám. Těmi jsou především
netradičnost a zajímavost nabízeného tématu
(ne pro vás, ale pro čtenáře, diváky, posluchače), spolehlivost a rychlost dodání informace. Ta časová dimenze je v práci novináře opravdu velmi důležitá, čím významnější médium, tím větší časový tlak vládne v redakci. Kde má šanci každá škola, je obecní zpravodaj, často i regionální servery a periodika.Tam redaktoři spíše zápasí s nedostatkem látky a rádi sáhnout téměř po všem alespoň trochu zajímavém a neotřelém, co jim pošlete.
ODBORNÁ VEŘEJNOST
Na první pohled to není vaše přímá zájmová skupina, ale je velmi důležitá pro celkovou image školy. Nevynechejte možnost vystoupit na konferenci, napsat článek do odborného periodika. Vždy připojte, odkud jste a svoji funkci, případně i webové stránky, pokud vám to editor povolí. Výhodou je velmi přesné zacílení těchto kanálů. Sice nemají masovou sledovanost, ale lidé, kteří je odebírají, jsou přímo z oboru a často jde o tzv. opinion makery, tvůrce názorů, podle nichž se řídí veřejnost. Pokrytím tohoto segmentu nemůžete šlápnout vedle.
ŠIROKÁ VEŘEJNOST
A lidé z vašeho okolí? Ti si tvoří názor a vztah ke škole z mnoha střípků, často nespecificky a podprahově. Záleží, jak je škola
informačně otevřená
a pravidelně dává o své činnosti nejrůznějšími kanály a organizovanými akcemi vědět. Veřejnost slyší na reference. Ty mohou poskytnout právě výše jmenované skupiny.
Bohužel platí, že
jedna negativní kauza přebije deset pozitivních úspěchů
a má mnohokrát delší život. Proto se vyplatí programově budovat vztahy s co největším spektrem zákaznických subjektů. Když dojde na lámání chleba, každý, s nímž máte vytvořen pozitivní a otevřený vztah, se vám bude velmi hodit.
Cílem těchto dvou dílů, tedy přehledu všemožných zákaznických skupin, nebylo uvrhnout vás do stavu deprese z toho, jak to máte vše stihnout. Ve své podstatě s většinou beztak kontakty udržujete. Možná jste díky této rubrice našli mezeru, na niž by bylo ještě vhodné se zaměřit. Každopádně znovu zdůrazňuji, že vše nemůže stihnout komunikovat a udržovat ředitel. Je to o systému, který je třeba vytvořit, najít vhodné lidi a na ty delegovat. A nezapomenout si podržet u sebe ty nejdůležitější zákaznické skupiny.

Související dokumenty

Pracovní situace

Kalendář
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Rozvoj pedagogických pracovníků
Zkušenosti s uzavřením škol i distančním vzděláváním
Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Kdy použít hlavičkový papír
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Ředitelské volno
Právní postavení školské rady
Zápis z jednání školské rady
Řízení zařízení školního stravování (školní jídelny, vývařovny, výdejny)
Komunikační strategie školy - šablony
Datové schránky pro školy
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Vztahy školy a zřizovatele - školy veřejné

Poradna

Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Granty
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP

Články

Zákazníci školy