Učte se ze života: zužitkujte životní lekce ve vedení

Vydáno:

Zkušenosti z našeho běžného mimopracovního života mohou být užitečným zdrojem praktických dovedností i psychické odolnosti, které zvyšují náš výkon jako leaderů v zaměstnání. Autorky z amerického Centra tvůrčího leadershipu v Severní Karolíně v útlé brožuře Učte se ze života kladou a zároveň zodpovídají následující otázky: „Které manažerské dovednosti si můžete osvojovat a rozvíjet v mimopracovním prostředí? Jak nepracovní aktivity podporují rozvoj vašich vůdcovských schopností? Jak strhnout bariéry mezi vaší prací a osobním životem?“

Učte se ze života: zužitkujte životní lekce ve vedení
PhDr.
Jan
Voda
Ph. D.
Centrum školského managementu, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze; ředitel školy
PROPOJTE PRÁCI A ŽIVOT
Když se zeptáte vedoucích a řídicích pracovníků, kde získali nejdůležitější rozvojový trénink, odpověď, kterou pravděpodobně dostanete, zní:
v zaměstnání
. V organizacích je široce zakořeněná představa, že dovednosti v oblastech, jako jsou implementace pracovní agendy, budování vztahů se zaměstnanci, podněcování změny či zvyšování osobního sebeuvědomění, pomáhají manažerům rozvíjet především jejich zkušenosti s pracovními úkoly přímo na pracovišti a formální vzdělávání (různá školení, kurzy, koučování). Dotázaní manažeři však velmi často opomíjejí, a dokonce podceňují, co se naučili
mimo zaměstnání.
V tradičním pojetí je
osobní a pracovní život
oddělen. Jsou vyobrazovány problémy žen, kterým péče o rodinu a domácnost znemožňuje budovat kariéru, stejně jako příběhy mužů, kterým jejich pracovní postavení brání věnovat více času své rodině. I když naše mimopracovní povinnosti a role se mohou křížit s naším zaměstnáním, mají i svoji druhou stránku, která se může ukázat jako velmi
přínosná i pro naši profesi.
Zájmy, role a odpovědnosti mimo zaměstnání nám mohou dobře posloužit jako tvůrčí a podpůrné zdroje při učení, jak být lepším a více produktivním manažerem.
Výše zmíněná příručka ukazuje, jak zkušenosti s rodinnými vztahy, vztahy s přáteli, dobrovolnickou prací, působením v obecní komunitě či členstvím v zájmových oddílech mohou přispívat k vašemu profesnímu růstu a efektivnosti. Lekce, kterých se vám dostává mimo pracoviště, mohou ovlivňovat vaše kompetence leaderů v mnoha směrech. Když víte, jak z těchto lekcí sklízet užitek, můžete jich s úspěchem využít. Prvním krokem je mít povědomí o tom, jaké oblasti našeho mimopracovního života nabízejí příležitosti k vedení. Zde jsou některé příklady:
Interpersonální dovednosti
Například v rámci zapojení do dobrovolnických projektů (brigády, kulturní akce), při kterých si nemůžete vybrat spolupracovníky, si trénujete práci s lidmi, jejichž postoj k životu je odlišný od vašeho. Této zkušenosti můžete později využít v zaměstnání při efektivním řízení lidí, jejichž osobnost či pracovní styl se velmi různí od vašeho, například pokud jste v organizaci převzali vedení určité skupiny lidí nebo když nastoupí nový kolega.
Když se ve svém osobním životě budete více soustředit na svůj
komunikační styl
a jak komunikovat efektivněji, můžete se naučit, jak lépe sdělovat své požadavky podřízeným, spolupracovníkům či nadřízenému.
Rozdílnosti v komunikaci se nevyskytují jen mezi odlišnými kulturami a národnostmi v nadnárodní firmě – pro trénink efektivní komunikace můžete využít mimopracovní zkušenosti s lidmi různého věku, genderu, rasy apod. ve vašem okolí.
Členství v různých neformálních uskupeních mimo zaměstnání mohou být příkladem spolupráce a zapojení v týmu. V těchto sociálních skupinách můžete nacvičovat dovednosti vyjednávání, naslouchání, využívání odlišných dovedností různých lidí pro dosažení zájmu skupiny atd. To všechno může být velmi přínosná zkušenost při řízení týmu oddělení či kanceláře.
Angažovat se v práci s mládeží, například jako
kouč
nějakého sportovního oddílu nebo
mentor
v odpoledních klubech pro dospělé, může být velmi cenné pro výkon obdobné role v zaměstnání. Můžete se naučit vidět a odhadovat potenciál svých podřízených, používat různé formy zpětné vazby a podpory, abyste je přivedli k vysokým výkonům. A rovněž motivovat zaměstnance, kteří jsou rezistentní ke změně, učit je vidět změnu jako příležitost, sdělovat jim svou vizi a slavit s nimi jejich úspěchy.
Zvládání konfliktů
a budování vztahů – to jsou další velmi cenné dovednosti na pracovišti. Řešení různých náročných situací v rodině vám může pomoci rozvinout dovednosti zvládnout klima neshody a napětí a proměňovat ho v produktivní kooperaci.
Zvládání náročných, komplexních úkolů
Zvyšující se náročnost úkolů je faktem soudobého života. Chce se po nás víc a víc a máme to udělat rychle. Není to vždy jednoduché umět vyhovět tomuto rytmu a zvládat naráz několik činností. Souběžné povinnosti v práci a doma mohou vybrušovat naše dovednosti stanovovat priority, řídit čas, delegovat.V takových situacích si musíme umět říct o pomoc ostatním rodinným příslušníkům a přátelům, koordinovat režim rodiny anebo za pomoc zaplatit (hlídání dětí či jejich vyzvedávání ze školy, žehlení, popř. úklid domácnosti atd.). Abyste zajistili potřebný chod své rodiny, musíte si ujasnit své priority a mít zajištěné zdroje. Dohromady tato vaše taktika a schopnosti rozvíjejí vaše kompetence jako leadera, které se vztahují k projektovému řízení a posouvání věcí dopředu.
Využívání zázemí a informací
Někdy vyžaduje charakter vašeho úkolu více, než máte v popisu práce. Nastávají situace, kdy vaše životní zkušenosti a zralost jsou neocenitelné. Jak postupujete ve své kariéře a rozvíjíte se jako manažer(ka), nezapomínejte brát do úvahy bohatství vaší poučenosti z chyb a omylů, které jste nasbírali v průběhu a v různých etapách svého života. Využijte vaší životní moudrosti jako nástroje osobního manažerského růstu.
Cvik ve vůdcovství
Mimo svoji práci můžete často nacházet ideální příležitosti k prozkoumávání
svého vůdcovského potenciálu
a nacvičování svých vůdcovských schopností. V různých dobrovolnických aktivitách například můžete vést lidi bez ohledu na svoji dosavadní profesní dráhu.
V rodinných rolích můžete zase nacházet zdroj zkušenosti v oblastech jako stanovování rozpočtů, delegování, vedení týmu, řízení projektů a udržování mezilidských vztahů.
Položte si například tyto otázky:
 
Kterým profesním výzvám čelíte v práci?
 
Které výzvy ve vašem osobním životě jsou obdobné?
 
Jakých chyb jste se dopustili v mimopracovním životě?
 
Co vám pomohlo a jaké dovednosti jste nakonec uplatnili při řešení těchto situací?
 
Co jste se při tom naučili a co z těchto zkušeností můžete přenést do své práce?
Celý váš život je naplněn
příležitostmi k rozvoji
vašich vůdčích schopností. Rozvojová praxe se neodehrává pouze v práci. Znalosti, dovednosti a zkušenosti přicházejí z různých zdrojů a oblastí. Klíčové je určit vaše osobní rozvojové potřeby a pak najít zdroje pro dosažení vašich rozvojových cílů jak v zaměstnání, tak mimo ně. Těmito zdroji mohou být jak lidé, tak konkrétní úkoly. Propojení vaší zkušenosti v zaměstnání i v osobním životě je zásadní.

ZDROJE
 
RUDERMAN, M. N., P. J. OHLOTT. Learning from Life: Turning Life’s Lessons into Leadership Experience. North Carolina (USA): Center for Creative Leadership, 2000. ISBN 1-882197-60-7. 35 s.

Související dokumenty

Pracovní situace

Rozvoj pedagogických pracovníků
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Zkušenosti s uzavřením škol i distančním vzděláváním
Kalendář
Jak zadat školní web
Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Kompetence vedoucích zaměstnanců a jiných zaměstnanců v oblasti kontroly
Předávací protokol
Jaké jsou právní vztahy mezi státními a samosprávnými orgány jako zřizovateli a školami a školskými zařízeními?
Stávka pedagogických pracovníků z pohledu zřizovatele
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Statutární orgán, zástupce statutárního orgánu
Hospitace
Konání pedagogické rady
Odvolaný vedoucí zaměstnanec (ředitel školy, zástupce ředitele) a výpověď z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Konkurzy na ředitele škol a školských zařízení
Předávací protokol v souvislosti s ukončením výkonu činnosti ředitele školy

Poradna

Granty
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP