Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Vydáno:
Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Změny za období prosinec 2015
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová,
Ph. D.,
specialista na školskou problematiku
INFORMACE MŠMT
Zdroj: www.msmt.cz
V rámci informací o Prioritách ministryně 2015, a to Priority č. 1 - Společné vzdělávání,
MŠMT zveřejnilo mimo jiné
-
návrh vyhlášky o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, který byl dne 18. listopadu 2015 zaslán do mezirezortního připomínkového řízení,
-
nejčastější dotazy a odpovědi ke „Společnému vzdělávání“; dokument obsahuje odpovědi na dotazy spojené s poskytováním podpůrných opatření v různých souvislostech (např. další činnost praktických škol; jak se bude postupovat se žáky, kteří jsou dnes vzděláváni ve speciálních školách; další vzdělávání žáků, kteří byli dříve vzděláváni podle přílohy RVP LMP),
-
odkaz na pracovní verzi upraveného Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání na Metodickém portálu RVP. CZ; na uvedeném metodickém portálu je zveřejněn návrh upraveného RVP ZV po odstranění Přílohy 2 upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením (RVP ZV je uveřejněn v pracovní verzi z 23.11.2015, text vzdělávacího programu bude procházet dalšími úpravami).
Ministryně Valachová reagovala na novelu zákona o ochraně veřejného zdraví, která odstranila ustanovení týkající se možnosti nezletilých žáků nakládat s nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými přípravky klasifikovanými jako toxické nebo žíravé či jako vysoce toxické. Ministryně sdělila, že takto široký zákaz není z pohledu MŠMT důvodný, ba dokonce je nežádoucí v případě, kdy se nezletilý žák má v souvislosti s těmito látkami vzdělávat. Dále uvedla, že ministerstvo má připravené řešení v rámci novely školského zákona, která fakticky převezme rušené ustanovení ze zákona o ochraně veřejného zdraví.
Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj (OECD) zveřejnila publikaci Education at a Glance 2015 (EAG), která prostřednictvím vybraných indikátorů každoročně porovnává vzdělávací systémy členských a partnerských zemí OECD. MŠMT zpracovalo publikaci České školství v mezinárodním srovnání, která představuje stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace EAG v českém jazyce a obsahuje výběr nejzajímavějších a nejvíce diskutovaných indikátorů z této ročenky školství.
MŠMT připravilo pro mateřské školy doporučení k problematice pozdního vyzvedávání dítěte z mateřské školy po ukončení provozu. Cílem doporučení je formulovat vhodné řešení této krizové situace, které by bylo jak v souladu s právními předpisy, tak co nejméně stresující pro dítě.
MŠMT zveřejnilo Sdělení MŠMT ke stanovení nejpozdějšího termínu konání náhradní či opravné zkoušky maturitní zkoušky ve lhůtě podle § 81 odst. 5 zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů (ze dne 23. listopadu 2015, čj. MSMT-44170/2015-1). Dle názoru MŠMT osoba, která úspěšně ukončila poslední ročník středního vzdělávání v roce 2011, přičemž do 30. června 2011 byla žákem střední školy, může následně do 5 let vykonat maturitní zkoušku, tedy do 30. června 2016.

INFORMACE ČŠI
Zdroj: www.csicr.cz
Výroční zpráva ČŠI za školní rok 2014/2015 obsahuje souhrnné poznatky o stavu vzdělávání a vzdělávací soustavy a úplné znění tematických zpráv.
ČŠI zpřístupnila čtyři tematické zprávy.
1)
Tematická zpráva Žáci vzdělávaní v jednotlivých vzdělávacích programech základního vzdělávání shrnuje výsledky inspekčního elektronického zjišťování, jehož hlavním cílem bylo identifikovat počet romských žáků vzdělávaných dle jednotlivých vzdělávacích programů základního vzdělávání. V rámci šetření se také zjišťovaly překážky při zohledňování individuálních potřeb žáků nebo specifické formy podpory romských žáků.
2)
V tematické zprávě Problematika péče poskytované školskými poradenskými zařízeními žákům s lehkým mentálním postižením ve školním roce 2014/2015 se mimo jiné konstatuje, že ve školním roce v 2014/2015 pokračoval sestupný trend v počtu klientů, kterým byla diagnóza LMP připsána nově (meziroční pokles o 11,5%). Podíl klientů s diagnózou LMP, kterým bylo doporučeno vzdělávání podle RVP ZV LMP, oproti předchozímu školnímu roku mírně poklesl (o 2,8%). Mírný nárůst (o 2,9%) zaznamenala individuální integrace klientů s LMP (v posledních třech letech jde o vzestupný trend).
3)
Tematická zpráva Kvalita vzdělávání v sociálně vyloučených lokalitách je uzavřena celkovým shrnutím, podle kterého se kvalita vzdělávání ve školách ve vyloučených lokalitách nijak významně neodlišuje od škol mimo vyloučené lokality. V některých ohledech (např. hodnocení inkluze ve výuce) je dokonce hodnocena pozitivněji. Kvalitu vzdělávání však ve většině těchto škol omezují vysoké omluvené i neomluvené absence žáků.
4)
Tematická zpráva Kontrola ve školských poradenských zařízeních zaměřená na udělování odborných posudků pro přiznání uzpůsobení podmínek pro konání maturitní zkoušky ve školním roce 2014/2015 se týká výhradně odborných posudků SPUO-1, které jsou přiznávány žákům se specifickými poruchami učení 1. stupně. ČŠI nezjistila žádné neoprávněné vydání posudku, zjistila vzrůstajícího počet vydaných posudků. ČŠI doporučuje, aby se obsahem a relevancí posudků zabýval Národní ústav pro vzdělávání. Dále ČŠI doporučuje zvážit, zda by v takových případech neměla být školským poradenským zařízením nařízena povinná konzultace se školou, včetně analýzy žákovských prací, neboť z jednorázového vyšetření bez dalších podkladů jde jen obtížně určit skutečnou relevantnost problémů žáka.
V Informačním bulletinu z prosince 2015 jsou uvedeny např. informace o jednání ČŠI s jinými subjekty a o tematických zprávách.

INFORMACE NÁRODNÍHO ÚSTAVU PRO VZDĚLÁVÁNÍ
Zdroj: www.nuv.cz
Národní ústav pro vzdělávání zveřejnil
-
výsledky pokusného ověřování edukačního programu MŠMT Pohyb a výživa. Materiál obsahuje souhrnná doporučení, doporučení pro oblast pohybu a doporučení pro oblast výživy;
-
doporučení, která jsou výsledkem projektu Pospolu (např. stáže učitelů odborných škol v délce alespoň 6 dnů ročně, minimálně 12 týdnů odborného výcviku pro žáky oborů s výučním listem v reálném nebo modelovém pracovním prostředí firem); dále jsou výstupem projektu dvě publikace, a to Průvodce pro zaměstnavatele poskytující doporučení a tipy ke spolupráci se školami a Kráčíme Pospolu k efektivnější spolupráci škol a firem shrnující principy, návody a postupy budování i rozvíjení spolupráce škol a firem.
PŘIPRAVOVANÁ LEGISLATIVA
Zdroj: https://apps.odok.cz
Návrh vyhlášky k provedení § 19 a některých dalších ustanovení zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů (vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami), předložený MŠMT
Návrh vyhlášky vychází z potřeby nově upravit pravidla vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Jejím prostřednictvím má dojít k systematické katalogizaci podpůrných opatření podle jejich věcné i finanční náročnosti. Dále návrh vyhlášky zpřesňuje pravidla přiznávání podpůrných opatření s důrazem na kvalitní diagnostiku, spolupráci rodičů, poradenských zařízení a škol a na dostupnost revizních nástrojů.
Navrhovaná účinnost: 1. září 2016
Návrh vyhlášky o požadavcích na potraviny, pro které je přípustná reklama a které lze nabízet k prodeji a prodávat ve školách a školských zařízeních, předložený MŠMT
Návrh vyhlášky stanovuje výživové požadavky na potraviny, pro které je přípustná reklama a které lze nabízet k prodeji a prodávat ve školách a školských zařízeních.
Navrhovaná účinnost: prvním dnem šestého kalendářního měsíce následujícího po dni vyhlášení.

Související dokumenty

Pracovní situace

Hospodaření s FKSP od roku 2024
Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Školský zákon a jeho vyhlášky
Poskytování školního stravování z pohledu zákazu diskriminace
Souhlas se zpracováním osobních údajů ve školách - nejčastější situace
Co dělat, když škole přijde poškozené zboží?
Co dělat, když škole nepřijde zboží, které si objednala?
Policie ve škole
V jakých případech může škola odmítnout či odložit pomoc Policii ČR
Únor 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Březen 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Změna pracovního poměru
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Školy a cestování žáků: školní zájezdy
Volba ZŠ a postup v případě neshody rodičů
Školský rejstřík
Založení pracovního poměru jmenováním – zástupce ředitele
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Způsob poskytování poradenských služeb školským poradenským zařízením

Poradna

Jmenování ředitele
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost
Škola v přírodě
Střet zájmů
Doprovod do školy
DPČ
Zákoník práce
Výpověď
Úvazky
Střídavá péče

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)