Místo na slunci aneb jak vybudovat vitální školní družinu

Vydáno: 4 minuty čtení

Školní družina je důležitou součástí pedagogického procesu. Věřím, že tuto skutečnost už nikdo nezpochybňuje (snad kromě současné debaty o přidání peněz pedagogům - učitelům), ale určitě je dobré občas si to připomenout. Pojďme se tedy v dnešním článku nejen podívat, jakým skvělým místem školní družina je, ale následující argumenty využít třeba i pro navýšení kapacity nebo jako podklady pro výroční zprávu.

Místo na slunci aneb jak vybudovat vitální školní družinu
Mgr.
Irena
Trojanová
Ph.D.
ředitelka ZŠ Bohumila Hrabala, Praha, lektorka
A uděláme to - protože dovolené se blíží - prostřednictvím pyramidy. Konkrétně pyramidy vitality, kterou vymyslel guru českého managementu, Jiří Plamínek. Protože je původně přírodovědec, uvažuje v "přírodních" termínech a svou pyramidu nazval
Pyramidou vitality
. Vitalita je schopnost organismu žít a přežít i ve změněných nebo nepříznivých podmínkách. Pojďme tedy zmapovat školní družinu prostřednictvím čtyř pater pyramidy vitality: užitečnosti, efektivity, stability a dynamiky.
Komu a čím je školní družina
užitečná
? V první řadě samozřejmě dětem (připomínám, že podle vyhlášky je nutné používat v dokumentech označení účastníci), které v ní tráví smysluplně čas po výuce podle předem stanoveného programu. Tím následně rodičům - nemusí mít o děti starost, a navíc se jejich potomci v družině i mnohé naučí. Samozřejmě užitečnost pocítí i vychovatelky a vychovatelé: zajištění práce, ideálně na dobu neurčitou, fungující kolektiv a radost z rozvoje svých svěřenců. Školní družina je užitečná ale i dalším osobám ve škole: učitelům a asistentům jako spolupracujícím jednotkám, vedení školy a možná i nepedagogickým pracovníkům. Družina je užitečná i navenek, přináší možnosti spolupráce zřizovateli a potažmo i široké veřejnosti v rámci nejrůznějších akcí.
Efektivita
, tedy s "nejmenším úsilím největší výsledky", je rozhodně zajištěna manažerským uchopením školní družiny. Dobře provedená analýza (třeba podle kritérií ČŠI), na základě které jsou stanoveny cíle a plány a která tak umožňuje rozvoj všech oddělení. Následná evaluace pak zase připraví podklady do budoucna. Bonusem je fungující kolektiv, který si vyjde vstříc a zajistí sdílení aktivit i možné zastupování nepřítomné kolegyně. Kolektiv, který si uvědomuje nutnost dalšího vzdělávání, a tím reaguje na aktuální trendy.
Užitečnost a efektivita se promítají do stability.
Stabilita
, nejen v rámci pyramidy vitality, představuje skutečnost, že organizace zůstane nezraněná i v případě změn. Všichni si asi vzpomeneme na covid, kdy se činnosti školní družiny posunovaly do online prostředí. A přesto byly vychovatelky velmi aktivní, pomáhaly kolegyním učitelkám a vymýšlely pro děti nejrůznější činnosti, aby ulehčily rodičům. Nikoho nenapadlo tehdy ani teď, že by se školní družina měla zrušit... Ale nemusí to být tak obrovský zásah, stačí třeba rekonstrukce jídelny a nutnost zajistit dětem stravování jinde, změna vedení školy a s tím organizační změny, odchod stávající vedoucí vychovatelky... To vše je potřeba ustát.
Možná si teď říkáte, proč ještě další patro, když jste užiteční, efektivní a stabilní. Posledním patrem, a tedy vrcholem pyramidy vitality, je
dynamika
, která představuje schopnost školní družiny iniciovat změny. Vymýšlet něco, co není obvyklé, na co si okolní družiny netroufají. Máte něco takového? Nové akce, neobvykle zaměřené kroužky, činnost o víkendech... Právě to přináší dynamiku do chodu školní družiny a vytváří z ní vitální organizaci.
Pyramidu vitality můžete využít i v případě, že potřebujete nové vybavení do oddělení a vedení školy není přidělení financí nakloněno. A vlastně můžete čtyři popsaná patra využít při jakékoliv činnosti, třeba i při plánování vaší letní dovolené. Tak vám přeji, ať je dovolená všem účastníkům užitečná, a nejen finance ať jsou efektivně využité. Ať vás nic nepříjemného nepřekvapí a ať si užijete spoustu nových zážitků. Prostě ať máte vitální dovolenou - a do jejího plánování vám přeji hodně elánu!

Související dokumenty

Pracovní situace

Změna vnitřního řádu školní družiny
Vnitřní řád školní družiny
Školní družina a kritéria ČŠI
Činnost školní družiny a školního klubu ve 2. pololetí školního roku 2021/2022
Činnost školní družiny a školního klubu v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Financování pedagogické práce ve školní družině - PHmax
Financování nepedagogické práce ve školní družině
Záznamy o činnostech zpracování a školní družiny
2022/2023: Činnost školní družiny a školního klubu v 1. pololetí školního roku
Zařazování vychovatelů do platových tříd
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Metodické doporučení MŠMT k zajištění výuky plavání v základních školách 2023
Začínající učitelé
Právní aspekty organizace mimoškolních akcí
Zápis k povinné školní docházce (do prvního ročníku základního vzdělávání)
Odborová organizace
Žákovská a studentská samospráva
Školní řád MŠ - směrnice a komentář
Rámcový vzdělávací program pro speciální vzdělávání
Školní vzdělávací program

Poradna

Vánoční prázdniny – nepřerušený provoz školní družiny
Úplata za zájmové vzdělávání
Pracovní náplň
Poplatky školní družina
Vychovatelka ŠD
Vybírání úplaty za zájm. vzdělávání
Úplata za ŠD
Vrácení poměrné části úplaty za školní družinu pro žáky na distanční výuce
Uhrazení dluhu
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Přímá a nepřímá pedagogická činnost u vychovatele ŠD během dopolední činnosti
Pracovní smlouva „Vychovatelka ŠD a ŠK“
Vracení úplaty
Školní klub
Zřizovatel
Snížení úplaty za školní družinu