Z mateřské do základní školy - jak podpořit úspěšný start

Vydáno: 13 minut čtení

Přechod z mateřské školy do základní školy je pro dítě významným milníkem. V tomto období si buduje vztah k celoživotnímu učení, a proto by měl být tento přechod pozitivním zážitkem. Jak můžeme zajistit, aby budoucí prvňáček s radostí přijímal nové výzvy, které škola přináší?

Z mateřské do základní školy – jak podpořit úspěšný start
PhDr.
Irena
Borkovcová
MBA
Oddelení kanceláře ústředního školního inspektora
Bezpečné a vstřícné prostředí
Klíčem je vytvořit bezpečné a vstřícné prostředí doma i ve škole. Děti potřebují cítit podporu a jistotu, aby se mohly soustředit na učení a objevování nových věcí. Rodiče a učitelé by měli spolupracovat na tom, aby dítěti poskytli stabilní a pozitivní zázemí.
Výzvy pro rodiče i děti
Přechod z mateřské školy do školy základní může být náročný jak pro dítě, tak pro rodiče. Pokud nebyla nastavena vhodná a včasná podpora v rodině, mateřské škole nebo základní škole, může být adaptace na nové prostředí obtížná. Proto je důležité, aby všechny zúčastněné strany spolupracovaly a poskytly dítěti potřebnou podporu.
Česká školní inspekce (ČŠI) věnuje tématu úspěšného přechodu dětí z mateřské školy do základní školy dlouhodobě pozornost. V září 2024 vydala tematickou zprávu
Faktory ovlivňující přechod dětí z mateřské do základní školy
1). Zpráva se zaměřuje na identifikaci pedagogických postupů, které ovlivňují vzdělávací výsledky dětí a usnadňují jejich přechod do základní školy.
Poznejme dítě a cíleně ho rozvíjejme
V mateřské škole je zásadní nejprve dítě dobře poznat a poté ho cíleně rozvíjet. Podle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV) je úkolem mateřské školy maximálně podporovat individuální rozvojové možnosti dětí. Každé dítě by mělo dosáhn

Související dokumenty

Pracovní situace

Plány činnosti - srpen 2021
Doporučení MŠMT pro mateřské školy k problematice pozdního vyzvedávání dítěte z mateřské školy po ukončení provozu
Začínající učitelé
Pedagogická intervence na základní škole a výkaz P1c-01
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Podpora implementace novely školského zákona z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání
Adaptační koordinátor
Individuální vzdělávání žáka
Vysvědčení na základní škole
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Rovný přístup k předškolnímu vzdělávání - Doporučení veřejné ochránkyně práv
Školní stravování „předškoláka“ – vymáhání úhrady a prominutí dluhu
Činnost mateřské školy v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Komunita praxe a její role v profesním učení učitelů
Spolupráce pedagogických pracovníků
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Řízení změny

Poradna

Sloučení škol
Uzavření MŠ v době ředitelského volna na ZŠ v rámci jedné organizace
Pracovní zařazení učitelky MŠ vyučující žáka-cizince českému jazyku
Adaptační období v MŠ a bezpečnost
Navýšení kapacity školní jídelny
Nerovnoměrně rozvržená pracovní doba v MŠ
Kariérový poradce na ZŠ
Ochranné pomůcky učitelky MŠ při stravování
Školení hygienického minima
Odpolední vyučování 1. stupeň
Akce v mateřské škole přes noc
Přijetí cizince do základní školy
Povinnost učitele zúčastnit se adaptačního kurzu
Vzdělávání předškoláků mimo MŠ
Učitel autoškoly a adaptační období
Předškolák a očkování
Pedagogické koncepce
Směrnice
Dobrovolnická práce
Jmenování ředitelky