Zahrada je místo, kde můžeme odpočívat, hrát si, tvořit nebo zkoumat. Mnoho mateřských škol má zahradu, ve které děti tráví čas každý den. Zahrady jsou různé, některé jsou staré a rozlehlé, se vzrostlými stromy, některé jsou menší a rozčleněné do různých koutků. Některé zahrady mají „jen“ trávník a pískoviště, nové zahrady bojují o stín a často trpí nedostatkem přírodního zázemí.
Tvořivá hra v zahradě
Mgr.
Carolina
Sidon
lektorkaa metodička v Muzeu Říčany
Ať už je naše zahrada jakákoliv, vnímáme pobyt v ní jako důležitou součást výchovy a vzdělávání dětí a života v mateřské škole. Záleží nám na tom, jak zahrada vypadá. Využíváme zahradu k pozorování přírodních cyklů, k badatelským pokusům, ukazujeme dětem, jak o zahradu pečovat, budujeme environmentální senzitivitu. Čím dál více učitelek a učitelů vnímá zahradu či přírodu jako plnohodnotné vzdělávací prostředí. Mluví o konkrétních přínosech, které pobyt a učení v zahradě přinášejí.