Rozvoj předmatematických představ Hejného metodou v MŠ

 

Rozvoj předmatematických představ Hejného metodou v MŠ
PhDr.
Jana
Slezáková
Ph.D.
odborná asistentka na katedře matematiky a didaktiky matematiky PedF UK v Praze, lektorka a tutorka společnosti H-mat, o. p. s. (www.h-mat.cz)
Mgr.
Petra
Prokopová Machalová
učitelka matematiky a zeměpisu, lektorka a tutorka společnosti H-mat, o. p. s. (www.h-mat.cz)
Hejného metoda se rozpracovává víc než osm desítek let. Již otec Milana Hejného – Vít Hejný – shromáždil mnoho myšlenek nejen, co se týče didaktického obsahu, ale i oblasti psychologie dítěte. Plně se opírá o myšlenky pedocentrismu, jehož hlavními představiteli byli na počátku minulého století E. Keyová, na kterou navázal později J. Dewey.
U nás se obratem k dítěti ještě na přelomu 20. a 21. století zabýval Z. Helus. Nadále se této metodě významně věnoval a doposud aktivně věnuje Milan Hejný. Myšlenky Hejného metody navazují na myslitele jako např. J. A. Komenského: „Vědění je stav mysli jakožto pramene, odkud vyvěrají potůčky činů a řečí, čiré, je-li pramen čistý, kalné, je-li kalný. Vyučovati tedy tak, aby někdo činil něco dříve, než chápe, co činí, znamená dělat jej ne člověkem, nýbrž zvířetem: mluviti však o věcech bez pochopení znamená počínati si jako papoušek, a ne jako člověk. Učit znamená vést od věci známé k neznámé a vést znamená činnost mírnou, a ne násilnou, plnou lásky, a ne nenávisti. Když totiž někoho chci vést, nehoním ho, nestrkám ho, neválím s ním po zemi a necloumám jím, nýbrž vezmu ho jemně za ruku a jdu s ním nebo na volné cestě kráčím před ním a lákám ho, aby šel za mnou

Související dokumenty

Pracovní situace

Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Děti-cizinci v MŠ
Podmínky přístupu cizinců ze třetích států k předškolnímu vzdělávání
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v MŠ
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Poučení žáků o BOZ
Podmínky požární ochrany v objektech mateřské školy
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Strategické řízení a plánování v digitální škole
Bílá kniha
Přehled hlavních strategických a koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Adaptační kurzy
Vzdělávání koordinátorů EV
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Dítě se zlomenou rukou v MŠ
Adaptační období v MŠ a bezpečnost
Přijetí dítěte do MŠ
Pracovní zařazení učitelky MŠ vyučující žáka-cizince českému jazyku
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Nerovnoměrně rozvržená pracovní doba v MŠ
Vzdělávání předškoláků mimo MŠ
Povinnost plnění spotřebního koše v soukromé MŠ, pokud nepobíráme dotace na stravu
Ochranné pomůcky učitelky MŠ při stravování
Školení hygienického minima
Akce v mateřské škole přes noc
Problémy ve třídě
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Předškolák a očkování