Pozitivní pozornost jako nástroj pro podporu žádoucího chování dětí

Vydáno: 12 minut čtení

Vzdělávání a rozvoj dětí v mateřské škole jsou ovlivněny mimo jiné i celkovým pozitivním klimatem ve třídě. Metodika Dobrý začátek®, která se zaměřuje na rozvoj sociálních a emočních dovedností malých dětí, je založena na principech věnování pozornosti žádoucímu chování a motivaci dětí pozitivní komunikací. To výrazně posiluje pocit bezpečí a důvěry a pomáhá dětem rozvíjet vlastnosti a dovednosti, které potřebují pro úspěšný a plnohodnotný život.

Pozitivní pozornost jako nástroj pro podporu žádoucího chování dětí
Mgr.
Anna
Petrová Kubešová
metodička projektu Dobrý začátek®,
Po bližším vydefinování dovednosti pozitivního nastavení si na základě příkladů dobré praxe ze školek uplatňujících metodiku Dobrý začátek® uvedeme, jak může pedagog v mateřské škole věnováním pozitivní pozornosti a uplatňováním principů pozitivní výchovy přispět k posílení pozitivního nastavení u sebe i u dětí.
Pozitivní pozornost a její důležitost pro rozvoj dětí
K vytyčení dovednosti pozitivního nastavení využijeme definici ze vzdělávacího rámce pro výuku měkkých dovedností Skills Builder, který pochází z Velké Británie a je uplatňován hlavně na půdě základních škol. Tohoto krokového pomocníka lze snadno implementovat do jakékoliv školy.
Skills Builder
definuje pozitivní nastavení jako dovednost rozpoznat emoce a vysvětlit, proč se daným způsobem lidé cítí. Zároveň do pozitivního nastavení patří schopnost v náročných situacích zvládat své emoce a zvolit pozitivní postup. Jde o dovednost nevzdat se a vytrvat, když se n

Související dokumenty

Pracovní situace

Povinné předškolní vzdělávání
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Metodika pro MŠ a ZŠ pro konání tzv. zvláštního zápisu
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Reforma financování - základní školy, mateřské školy
Reforma financování - vliv na rozpočet základní a mateřské školy
Poradna: Úplata za předškolní vzdělávání v době uzavření MŠ
Rovný přístup k předškolnímu vzdělávání - Doporučení veřejné ochránkyně práv
Školní stravování „předškoláka“ – vymáhání úhrady a prominutí dluhu
Poskytování dietního stravování v MŠ
Zvyšování psychické odolnosti učitelek MŠ
Vliv statistického výkaznictví na financování veřejné školy
Dopady povinného předškolního vzdělávání
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Návrat dítěte do MŠ po nemoci
Neočkované dítě v mateřské škole
Dohled v předškolním vzdělávání
Mimořádná opatření a úplata za předškolní vzdělávání v mateřské škole
Mimořádná opatření a úplata za předškolní vzdělávání v mateřské škole
Odpovědnost mateřských škol po 1. 6. 2020

Poradna

Akce v mateřské škole přes noc
Povinnost plnění spotřebního koše v soukromé MŠ, pokud nepobíráme dotace na stravu
Nerovnoměrně rozvržená pracovní doba v MŠ
Předškolák a očkování
Pedagogické koncepce
Směrnice
Dobrovolnická práce
Jmenování ředitelky
Vychovatelka ŠD
Ukončení pracovního poměru
Míra vzdělávací povinnosti
Zdravotní průkaz
Lesní školka
Provoz MŠ
Sloučení škol
Zápis do MŠ
Předpoklad odborné kvalifikace pro pedagogickou činnost
Přijímací řízení - předčasné podávání žádostí
Počet dětí ve třídě MŠ II
Počet dětí ve třídě