Vzdělávací tematický blok zaměřený na oblast čtenářské pregramotnosti seznamuje děti prostřednictvím rozmanitých vzdělávacích činností a her s pohádkou O dvanácti měsíčkách. Děti se učí chápat souvislosti v ději příběhu, logicky uvažovat a porozumět emočním a sociálním vazbám postav v pohádce. Rovněž si osvojí názvy měsíců v roce a získají poznatky o hlavní charakteristice všech ročních období.
Čtvero ročních období v pohádce O dvanácti měsíčkách
Mgr.
Miroslava
Strakatá
ředitelka MŠ Slunečnice Maršovice, lektorka DVPP
Pojďme spolu do pohádky
S pomocí maňásků nebo loutek zahrajeme dětem klasickou pohádku Boženy Němcové. Poté si s dětmi zopakujeme děj pohádky, hlavní postavy, vedeme děti k identifikaci charakteristiky hlavních postav a hledáme společně pointu příběhu.
Příklad doplňujících otázek a úkolů:
*
Které postavy v pohádce vystupují?
*
Jaká byla Holena, Maruška, macecha – jak se chovaly, jaké měly vzájemné vztahy?
*
Proč se jednotlivé postavy chovaly určitým způsobem?
*
Proč neměla macecha Marušku ráda a Holenu ano?
*
Kdo je to macecha, nevlastní dcera? (Zde je třeba dětem zdůraznit, že není důvod, aby nevlastní rodiče dítě nemilovali, a není pravidlem, že je milovat nebudou.)
*
Najdi v pohádce dobro/zlo.
*
Co měla Maruška své sestře přinést?
*
Proč nebylo jednoduché tento úkol splnit?
*
Charakterizuj roční období zima.
*
Kdo pomohl Marušce úkol splnit?
*
Jak dopadl příběh o dvanácti měsíčkách?
*
Zvítězilo dobro nad zlem?
Děti popisují jednání a chování jednotlivých postav v pohádce a jejich vzájemné vztahy. Snaží se zhodnotit, co je špatné a dobré chování v pohádce, zda je správné někomu ubližovat, abychom my sami z toho měli prospěch. Vybídneme děti, aby vymyslely, co by poradily Marušce, jak by se měla v konkrétních situacích zachovat, ptáme se dětí, jak by se zachovaly ony. Zdůrazníme závěr pohádkového příběhu – zlo bylo potrestáno a dobro zvítězilo.