Čtvero ročních období v pohádce O dvanácti měsíčkách

Vydáno: 23 minut čtení

Vzdělávací tematický blok zaměřený na oblast čtenářské pregramotnosti seznamuje děti prostřednictvím rozmanitých vzdělávacích činností a her s pohádkou O dvanácti měsíčkách. Děti se učí chápat souvislosti v ději příběhu, logicky uvažovat a porozumět emočním a sociálním vazbám postav v pohádce. Rovněž si osvojí názvy měsíců v roce a získají poznatky o hlavní charakteristice všech ročních období.

Čtvero ročních období v pohádce O dvanácti měsíčkách
Mgr.
Miroslava
Strakatá
ředitelka MŠ Slunečnice Maršovice, lektorka DVPP
Pojďme spolu do pohádky
S pomocí maňásků nebo loutek zahrajeme dětem klasickou pohádku Boženy Němcové. Poté si s dětmi zopakujeme děj pohádky, hlavní postavy, vedeme děti k identifikaci charakteristiky hlavních postav a hledáme společně pointu příběhu.
Příklad doplňujících otázek a úkolů:
*
Které postavy v pohádce vystupují?
*
Jaká byla Holena, Maruška, macecha – jak se chovaly, jaké měly vzájemné vztahy?
*
Proč se jednotlivé postavy chovaly určitým způsobem?
*
Proč neměla macecha Marušku ráda a Holenu ano?
*
Kdo je to macecha, nevlastní dcera? (Zde je třeba dětem zdůraznit, že není důvod, aby nevlastní rodiče dítě nemilovali, a není pravidlem, že je milovat nebudou.)
*
Najdi v pohádce dobro/zlo.
*
Co měla Maruška své sestře přinést?
*
Proč nebylo jednoduché tento úkol splnit?
*
Charakterizuj roční období zima.
*
Kdo pomohl Marušce úkol splnit?
*
Jak dopadl příběh o dvanácti měsíčkách?
*
Zvítězilo dobro nad zlem?
Děti popisují jednání a chování jednotlivých postav v pohádce a jejich vzájemné vztahy. Snaží se zhodnotit, co je špatné a dobré chování v pohádce, zda je správné někomu ubližovat, abychom my sami z toho měli prospěch. Vybídneme děti, aby vymyslely, co by poradily Marušce, jak by se měla v konkrétních situacích zachovat, ptáme se dětí, jak by se zachovaly ony. Zdůrazníme závěr pohádkového příběhu – zlo bylo potrestáno a dobro zvítězilo.

Související dokumenty

Pracovní situace

Doporučení MŠMT pro mateřské školy k problematice pozdního vyzvedávání dítěte z mateřské školy po ukončení provozu
Rovný přístup k předškolnímu vzdělávání - Doporučení veřejné ochránkyně práv
Činnost mateřské školy v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Plány činnosti - srpen 2021
Školní stravování „předškoláka“ – vymáhání úhrady a prominutí dluhu
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Kariérové poradenství
Oblasti plánování zaměstnanců
Strategické řízení a plánování v digitální škole
Vztah rodičů a školy pohledem práva
Školy jako centra vzdělávání pro udržitelný rozvoj a jejich odpovědnost
Strategické dokumenty pro rozvoj environmentální výchovy ve školách
Školní program EV a jeho tvorba
Evaluace EV ve škole
Vzdělávání koordinátorů EV
Organizace odborné praxe - směrnice
Zákonný zástupce
Řádná docházka žáka do školy a nepřítomnost žáka ve vyučování
Spolupráce rodiny a školy
Manuál krizové komunikace

Poradna

Dítě se zlomenou rukou v MŠ
Adaptační období v MŠ a bezpečnost
Přijetí dítěte do MŠ
Pracovní zařazení učitelky MŠ vyučující žáka-cizince českému jazyku
Nerovnoměrně rozvržená pracovní doba v MŠ
Vzdělávání předškoláků mimo MŠ
Povinnost plnění spotřebního koše v soukromé MŠ, pokud nepobíráme dotace na stravu
Ochranné pomůcky učitelky MŠ při stravování
Školení hygienického minima
Akce v mateřské škole přes noc
Předškolák a očkování
Pedagogické koncepce
Směrnice
Dobrovolnická práce
Jmenování ředitelky
Vychovatelka ŠD
Ukončení pracovního poměru
Míra vzdělávací povinnosti
Zdravotní průkaz
Lesní školka