Čtvero ročních období v pohádce O dvanácti měsíčkách

Vydáno: 23 minut čtení

Vzdělávací tematický blok zaměřený na oblast čtenářské pregramotnosti seznamuje děti prostřednictvím rozmanitých vzdělávacích činností a her s pohádkou O dvanácti měsíčkách. Děti se učí chápat souvislosti v ději příběhu, logicky uvažovat a porozumět emočním a sociálním vazbám postav v pohádce. Rovněž si osvojí názvy měsíců v roce a získají poznatky o hlavní charakteristice všech ročních období.

Čtvero ročních období v pohádce O dvanácti měsíčkách
Mgr.
Miroslava
Strakatá
ředitelka MŠ Slunečnice Maršovice, lektorka DVPP
Pojďme spolu do pohádky
S pomocí maňásků nebo loutek zahrajeme dětem klasickou pohádku Boženy Němcové. Poté si s dětmi zopakujeme děj pohádky, hlavní postavy, vedeme děti k identifikaci charakteristiky hlavních postav a hledáme společně pointu příběhu.
Příklad doplňujících otázek a úkolů:
*
Které postavy v pohádce vystupují?
*
Jaká byla Holena, Maruška, macecha – jak se chovaly, jaké měly vzájemné vztahy?
*
Proč se jednotlivé postavy chovaly určitým způsobem?
*
Proč neměla macecha Marušku ráda a Holenu ano?
*
Kdo je to macecha, nevlastní dcera? (Zde je třeba dětem zdůraznit, že není důvod, aby nevlastní rodiče dítě nemilovali, a není pravidlem, že je milovat nebudou.)
*
Najdi v pohádce dobro/zlo.
*
Co měla Maruška své sestře přinést?
*
Proč nebylo jednoduché tento úkol splnit?
*
Charakterizuj roční období zima.
*
Kdo pomohl Marušce úkol splnit?
*
Jak dopadl příběh o dvanácti měsíčkách?
*
Zvítězilo dobro nad zlem?
Děti popisují jednání a chování jednotlivých postav v pohádce a jejich vzájemné vztahy. Snaží se zhodnotit, co je špatné a dobré chování v pohádce, zda je správné někomu ubližovat, abychom my sami z toho měli prospěch. Vybídneme děti, aby vymyslely, co by poradily Marušce, jak by se měla v konkrétních situacích zachovat, ptáme se dětí, jak by se zachovaly ony. Zdůrazníme závěr pohádkového příběhu – zlo bylo potrestáno a dobro zvítězilo.

Související dokumenty

Pracovní situace

Doporučení MŠMT pro mateřské školy k problematice pozdního vyzvedávání dítěte z mateřské školy po ukončení provozu
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Rovný přístup k předškolnímu vzdělávání - Doporučení veřejné ochránkyně práv
Školní stravování „předškoláka“ – vymáhání úhrady a prominutí dluhu
Činnost mateřské školy v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Plány činnosti - srpen 2021
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Komunita praxe a její role v profesním učení učitelů
Spolupráce pedagogických pracovníků
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Řízení změny
Aplikace bio-optimalizovaného pro-kognitivního osvětlení do školských zařízení
Videokonference pro komunikaci školy na dálku
Kdy nejpozději musí škola oznámit zákonným zástupcům místo a čas konání školní akce?
IVP v praxi školních a školských poradenských pracovníků (se zaměřením pro podporu žáků s mentálním postižením)
Zákonný zástupce
Manuál krizové komunikace
Komunikační strategie školy - šablony
Právo na informace o dítěti partnera (nevlastním dítěti)

Poradna

Akce v mateřské škole přes noc
Ochranné pomůcky učitelky MŠ při stravování
Školení hygienického minima
Povinnost plnění spotřebního koše v soukromé MŠ, pokud nepobíráme dotace na stravu
Nerovnoměrně rozvržená pracovní doba v MŠ
Předškolák a očkování
Pedagogické koncepce
Směrnice
Dobrovolnická práce
Jmenování ředitelky
Vychovatelka ŠD
Ukončení pracovního poměru
Míra vzdělávací povinnosti
Zdravotní průkaz
Lesní školka
Provoz MŠ
Sloučení škol
Zápis do MŠ
Předpoklad odborné kvalifikace pro pedagogickou činnost
Přijímací řízení - předčasné podávání žádostí