Cílem článku je zmapovat základní právní pravidla umožňující testování žáků ve škole při podezření na užití návykové látky, přispět k provádění testování ve školách za podmínek stanovených zákonem a varovat školy před unáhleným testováním.
Testování žáků ve škole při podezření na užití návykové látky (alkoholu nebo jiné návykové látky) I. část
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová,
Ph. D.,
specialista na školskou problematiku
V textu jsou uvedeny odkazy na následující právní předpisy, metodická doporučení, stanoviska, doporučení:
-
sdělení č. 96/2001 Sb. m. s., o přijetí Úmluvy na ochranu lidských práv a důstojnosti lidské bytosti v souvislosti s aplikací biologie a medicíny: Úmluva o lidských právech a biomedicíně (dále jen „Úmluva o lidských právech a biomedicíně“),
-
usnesení předsednictva ČNR č. 2/1993 Sb., o vyhlášení Listiny základních práv a svobod jako součásti ústavního pořádku České republiky, v platném znění (dále jen „Listina základních práv a svobod“),
-
zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, v platném znění (dále jen „zákon o přestupcích“),
-
zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, v platném znění (dále jen „zákon o sociálně-právní ochraně dětí“),
-
zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění (dále jen „školský zákon“),
-
zákon č. 379/2005 Sb., o opatřeních k ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami a o změně souvisejících zákonů, v platném znění (dále jen „tabákový zákon“),
-
zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách, v platném znění (dále jen „zákon o zdravotních službách“),
-
Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže č. j. 21291/2010-28,
-
Stanovisko MŠMT k testování ve školách a školských zařízeních č. j. 7 684/2010-80,
-
Národní protidrogová centrála Služby kriminální policie a vyšetřování - Doporučení na doplnění školního řádu v souvislosti s řešením problematiky návykových látek ve školním prostředí.
ORIENTAČNÍ (SCREENINGOVÉ) TESTOVÁNÍ
Orientačním vyšetřením se dle § 2 písm. o) tabákového zákona rozumí orientační vyšetření dechovou zkouškou, odběrem slin nebo stěrem z kůže či sliznic.1) Výsledkem tohoto testování je pouze rámcová informace o užití návykové látky, návyková látka jako taková není přesně zjištěna. Stejně tak nelze pomocí orientačního testování určit míru intoxikace organismu nebo frekvenci užívání návykových látek. Jinými slovy, orientační testování není nástrojem, který by pomohl odlišit žáka-experimentátora, který užil návykovou látku poprvé, od žáka, který užívá návykové látky dlouhodobě.
ARGUMENTY DOPORUČUJÍCÍ TESTOVÁNÍ
I když je testování ve škole nebo školském zařízení různými lidmi vnímáno různě 2), z úhlu pohledu zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví (dále jen „BOZ“) žáků3) má jeho provádění jednoznačně smysl.
Testování přispívá k zajištění BOZ žáků, kteří užívají návykové látky, neboť pomáhá včas vyhledávat užívání těchto látek jako jednoho z faktorů, který je příčinou vzniku nemocí nebo zhoršení zdravotního stavu žáka. Tím vytváří předpoklad pro to, aby byla minimalizována rizika ohrožení zdraví těchto žáků a současně minimalizováno jejich prekriminální jednání. Testování přispívá k zajištění BOZ ostatních žáků. Pomáhá vytvořit prostředí školy, ve kterém se minimalizuje prodej, užívání atd. návykových látek a preventivně minimalizuje i jejich prekriminální jednání.
OPRÁVNĚNÍ ŠKOLY K PROVÁDĚNÍ TESTOVÁNÍ
Jak bylo připomenuto výše, škola nebo školské zařízení jsou povinny zajistit BOZ žáků. K tomu, aby BOZ žáků zajistily prováděním testování při podezření na užití návykové látky, musí být škola nebo školské zařízení oprávněny na základě zákona.
Uvedené oprávnění vyplývá z ustanovení § 16 tabákového zákona a je spojeno s vymezením určitých skupin osob a jejich povinností.
1)
Podle § 16 odst. 1 tabákového zákona osoba, která vykonává činnost, při níž by mohla ohrozit život nebo zdraví svoje nebo dalších osob nebo poškodit majetek, nesmí požívat alkoholické nápoje nebo užívat jiné návykové látky při výkonu této činnosti nebo před jejím vykonáváním. Je zřejmé, že uvedenou osobou je jakýkoli žák střední školy. Z podstaty činnosti školy nebo školského zařízení, která v některých případech předpokládá náročnější aktivity žáka a je založena na interakcích žáků, je uvedenou činností téměř každá činnost žáka ve škole nebo školském zařízení.
2)
Podle § 16 odst. 2 tabákového zákona orientačnímu vyšetření a odbornému lékařskému vyšetření zjišťujícímu obsah alkoholu je povinna se podrobit osoba, u níž se lze důvodně domnívat, že vykonává činnosti podle § 16 odst. 1 pod vlivem alkoholu, a dále osoba, u které je důvodné podezření, že přivodila jinému újmu na zdraví v souvislosti s požitím alkoholického nápoje. Je jasné, že důvodnost uvedené domněnky nebo uvedeného podezření musí vyhodnotit škola nebo školské zařízení v dané konkrétní situaci. Z logiky věci by se na něm měla podílet proškolená osoba, tj. metodik prevence, a třídní učitel žáka. Za důvodnou domněnku nebo důvodné podezření lze považovat takovou domněnku nebo podezření, při kterých byly vyloučeny jiné možné příčiny projevů vlivu alkoholu (např. nemoc, náhlá nevolnost, užívání léků).
3)
Podle § 16 odst. 3 tabákového zákona orientačnímu vyšetření a odbornému lékařskému vyšetření zjišťujícímu obsah jiné návykové látky než alkoholu je povinna se podrobit osoba, u níž se lze důvodně domnívat, že vykonává činnosti podle § 16 odst. 1 pod vlivem jiné návykové látky, a dále osoba, u které je důvodné podezření, že přivodila jinému újmu na zdraví v souvislosti s užitím jiné návykové látky. Také v tomto případě je zřejmé, že důvodnost uvedené domněnky nebo uvedeného podezření musí vyhodnotit škola nebo školské zařízení, nejlépe za zapojení metodika prevence a třídního učitele.
Podle § 16 odst. 4 tabákového zákona je osoba pověřená kontrolou osob, které vykonávají činnost, při níž by mohly ohrozit život nebo zdraví svoje či dalších osob nebo poškodit majetek, oprávněna vyzvat osobu podle § 16 odst. 1 až odst. 3 ke splnění povinnosti podrobit se orientačnímu vyšetření a odbornému lékařskému vyšetření.4)
Z ustanovení § 29 odst. 2 školského zákona plyne, že osobou pověřenou kontrolou žáků je škola nebo školské zařízení jako právnická osoba. Kým bude škola nebo školské zařízení (jako právnická osoba) jednat a kdo vyzve žáka ke splnění povinnosti podrobit se orientačnímu vyšetření, by mělo být jednoznačně stanoveno ve školním řádu nebo speciální směrnici školy. V této souvislosti zdůrazňuje MŠMT ve svém Stanovisku5):
-
Osobou pověřenou kontrolou jiných osob mající odpovídající práva a povinnosti může být i pedagogický pracovník ve vztahu k dítěti, žákovi nebo studentovi, avšak jen ve „formách výuky“, které představují odůvodněné riziko ohrožení života nebo zdraví dětí, žáků nebo studentů nebo jiných osob nebo odůvodněné riziko poškození majetku.
-
... je třeba podle názoru odboru legislativy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy dovozovat nutnost restriktivního výkladu oprávnění pedagogického pracovníka vyzvat účastníka vzdělávání k podrobení se orientačnímu vyšetření nebo provést takové vyšetření (§ 16 odst. 4, 5 zákona č. 379/2005 Sb.); z restriktivního výkladu vyplyne i dílčí, avšak pro školskou praxi zásadní pravidlo, že v pochybnostech pedagogický pracovník zmíněná oprávnění nevyužije. Se zřetelem k výše uvedenému je zřejmé, že oprávnění pedagogických pracovníků vyzývat účastníky vzdělávání k podrobení se orientačnímu vyšetření, popř. toto vyšetření i provést, ovšem jen pokud je výkon tohoto oprávnění přiměřený povaze situace.
SVOBODNÝ A INFORMOVANÝ SOUHLAS S TESTOVÁNÍM
Z výše uvedeného oprávnění školy vyzvat žáka k tomu, aby se podrobil orientačnímu vyšetření, nelze vyvozovat, že je škola současně oprávněna přistoupit ve všech případech bez dalšího k testování žáka na užití návykové látky.
Při podezření na užití návykové látky může škola žáka testovat pouze tehdy, pokud poskytl zletilý žák nebo zákonný zástupce nezletilého žáka k testování svobodný a informovaný souhlas. Zletilý žák nebo zákonný zástupce nezletilého žáka musí být předem řádně informováni o účelu a povaze zákroku, o jeho důsledcích a rizicích. Zletilý žák nebo zákonný zástupce nezletilého žáka může kdykoli svobodně odvolat svůj souhlas (čl. 5 a čl. 6 Úmluvy o lidských právech a biomedicíně, § 28 odst. 1 zákona o zdravotních službách).
Výjimku z uvedeného vztahu (svobodný a informovaný souhlas s testováním je podmínka uskutečnění testování) a tím povinnost žáka podrobit se orientačnímu testování i bez písemného svobodného a informovaného souhlasu lze dovodit z aplikace ustanovení § 16 tabákového zákona při některých „formách výuky“ nebo specificích vzdělávání, která představují zvýšené riziko ohrožení zdraví nebo života žáků v případě intoxikace.
Uvedenou výjimku z pravidla formuluje MŠMT v bodech 12 a 13 přílohy č. 1 Metodického doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže č. j. 21291/2010-28:
-
V případě důvodného podezření na intoxikaci žáka může v určitých případech pedagogický pracovník provést orientační test na přítomnost NL (zkouška ze slin, z potu), ze zákona § 16 zákona č. 379/2005 Sb. Jedná se o situace, v nichž je pedagogický pracovník ve vztahu k dítěti, žákovi nebo studentovi, avšak jen ve „formách výuky“, které představují odůvodněné riziko ohrožení života nebo zdraví dětí, žáků nebo studentů nebo jiných osob nebo odůvodněné riziko poškození majetku.
-
V ostatních případech důvodného podezření může pedagogický pracovník orientační test provést pouze na základě předem získaného souhlasu zákonného zástupce nezletilého žáka nebo souhlasu zletilého žáka s orientačním testováním žáka na přítomnost NL.
Stejnou výjimku MŠMT neuvádí v příloze č. 4 (Alkohol u dětí školního věku), její existenci však lze dovodit, protože případy intoxikace jinou návykovou látkou a alkoholem jsou si z úhlu pohledu ohrožení zdraví nebo života žáků v mnohém podobné.
Autoři publikace Testování dětí a mladistvých ve školách a školských zařízeních při podezření z užití návykové látky: manuál vhodného postupu jsou dále toho názoru, že jestliže se žáci vykonávající činnosti, u kterých je zvýšené riziko ohrožení jejich zdraví a života v případě intoxikace (např. praxe v chemické laboratoři, práce na strojových zařízeních), odmítnou podrobit testování,
-
pak je toto odmítnutí vhodné hodnotit jako nezpůsobilost k účasti ve výuce na základě § 30 odst. 1 písm. g) zákona o přestupcích,
-
a vyrozumět zákonné zástupce žáka a odmítnout účast ohroženého žáka na probíhající výuce.6)
PODMÍNKY ORIENTAČNÍHO TESTOVÁNÍ
Podle § 30 odst. 1 písm. c) školského zákona školní řád upravuje podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků nebo studentů a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy . Odsud plyne, že i podmínky a postup případně prováděného orientačního testování žáků musí být stanoveny školním řádem. Základní jednání, podmínky, pravidla orientačního testování (která jsou okomentována níže) v případě, že žák, resp. zákonný zástupce žáka, udělí písemný svobodný a informovaný souhlas s orientačním testováním, lze schematicky rozčlenit takto:
1) Ve škole nebo školském zařízení je nepřípustné testování spojené s odběrem moči a krve. Takové testování může být uskutečněno pouze jako odborné lékařské vyšetření dle § 2 písm. q) zákona č. 379/2005 Sb., v platném znění.
2) Může být chápáno jako neoprávněná stigmatizace žáka.
3) Bezpečnost a ochranu zdraví žáků je škola povinna zajistit dle § 29 odst. 2 školského zákona.
4) Oprávněni k této výzvě jsou mimo jiné příslušník Policie ČR a strážník obecní policie.
5) Stanovisko MŠMT k testování ve školách a školských zařízeních č. j. 7 684/2010-80.
6) ŠEJVL, J. a L. REICHELOVÁ. Testování dětí a mladistvých ve školách a školských zařízeních při podezření z užití návykové látky: manuál vhodného postupu. Praha: Wolters Kluwer, 2013. 87 s. ISBN 978-80-7478-024-0.