Pokud to dnes ve třídě nebude tak, "jak by mělo", svět se nezboří

Vydáno: 10 minut čtení

Když děláte rozhovor s někým, kdo má svou práci opravdu rád, jde to tak nějak samo. A aniž byste tomu byli kdy přítomni, poznáte, že ji zkrátka dělá dobře. Zuzana Nová, která už více než dvacet let pracuje s dětmi s poruchou autistického spektra (PAS), je toho jasným příkladem. Když mi popisovala občas nevyhnutelné náročné situace, třeba jak dítě okusuje mrtvého kosa, vyrve regál přimontovaný na šesti hmoždinkách, rukou vysklí dveře nebo do nich udělá hlavou díru, ukončila to větou: „Naprostou většinu situací zvládáme tím, že jsme prostě v pohodě. I když mi srdce buší, zůstanu v klidu, jsem přesvědčena o tom, že to jako tým zvládneme. Pokud děti vidí, že je vše v pořádku, i ony se dostanou snáze do pohody. A to je to nejdůležitější. Myslím si, že české školství je v mnoha případech pořád strašně upjaté. Takhle se to dělá, takhle by to mělo být. No, když to dneska prostě nebude tak, jak by to být mělo, svět se nezboří.“ Kéž by všechny děti s autismem či jiným hendikepem mohly mít takovouto paní učitelku.

Pokud to dnes ve třídě nebude tak, „jak by mělo“, svět se nezboří
Mgr.
Michaela
Váchová
Spolupracovnice Řízení školy
Dokážete si vybavit moment nebo období, kdy jste si uvědomila, že chcete pracovat s dětmi s poruchami autistického spektra?
Ano, byl to naprosto konkrétní moment, kdy jsme v maturitním ročníku dostávali témata k nějakému referátu a na mě doslova zbylo to o autismu. Byl to pro mě do té chvíle neurčitý pojem, o němž jsem nic nevěděla. Tenkrát jsem si půjčila jednu z mála knih, které k němu v češtině existovaly. Téma mě zaujalo tak moc, že jsem se snažila dozvědět víc a víc a domluvila si praxi ve škole, v níž

Související dokumenty

Pracovní situace

Individuální vzdělávací plán ve střední škole, konzervatoři a vyšší odborné škole
Žádost o souhlas k využití asistenta pedagoga
Individuální vzdělávací plány a plány pedagogické podpory pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
ADHD v období dospívání (adolescence)
Individuální vzdělávací plán – obecná charakteristika
Individuální vzdělávací plán v mateřské škole
Individuální vzdělávací plán v základní škole
Kariérové poradenství
Výchovný poradce a žáci s SVP
VP a speciálně pedagogické centrum
Legislativní rámec vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami daný školským zákonem
Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevenceve 2. pololetí školního roku 2021/2022
Metodická informace pro školská poradenská zařízení
Činnost výchovného poradce a metodika prevence v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (2. část)
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
Školní psycholog na střední škole
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga
Individuální výchovný plán

Poradna

Přiznání podpůrného opatření prodloužení délky studia střední školy – nutnost podávání žádosti a vydávání rozhodnutí