Malé velké výročí - 30 let zpřístupňování vysokoškolského studia lidem se zdravotním znevýhodněním

Vydáno: 14 minut čtení

Ve stínu loňských oslav 70. výročí založení Technické univerzity v Liberci (dále TUL; původně od r. 1953 Vysoké školy strojní a textilní) uběhlo v tichosti pro někoho možná překvapivých 30 let od vzniku první české vysokoškolské poradny a podpůrných aktivit pro studující s různými typy zdravotního postižení, funkčních poruch či závažnějších chronických onemocnění.

Malé velké výročí – 30 let zpřístupňování vysokoškolského studia lidem se zdravotním znevýhodněním
PhDr. Mgr. et Mgr.
Libor
Novosád
Ph.D.
zakladatel a do r. 2010 vedoucí Akademické poradny na TUL; nyní pracuje jako samostatný sociální pracovník, speciální/inkluzivní pedagog a nezávislý expert/konzultant
Tím bylo
de facto
zahájeno postupné systémové otevírání českých vysokých škol těm, jimž postižení, porucha či onemocnění1) (a z nich vyplývající specifické potřeby; dále jen SP) vytvářely mnohé lidské, psychické a fyzické bariéry v jejich dalším osobním rozvoji, a tedy i dalším studiu. Nelze však říci, že by před tím, ba i před rokem 1989, na československých VŠ lidé s postižením či onemocněním nestudovali. Tehdy to byli především studující s tělesným nebo zrakovým postižením či těžším chronickým onemocněním, kteří měli vpravdě silnou vůli a štěstí na rodinné zázemí, rozumné spolužáky a popř. i vstřícné, nepředpojaté vyučující.
„Nejlepší způsob, jak začít někomu (něčemu) důvěřovat, je dát mu (tomu) příležitost.“ Ernest Hemingway
Prvotně se tak stalo díky iniciativě prvního porevolučního rektora TUL prof. Zděňka Kováře, inspirovaného mj. zahraničními trendy, i jeho nástupců prof. Davida Lukáše a prof. Vojtěcha Konopy a též d

Související dokumenty

Pracovní situace

Oblasti plánování zaměstnanců
Strategické řízení a plánování v digitální škole
Školní družina a kritéria ČŠI
Manuál krizové komunikace
Začínající učitelé
Jak je to s důležitými sděleními v elektronických žákovských knížkách a prokazatelným podpisem rodičů?
Příprava školy na kontrolu České školní inspekce
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Komunita praxe a její role v profesním učení učitelů
Spolupráce pedagogických pracovníků
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
ČSSZ: Informace pro rodiče a školská (obdobná) zařízení
MPSV: Rodiče nemusejí kvůli ošetřovnému do školy. Jde to i bezkontaktně
Kdy nejpozději musí škola oznámit zákonným zástupcům místo a čas konání školní akce?
2022/2023: Činnost školní družiny a školního klubu v 1. pololetí školního roku
Kariérové poradenství
Trestný čin pomluvy spáchaný rodičem
IVP v praxi školních a školských poradenských pracovníků (se zaměřením pro podporu žáků s mentálním postižením)
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Pedagogická intervence na základní škole a výkaz P1c-01

Poradna

Přestup z VŠ na VOŠ - odborná poradna, odpověď na dotaz
Přestup z VŠ na VOŠ
Kvalifikace

Zákony

111/1998 Sb. o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách)