"Když se změní dospělí, změní se i děti," říká o pozitivní podpoře chování americký odborník Tim Lewis

Vydáno: 14 minut čtení

„PBIS není uceleným balíčkem, programem ani předem definovanými osnovami. Je to komplexní rámec pro systematické řešení problémů,“ říká Tim Lewis, ředitel Centra pozitivní podpory PBIS. Spolu se svými kolegy z mezinárodní platformy SMHILE1) navštívil na přelomu dubna a května Prahu. Na konferenci, u kulatého stolu a při dalších setkáních s odbornou veřejností představili poznatky a postupy v oblasti podpory duševního zdraví a bezpečného prostředí ve školách – příklady dobré praxe ze zahraničních výzkumně ověřených přístupů.

„Když se změní dospělí, změní se i děti,“ říká o pozitivní podpoře chování americký odborník Tim Lewis
Kateřina
Lánská
SOFA
Můžete se na začátek trochu představit a říci něco o svém profesním zaměření a tématech, kterým se věnujete?
V oboru speciální pedagogiky působím již 41 let. Jako profesor speciální pedagogiky se zaměřuji především na děti a mládež s poruchami emocí a chování. Má profesní dráha zahrnovala práci na středních i základních školách, v psychiatrických léčebnách a od roku 1990, po získání doktorátu, působím ve vysokoškolském prostředí.
Má práce se odvíjí ve dvou hlavních směrech: pokračuji v rozsáhlých výzkumech zaměřených na děti s již diagnostikovaným postižením a na vysoce rizikové jedince. A zároveň se posledních 25–30 let intenzivně věnuji vytváření preventivních programů a systémů včasné intervence. Spolupracuji se školami, okresy, státy i národními ministerstvy školství po celém světě a pomáhám jim implementovat systémy poskytující včasnou podporu potřebným dětem. Cílem je vytvářet prostředí, ve kterých mohou děti s postižením či vysokým rizikem ohrožení optimálně prospívat. V takto nastavených podmínkách se jim daří výrazně lépe, protože celý systém je konstruován s ohledem na jejich úspěšný rozvoj.