Finanční příspěvek na integrované dítě se sluchovým postižením

Jaké příspěvky může základní škola čerpat (případně čerpá automaticky), pokud má na prvním stupni základní školy integrovaného žáka s těžkým sluchovým postižením? Může získat finanční příspěvek například na nákup pomůcek, které tento žák vzhledem ke svému postižení potřebuje (koberec, který tlumí ozvěny v místnosti, nebo nový CD přehrávač pro výuku angličtiny apod.)? Pokud ano, jaké maximální výše může tento příspěvek dosáhnout a co je nutné splňovat, aby ho škola mohla získat?

 

 

 

 

Finanční příspěvek na integrované dítě se sluchovým postižením
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph. D.
SOUVISEJÍCÍ PŘEDPISY:
-
§ 16 a 28 zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon
-
§ 3 zákona č. 492/2005 Sb., o krajských normativech
ODPOVĚĎ:
Základní podmínkou toho, aby škola čerpala „finanční příspěvek“ na individuálně integrovaného žáka, je, že žák bude školským poradenským zařízením (pedagogicko-psychologickou poradnou nebo speciálně pedagogickým centrem) diagnostikován jako žák se speciálními vzdělávacími potřebami, a to konkrétně žák se sluchovým postižením dle § 16 odst. 9 školského zákona. Uvedený žák je následně zapisován do školní matriky [viz § 28 odst. 2 písm. f) školského zákona] a vykazován v rámci statistického vykazování.
Financování vzdělávání žáka se sluchovým postižením se dále odvíjí od skutečnosti, zda se jedná o žáka:
a)
který dosud nebyl diagnostikován školským poradenským zařízením v souladu s § 16 školského zákona účinného od 1. 9. 2016 a který nespadá do kategorie žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními druhého až pátého stupně,
b)
který již byl diagnostikován školským poradenským zařízením v souladu s § 16 školského zákona účinného od 1. 9. 2016 a který spadá do kategorie žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními druhého až pátého stupně.
Jestliže se jedná o žáka se sluchovým postižením, kterému školské poradenské zařízení vydalo zprávu a doporučení do 31. 8. 2016 (tj. podle vyhlášky č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, která je již v současné době zrušena) a dané doporučení je stále platné, pak školské poradenské zařízení v doporučení neuvedlo (a ani nemohlo uvést) podpůrná opatření zařazená do určitého stupně podpory. Pokud si integrace takového žáka vyžádá zvýšené finanční prostředky, pak jsou tyto zvýšené finanční prostředky škole poskytovány prostřednictvím příplatku ke krajskému normativu [§ 3 odst. 6 písm. b) vyhlášky č. 492/2005 Sb., o krajských normativech, v platném znění]. Výše příplatku ke krajskému normativu se odvíjí od pravidel uvedených v § 3 vyhlášky č. 492/2005 Sb., v platném znění. Protože se výše krajských normativů v jednotlivých krajích různí, může se v jednotlivých krajích různit i příplatek ke krajskému normativu.
Jestliže se jedná o žáka se sluchovým postižením, kterému školské poradenské zařízení vydalo zprávu a doporučení 1. 9. 2016 a později (tj. podle vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných), pak školské poradenské zařízení v doporučení uvedlo podpůrná opatření zařazená do určitého stupně podpory. Na vzdělávání žáka jsou následně poskytnuty finanční prostředky ve výši tzv. normované finanční náročnosti. Normovaná finanční náročnost jednotlivých podpůrných opatření je uvedena v Příloze 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb. Normovaná finanční náročnost, která se vztahuje na podpůrná opatření osobního charakteru (například financování asistenta pedagoga, speciálního pedagoga), je uvedena v části A Přílohy 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb. a vyplývá z určitého vztahu uvedeného v Příloze 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb. (v podstatě se jedná o vzorec, do kterého se doplňují konkrétní údaje).
Normovaná finanční náročnost, která se vztahuje na kompenzační pomůcky, speciální učebnice a speciální učební pomůcky, je uvedena v části B Přílohy 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb. V této části jsou uvedeny konkrétní částky normované finanční náročnosti odstupňované v závislosti na stupni podpůrných opatření.
Závěr:
Financování žáka se sluchovým postižením se uskutečňuje buď prostřednictvím příplatku ke krajskému normativu, nebo prostřednictvím tzv. normované finanční náročnosti stanovené vyhláškou č. 27/2016 Sb. V obou případech musí škola žáka oprávněně uvádět ve školní matrice a následně ve statistických výkazech. Na základě daného vykazování žáka jsou škole poskytovány navýšené finanční prostředky, a to prostřednictvím krajského úřadu.

 

 

 

Související dokumenty

Pracovní situace

Způsob poskytování poradenských služeb školským poradenským zařízením
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Duben 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Květen 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
2022/2023: Plán činnosti střední školy v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Činnost školní družiny a školního klubu v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Činnosti školní jídelny v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Činnost základní umělecké školy v 1. pololetí školního roku
Květen 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Duben 2021:Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Činnost školní družiny a školního klubu v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Červen 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Novela vyhlášky o školním stravování
Informace k mimořádnému opatření Ministerstva zdravotnictví k provozu škol od 1. do 10. září 2021 v souvislosti s pandemií covid-19
Co dělat, když škole nepřijde zboží, které si objednala?
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Poradna

Intervence
Platová třída 13
Sloučení škol
Volby do školské rady
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Přímá vyučovací povinnost
Přespočetné hodiny
Školní klub
Zřizovatel
Výkaz práce
Začátek vyučování
Náhrada mzdy
Pracovní smlouva
Výpověď
Povinné předškolní vzdělávání
Soukromá škola - stravování
Odvolání
Šablony
Ochrana osobních údajů
Příplatek

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

Vyhlášky

492/2005 Sb. o krajských normativech