Zástupci tří desítek vzdělávacích organizací z ČR se zúčastnili studijní cesty do Skotska

Vydáno: 6 minut čtení

Partnerství pro vzdělávání 2030+ uskutečnilo už historicky třetí studijní cestu do inspirativního vzdělávacího systému. První byla realizována v roce 2021 do Nizozemska, druhá v roce 2023 do Estonska a Finska a třetí proběhla na konci října roku 2024 do Skotska.

Zástupci tří desítek vzdělávacích organizací z ČR se zúčastnili studijní cesty do Skotska
Mgr.
Silvie
Pýchová
Ph.D.
Partnerství pro vzdělávání
Vladimír
Srb
Partnerství pro vzdělávání
Destinace
jsou pokaždé vybírány podle toho, nakolik se v daných zemích daří podporovat wellbeing žáků a snižovat nerovnosti ve vzdělávání a přitom dosahovat dobrých vzdělávacích výsledků. Podporovat rozvoj takového vzdělávacího systému je totiž cílem spolupráce téměř tří desítek profesních asociací a odborných organizací, které spojily své síly v rámci Partnerství pro vzdělávání 2030+, aby spolupracovaly na naplňování cílů Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Partnerství pro vzdělávání 2030+ u každé cesty zajišťuje odborný program, setkání s místními klíčovými stakeholdery a návštěvy škol. Čeští účastníci si financují účast na studijní návštěvě z vlastních zdrojů. Za českou stranu se studijní cesty zúčastnilo celkem 39 osob, a to jak ředitelů škol, tak zástupců odborných organizací, univerzit, Místních akčních plánů, nadací, ale i Národního pedagogického institutu ČR.
Společná fotografie zástupců českých a skotských asociací a Partnerství pro vzdělávání 2030+
Skotsko má vlastní vzdělávací systém, populace této země je oproti ČR poloviční a má také přibližně poloviční počet mateřských, základních a středních škol. Na rozdíl od české situace jsou tyto školy zřizovány pouze 32 municipalitami (v ČR má školy na starosti okolo 2,5 tisíce zřizovatelů). Každá tato samospráva tedy ve Skotsku pečuje v průměru o 157 škol a zároveň k tomu má k dispozici profesionální zázemí; skotské školy nemají právní subjektivitu.
Skotské školství v několika číslech
Země, kde žije 5,4 milionů lidí (v Česku 10,9 milionů), má 5 038 škol (Česko 10 947, „na hlavu“ více méně stejně).
Celé Skotsko se dělí do 32 obcí (v Česku jich máme 6 254). Všechny školy v obci tu tvoří jednu spojenou organizaci (v Česku je každá škola samostatnou organizací), která dané školy spravuje a podporuje (v Česku nic takového není).
Skotská „obec“ (
local authority
) stejně jako v Česku odpovídá za veřejné služby, včetně zřizování základních a středních škol. Má k dispozici profesionální organizaci a stará se v průměru o 157 škol (v Česku připadá na obec v průměru 1,75 školy).
Školy ve Skotsku nemají právní subjektivitu, jsou organizační složkou své
local authority
. Ta má také roli zaměstnavatele a odpovídá za správu pedagogických i nepedagogických činností.
Cílem studijní cesty, nad kterou převzala záštitu organizace UK Science & Innovation Network, bylo pochopit, jak je ve Skotsku nastaven systém podpory místní školské správy, tedy:
*
jaká je úloha obcí a služeb, které poskytují školám (jak v oblasti pedagogického leadershipu a rozvoje škol, tak i v oblasti provozní podpory škol);
*
jaká je role ministerstva školství v podpoře škol;
*
jaká je úloha hlavních organizací poskytujících podporu školám (národní organizace, které se zabývají vzděláváním a výchovou žáků, agentury, univerzity);
*
jaká je role ředitelů tamních škol a jak vnímají podporu.
A také porozumět tomu, jak mají ve Skotsku nastaven systém podpory wellbeingu ve školách, a seznámit se s tím, jak se vše výše uvedené zhmotnilo v praxi konkrétních škol.
Studijní návštěvě předcházel online pre-meeting se skotským expertem na vzdělávací politiku a emeritním profesorem na univerzitě ve Stirlingu Tomem Hamiltonem, který pomohl Partnerství pro vzdělávání 2030+ tuto studijní návštěvu na skotské straně zorganizovat. Už na tomto pre-meetingu získali účastníci vhled do fungování vzdělávacího systému ve Skotsku, a mohli tak přijet už s konkrétními otázkami, které se týkají jejich zaměření. Během studijní návštěvy pak měli možnost navštívit školy jak v hlavním městě Skotska Edinburghu, tak ve správní oblasti Falkirk a dále se mohli setkat se zástupci skotského ministerstva školství, Education Scotland (obdoba NPI ČR), s experty a expertkami z University of Edinburgh, se zástupcem skotské školní inspekce, představiteli municipalit a vedením jejich asociace, s lídry školských asociací a také s představiteli odborů. Asi nejvíce překvapující byla pro české účastníky návštěva organizace General Teaching Council for Scotland1), která je ze zákona povinným registrem pedagogických pracovníků ve Skotsku. Na základě závažného pedagogického pochybení nebo nezákonného chování může být ve Skotsku učitel/ka z registru vyřazen/a a může mu/jí tak být znemožněno kdekoliv ve skotských školách učit.
Návštěva univerzity v Edinburghu
Na základě setkání s aktéry od úrovně škol po ministerstvo lze konstatovat, že vzdělávací systém ve Skotsku má jasně definované cíle, které znají všichni klíčoví aktéři, rozumějí jim a souhlasí s nimi. Mají tam zároveň jasně definované role jednotlivých aktérů a procesy vyjednávání o cílech, plánování a implementaci státní vzdělávací strategie na každoroční bázi od ministerstva až po školy. Role samospráv neboli
local authorities
je ve školství také jasně definovaná a je to vysoce profesionalizovaná struktura. Zahrnuje ředitele vzdělávání,
quality improvement officers
(dalo by se přeložit jako manažery rozvoje kvality) a provozní tým pro velký počet škol. Profesní i zájmové asociace pedagogů zahrnují většinu učitelů (70–80 %), jsou rovněž profesionalizované a na provoz některých z nich přispívá stát. V mnoha ohledech je tedy pro náš kontext skotské školství inspirativní a věříme, že se do budoucna podaří tuto spolupráci ještě prohloubit.
Setkání s Tomem Hamiltonem v Edinburghu (na fotografii Vladimír Srb, Lenka Felcmanová, Silvie Pýchová, Tom Hamilton a Jakub Novák)
Na závěr bychom rádi vyjádřili alespoň na dálku poděkování Tomu Hamiltonovi, bez kterého by realizace takto intenzivní studijní návštěvy nebyla možná, a také paní
honorární
konzulce Veronice Macleod, která s námi strávila část programu studijní návštěvy a pomohla nám v některým případech lépe skotskému systému porozumět.
1) https://www.gtcs.org.uk/