Školní řád, který nevyděsí - méně paragrafů, více pochopení

Vydáno: 15 minut čtení

Nahuštěné písmo, odrážky a pododrážky, stránky komplikovaných vět, ve kterých se ztrácíte hned po prvním odstavci. Přeskakujete řádky, hledáte klíčová slova, zoufale se snažíte pochopit, co vlastně čtete. Nakonec to vzdáte. Odsouhlasíte, podepíšete, odkliknete. Ne proto, že byste pochopili, ale protože nemá smysl pokračovat. Dva dobře známé příklady: pojistné podmínky a školení BOZP. A dnes přidáme jeden další - školní řád.

Školní řád, který nevyděsí - méně paragrafů, více pochopení
PhDr.
Jan
Voda,
Ph.D.,
MBA, ředitel základní školy Fostra Elementary, Praha
Pojistné podmínky
Nečtivost
pojistné smlouvy spočívá v tom, že se jedná o text jen
obtížně srozumitelný
, resp. prakticky nesrozumitelný pro běžného člověka: smlouvy jsou psány
právnickým stylem
, který typicky obsahuje dlouhá souvětí, pasivní konstrukce a odborné termíny. Často se v nich vyskytují
odkazy na další
dokumenty, zákony nebo výjimky, takže čtenář musí neustále dohledávat další informace. Některé pasáže jsou velmi
obecné a nejednoznačné
, zatímco jiné části obsahují
vyčerpávající výčet
konkrétních situací, což zahlcuje informacemi. Použití vágních nebo víceznačných termínů může vést k
různým výkladům
a opět komplikuje pochopení obsahu. K tomu všemu smlouva často obsahuje rozsáhlé
seznamy výjimek
, kdy pojištění neplatí, které jsou
ukryté
mezi jinými podmínkami a těžko se hledají. Výsledkem těchto faktorů je text, který lidé často jen letmo projdou nebo rovnou podepíšou bez hlubšího porozumění, což jim může později způsobit problémy, pokud pojistné podmínky neodpovídají jejich očekáváním. Ale i tak - k čemu by jim bylo poctivé čtení, když smlouva je
předkládána jednostranně
a nelze ji mě

Související dokumenty

Pracovní situace

Likvidace osobních údajů v podobě omluvenek
Kázeňská opatření
Školní řád vyšší odborné školy – vzdělávání distančním způsobem
Školní řád MŠ – vzdělávání dětí distančním způsobem
Školní řád – vzdělávání dětí distančním způsobem
Školní řád MŠ - směrnice a komentář
Obsah školního řádu
Školní řád pro základní umělecké školy
Školní řád z pohledu práva
Školní řád - pomůcka pro ředitele škol při jeho tvorbě
Podmínky hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení
Odpovědnost při pořádání školy v přírodě a školních výletů
Maturita - právní předpisy, pokyny, informace, výklady, zdroje informací
Maturita - přehledy obsahu právních předpisů
Docházka do školy po ukončení posledního ročníku
Informace o zkušebních předmětech profilové části maturitní zkoušky - příklad
Školská rada - základní údaje
Novela maturitní vyhlášky
Co mění lex voucher pro školní zájezdy?
Školy a cestování žáků: školní zájezdy

Poradna

Začátek vyučování
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volba člena školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost