Nahuštěné písmo, odrážky a pododrážky, stránky komplikovaných vět, ve kterých se ztrácíte hned po prvním odstavci. Přeskakujete řádky, hledáte klíčová slova, zoufale se snažíte pochopit, co vlastně čtete. Nakonec to vzdáte. Odsouhlasíte, podepíšete, odkliknete. Ne proto, že byste pochopili, ale protože nemá smysl pokračovat. Dva dobře známé příklady: pojistné podmínky a školení BOZP. A dnes přidáme jeden další - školní řád.
Školní řád, který nevyděsí - méně paragrafů, více pochopení
PhDr.
Jan
Voda,
Ph.D.,
MBA, ředitel základní školy Fostra Elementary, Praha
Pojistné podmínky
Nečtivost
pojistné smlouvy spočívá v tom, že se jedná o text jen
obtížně srozumitelný
, resp. prakticky nesrozumitelný pro běžného člověka: smlouvy jsou psány
právnickým stylem
, který typicky obsahuje dlouhá souvětí, pasivní konstrukce a odborné termíny. Často se v nich vyskytují
odkazy na další
dokumenty, zákony nebo výjimky, takže čtenář musí neustále dohledávat další informace. Některé pasáže jsou velmi
obecné a nejednoznačné
, zatímco jiné části obsahují
vyčerpávající výčet
konkrétních situací, což zahlcuje informacemi. Použití vágních nebo víceznačných termínů může vést k
různým výkladům
a opět komplikuje pochopení obsahu. K tomu všemu smlouva často obsahuje rozsáhlé
seznamy výjimek
, kdy pojištění neplatí, které jsou
ukryté
mezi jinými podmínkami a těžko se hledají. Výsledkem těchto faktorů je text, který lidé často jen letmo projdou nebo rovnou podepíšou bez hlubšího porozumění, což jim může později způsobit problémy, pokud pojistné podmínky neodpovídají jejich očekáváním. Ale i tak - k čemu by jim bylo poctivé čtení, když smlouva je
předkládána jednostranně
a nelze ji mě