Rejstřík škol a ředitel školy

Vydáno:
Rejstřík škol a ředitel školy
PhDr.
Jiří
Valenta
Po roce byla zapsána změna v Rejstříku škol. Namísto ředitele, který ze školy odešel, byla zanesena pouze osoba pověřená řízením - není ředitelem stanoveným řádným konkurzním řízením. Konkurz vypsán rozhodnutím zřizovatele školy nebyl a nebude. Pověřená osoba nesplňuje požadavek odborné kvalifikace, dle odpovědi PhDr. Valenty z 18. 6. 2011 (dotaz 830, popř. dotaz 831) by měla osoba pověřená řízením zahájit studium k doplnění kvalifikace do 2014. V souladu s § 144 odst. 1 pís. i by měl být zapsán ředitel, o jiné osobě zákon nehovoří. A ředitel je stanoven konkurzním řízením. Otázka zní, jaká legislativní cesta vede k zapsání odborně nekvalifikovaného pedagoga, byť pověřeného řízením, do Rejstříku škol? Není toto nestandardní situace, která by se ve školské praxi neměla objevit? Nejsou porušovány vybrané školské předpisy? Neměl by zřizovatel skutečně vyhlásit konkurzní řízení? Dotčeny dotazem nejsou snahy pověřeného řídícího pracovníka o kvalitní vedení školy.
SOUVISEJÍCÍ PŘEDPISY:
 
§ 147, 148, 166 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
 
§ 5, 32a zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících
Uvedená situace zahrnuje dva samostatné problémy: podmínky platného jmenování do funkce ředitele školy a podmínky po zápis ředitele školy do rejstříku škol.
Začneme rozborem druhého problému v pořadí, tj. podmínkami zápisu ředitele školy do rejstříku škol vedeného příslušným správním úřadem. Ustanovení § 147 odst. 1, písm. l) školského zákona ukládá správci rejstříku po žadateli o zápis do rejstříku doložit mj. doklad o jmenování ředitele školy do funkce a doklady osvědčující splnění předpokladů pro výkon funkce ředitele školy nebo školského zařízení podle zvláštního právního předpisu (tím je samozřejmě zákon o pedagogických pracovnících). Jestliže žadatel o zápis uvedené doklady doloží, nedává zákon správci rejstříku možnost odmítnout provedení zápisu ředitele školy do rejstříku (§ 148 odst. 3 školského zákona).
Jinými slovy správce rejstříku nemá možnost zjišťovat, zda zřizovatel dodržel všechny náležitosti jmenování, tj. např. právě to, zda provedl jmenování na základě konkurzního řízení, jak jej ukládá ustanovení § 166 odst. 2 školského zákona. Nedostatek odborné kvalifikace u nově jmenovaného ředitele „toleruje“ ustanovení § 32a zákona o pedagogických pracovnících při splnění tam uvedených podmínek. To znamená, že pouhý fakt nesplnění kvalifikace u nově jmenovaného ředitele opět nedává správci rejstříku možnost odmítnout provedení zápisu, protože takový ředitel má podle ustanovení § 32a zákona o pedagogických pracovnících možnost výkonu této funkce, pokud nejpozději do dvou let od počátku výkonu činnosti získá chybějící kvalifikaci.
Jinou věcí ovšem je, že došlo ke jmenování ředitele školy bez předchozího konkurzního řízení. Okolnost, že je takový úkon jinak nazván (obvykle „pověření řízením“) nic nemění na skutečnosti, že věcně jde právě o akt jmenování. Podle ustálené judikatury soudů je totiž každý právní úkon (tj. projev vůle) posuzován nikoli podle svého názvu, ale podle skutečného obsahu. Zřizovatel má ze zákona pravomoc ustanovit do funkce ředitele školy právě a jen jmenováním a žádným jiným způsobem. Proto obcházení tohoto pojmu používáním zástupných názvů nemá valného smyslu a naopak může jedině zpochybnit kompetence osoby, která není do své funkce jmenována. Jestliže však provede zřizovatel toto ustanovení na pozici ředitele školy v rozporu s procesní podmínkou uvedenou v zákoně (tj. bez předchozího konkurzního řízení), jedná se nepochybně o neplatný právní úkon a takto jmenovaného nebo jakkoli jinak ustanoveného ředitele čeká velmi problematický výkon činnosti. Každé jeho rozhodnutí totiž může kdokoli zpochybnit, protože je činí osoba bez náležité pravomoci.
Závěr tohoto hodnocení zadaného případu je tedy jasný: zřizovateli nelze doporučit ponechat ve funkci ředitele bez předchozího vyhlášení konkurzního řízení a je třeba tuto situaci bezodkladně řešit vyhlášením konkurzu a řádným jmenováním ředitele v souladu s ustanovením § 166 odst. 2 školského zákona.

Související dokumenty

Pracovní situace

Odvolaný vedoucí zaměstnanec (ředitel školy, zástupce ředitele) a výpověď z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Výchovný poradce – metodické vedení učitelů
VP a další poradenští pracovníci
Školní poradenské pracoviště (ŠPP)
VP a pedagogicko-psychologická poradna
VP a speciálně pedagogické centrum
Výchovný poradce a další (ne školské) organizace
Školská rada - základní údaje
Povinnosti ředitele školy a zřizovatele v souvislosti se školskou radou
Volby do školské rady
Činnost školské rady
Kalendář
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Zajištění personalistiky ve škole
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Řízení zařízení školního stravování (školní jídelny, vývařovny, výdejny)
Práva a povinnosti ředitele zařízení
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Vedení porad
Příplatek za vedení – nároková složka platu

Poradna

Rozsah PPČ u ředitele školy
Dočasně jmenovaný ředitel školy = ztráta pracovní pozice v organizaci
Odvolání ředitele střediska volného času
Ředitel školy a pracovní smlouva
Výpověď bývalého ředitele školy z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Dodatek ke smlouvě nebo nová pracovní smlouva
Nadúvazkové hodiny ředitele školy
Odvolání ředitele školy
Předávání agendy mezi bývalým a nastupujícím ředitelem
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Granty
Jmenování ředitele
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti
Příplatek za vedení
Platový tarif vedení školy

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů