Cílem článku je připomenout změny právních předpisů důležitých pro školy, které nabyly účinnosti v srpnu a září 2014.
Právní předpisy, které nabyly účinnosti v srpnu a září 2014
Mgr. et PhDr.
Monika
Puškinová
Ph. D.
specialista na školskou problematiku
Nařízení vlády č. 211/2010 Sb., o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání, v platném znění
Poslední novela nařízení vlády (nařízení vlády č. 167/2014 Sb.) nabyla účinnosti 31. srpna 2014. Cílem novely je dosáhnout co největšího možného
souladu mezi požadavky trhu práce a existující nabídkou vzdělávání.
Soustava oborů vzdělávání je rozšířena o nový obor vzdělání 78-42-M/07 Vojenské lyceum, změny nastaly v případě oboru vzdělání 26-41-M/01 Elektrotechnika, poskytovaného na školách zřizovaných Ministerstvem obrany, oboru vzdělání 41-56-H/01 Lesní mechanizátor a 23-43-L/51 Provozní technika.
Znalost novely nařízení vlády je důležitá zejména pro střední školy, které budou vzdělávání ve výše uvedených oborech vzdělání poskytovat.
Stejně tak je významná
pro výchovné poradce
základních a středních škol, kteří podávají aktuální informace uchazečům o vzdělání na středních školách.Vyhláška č. 105/2008 Sb., o naturálních a peněžních náležitostech žáků vojenských středních škol, v platném znění
Novela uvedené vyhlášky (vyhláška č. 165/2014 Sb.) nabyla účinnosti 1. září 2014. Cílem novely je
snížení nákladovosti vzdělávání.
Proto novela zavádí např. tuto právní úpravu: žák se podílí na úhradě za stravování, je zrušena bezplatná přeprava žáků na hlavní prázdniny, kapesné poskytované po celou dobu vzdělávání je nahrazeno výlučně prospěchovým stipendiem vypláceným jen v období školního vyučování.
Stejně jako v případě výše uvedené novely je znalost novely nařízení vlády důležitá pro vojenské střední školy i pro výchovné poradce základních a středních škol, kteří podávají aktuální informace uchazečům o vzdělání na středních školách.
Vyhláška č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, v platném znění
Poslední novela vyhlášky (vyhláška č. 173/2014 Sb.) nabyla účinnosti 1. září 2014.
Cílem novely je zejména
zajistit průběh maturitní zkoušky
v souladu s katalogem požadavků pro zkušební předmět český jazyk a literatura platným pro konání maturitních zkoušek od školního roku 2014/2015 a v souladu s právem žáka podat žádost o přezkum výsledku písemné práce.Na tomto místě je třeba také připomenout změnu školního seznamu literárních děl. Navyšuje se
minimální počet
literárních děl školního seznamu literárních děl, a to ze 40 literárních děl
na 60 literárních děl
(§ 6 odst. 2 maturitní vyhlášky).Minimální počet literárních děl ve školním seznamu se zvyšuje v souladu s katalogem požadavků pro zkušební předmět český jazyk a literatura, platným pro konání maturitních zkoušek od školního roku 2014/2015.
Podle přechodných ustanovení novely (čl. II bod 2 vyhlášky č. 173/2014 Sb.) se školní seznam literárních děl stanovený ředitelem školy podle § 6 odst. 2 vyhlášky č. 177/2009 Sb., ve znění účinném ode dne 1. 9. 2014,
poprvé použije pro dílčí ústní zkoušku z českého jazyka a literatury konanou v jarním zkušebním období roku 2015.
Uvedená změna vyžaduje, aby školní seznam obsahující 60 literárních děl ředitel školy stanovil a zpřístupnil žákům již
do 30. září 2014.
POZNÁMKA REDAKCE
Ostatní změny vyvolané novelou budou okomentovány ve Speciálu pro střední školy č. 6.
Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, v platném znění
Poslední novela vyhlášky (vyhláška č. 103/2014 Sb.) nabyla účinnosti 1. září 2014. Cílem novely je provádět diagnostiku dítěte, žáka pouze v odůvodněných případech.
Novela ustanovení § 1 odst. 5 vyhlášky stanoví, že délka platnosti doporučení školského poradenského zařízení se ponechává na odborném posouzení školských poradenských zařízení. Časové omezení platnosti doporučení zařazení žáka do školy nebo vzdělávacího programu nejvýše na dobu jednoho roku, které se do 31. 8. 2014 vztahovalo na žáky se zdravotním postižením, se od 1. 9. 2014 vztahuje pouze na žáky s lehkým mentálním postižením. V případě těchto žáků je potřeba provést novou diagnostiku nejpozději jeden rok po předchozí diagnostice.
Znalost novely je důležitá zejména pro ředitele škol, výchovné poradce a třídní učitele komunikující s rodiči žáků, kterým je vystaveno doporučení školského poradenského zařízení.
Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, v platném znění
Poslední novela vyhlášky (vyhláška č. 103/2014 Sb.) nabyla účinnosti 1. září 2014. Cílem novely bylo
odstranit právní úpravu, která svým obsahem neodpovídala smyslu zařazení žáka do školy nebo třídy zřízené pro žáky se zdravotním postižením.
Vzdělávání žáka se zdravotním znevýhodněním v základní škole nebo třídě základní školy pro žáky se zdravotním postižením
Podle novelizovaného ustanovení § 3 odst. 5 vyhlášky se za určitých podmínek může vzdělávat v základní škole nebo třídě základní školy pro žáky se zdravotním postižením pouze žák se zdravotním znevýhodněním. Přitom se nemůže jednat o školu nebo třídu pro žáky s lehkým mentálním postižením.
Žáka lze zařadit do základní školy nebo třídy základní školy pro žáky se zdravotním postižením, pokud jsou splněny podmínky § 9 odst. 1 vyhlášky. Nově vyhláška vyžaduje pro zařazení žáka do základní školy nebo třídy základní školy se zdravotním postižením také
písemné potvrzení odborného lékaře.
Podle dřívější právní úpravy nejméně jedenkrát za školní rok škola posoudila, zda důvody pro vzdělávání žáka ve škole nebo třídě zřízené pro žáky se zdravotním postižením trvají. Podle nové právní úpravy uvedené důvody nejméně jedenkrát za školní rok posoudí
školské poradenské zařízení.
Nové ustanovení § 3 odst. 5 vyhlášky neumožňuje, aby se vzdělával v základní škole nebo třídě základní školy pro žáky se zdravotním postižením žák se sociálním znevýhodněním.
Při čtení ustanovení § 3 odst. 5 vyhlášky však musíme brát v potaz i přechodná ustanovení (čl. III bod 2 vyhlášky č. 103/2014 Sb.). Podle přechodných ustanovení
děti, žáci a studenti bez zdravotního postižení, zařazení ke dni nabytí účinnosti této vyhlášky do školy, třídy nebo studijní skupiny zřízené pro děti, žáky nebo studenty se zdravotním postižením, se mohou vzdělávat podle dosavadních právních předpisů.
Přechodná ustanovení tedy stanoví, že děti, žáci a studenti se zdravotním znevýhodněním nebo sociálním znevýhodněním, kteří jsou ke dni 1. 9. 2014 zařazeni do školy, třídy nebo studijní skupiny zřízené pro děti, žáky nebo studenty se zdravotním postižením, se mohou vzdělávat podle vyhlášky č. 73/2005 Sb. ve znění do 31. 8. 2014 (konkrétně se jedná zejména o ustanovení § 3 odst. 5 vyhlášky).
Výše uvedená možnost vzdělávat se podle dosavadních právních předpisů se do činnosti ředitele školy promítá jako
povinnost:
Ředitel školy bez zbytečného odkladu projedná se zákonným zástupcem dítěte nebo žáka nebo se žákem nebo studentem, zda trvá na vzdělávání podle dosavadních právních předpisů.
Jestliže zákonný zástupce dítěte nebo žáka nebo žák nebo student netrvá na vzdělávání podle dosavadních právních předpisů, ředitel školy poskytne součinnost a metodickou pomoc k zajištění nejvhodnějšího způsobu vzdělávání. Záznam o projednání této situace, poskytnutí součinnosti a metodické pomoci podepsaný zákonným zástupcem dítěte nebo žáka nebo žákem nebo studentem založí ředitel školy do dokumentace dítěte, žáka nebo studenta.
Diagnostický pobyt
Podle novelizovaného znění ustanovení § 9 odst. 2 vyhlášky diagnostický pobyt nelze vykonávat ve školách, třídách a studijních skupinách pro žáky s lehkým mentálním postižením.
Vyhodnocení uskutečňovaná školským poradenským zařízením
Nové znění § 9 odst. 3 vyhlášky stanoví pravidla činnosti školského poradenského zařízení:
Školské poradenské zařízení pravidelně vyhodnocuje, zda zařazení žáka do vzdělávacího programu upraveného pro žáky se zdravotním postižením, způsob vzdělávání podle § 3 odst. 1 a podpůrná opatření poskytovaná žákovi ve škole odpovídají jeho speciálním vzdělávacím potřebám. V případě žáka zařazeného do vzdělávacího programu základního vzdělávání pro žáky s lehkým mentálním postižením se vyhodnocení provádí nejpozději rok po zařazení; další vyhodnocení se provádí na konci třetího ročníku, pátého ročníku a posledního roku povinné školní docházky, ne však dříve než ve školním roce následujícím po prvním vyhodnocení. U ostatních žáků se zdravotním postižením se vyhodnocení provádí v termínu stanoveném školským poradenským zařízením. Školské poradenské zařízení vyhodnocuje skutečnosti podle věty první také po zjištění skutečností nasvědčujících změně speciálních vzdělávacích potřeb žáka nebo na žádost zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka.
Přechodná ustanovení
Přechodná ustanovení vyhlášky č. 103/2014 Sb. jsou v bodě 1 věnována žákům se zdravotním postižením a v bodě 2 žákům bez zdravotního postižení.
Podle bodu 1
doporučení zařazení dítěte, žáka nebo studenta do školy nebo vzdělávacího programu pro děti, žáky nebo studenty se zdravotním postižením, s výjimkou lehkého mentálního postižení, vydaná přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky a platná ke dni nabytí účinnosti této vyhlášky, jsou nadále platná po dobu odpovídající účelu doporučení.
Bod 2 věnovaný dětem, žákům a studentům bez zdravotního postižení, zařazeným ke dni 1. 9. 2014 do školy, třídy nebo studijní skupiny zřízené pro děti, žáky nebo studenty se zdravotním postižením, byl již v tomto článku okomentován.
ZÁVĚR
Pro střední školy a výchovné poradce základních škol
je důležitá znalost novely nařízení vlády č. 211/2010 Sb., o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání, a novely vyhlášky č. 105/2008 Sb., o naturálních a peněžních náležitostech žáků vojenských středních škol.Průběh maturitní zkoušky poprvé v jarním zkušebním období 2015 ovlivní
navýšení počtu literárních děl školního seznamu
literárních děl na 60 děl. Uvedený školní seznam literárních děl ředitel školy stanoví a zpřístupní žákům již do 30. září 2014.Činnosti školských vzdělávacích zařízení a podmínek vzdělávání žáků se týkají změny související s délkou platnosti doporučení školského poradenského zařízení, podmínek vzdělávání žáka se zdravotním znevýhodněním v základní škole nebo třídě základní školy zřízené pro žáky se zdravotním postižením a vyhodnocením zařazení žáka do vzdělávacího programu upraveného pro žáky se zdravotním postižením, speciálního vzdělávání žáků se zdravotním postižením a podpůrných opatření poskytovaných žákovi ve škole.