Online poradna Řízení školy jako skvělý zdroj podpory

Vydáno: 5 minut čtení

V současné době se pedagogické profese potýkají s novými výzvami a změnami, které vyžadují efektivní i inovativní přístup. Nastává digitální éra, na kterou reaguje i online poradna Řízení školy, určená vedení škol, učitelům i dalším pedagogickým profesím. V tomto rozhovoru se Romany Hrdličkové, redaktorky Řízení školy, zeptáme na výhody i výzvy této moderní formy podpory a ukážeme si, jak mohou nejen ředitelé využít online poradnu pro zlepšení své práce a řešení problémů, které jim přináší moderní vzdělávací prostředí. Podpora je dostupná předplatitelům nové aplikace Řízení školy online.

Online poradna Řízení školy jako skvělý zdroj podpory
Michaela
Váchová
Spolupracovnice redakce
Poradna poskytuje jednoduchý a rychlý přístup k odborníkům, kteří mohou pomoci s jakýmikoliv otázkami, obavami nebo problémy. O jaké odborníky a tematické oblasti se jedná?
Renomované odborníky máme opravdu na každé téma. Nejvíce vytížená je oblast pracovního práva, účetnictví, BOZP. Dostáváme také dotazy z oblasti psychologie. A samozřejmě nechybí dotazy na školskou legislativu, a to především tehdy, pokud vstoupí v platnost nějaká novela. Všichni, kteří zodpovídají dotazy, jsou zároveň i našimi autory a znáte je z našich časopisů a z webové aplikace Řízení školy. Někoho vytěžujeme více, někoho méně, záleží také na tom, co se aktuálně řeší.
Odráží se v dotazech i jednotlivé mezníky školního roku?
Samozřejmě. Většina dotazů odpovídá tomu, jak postupuje školní rok. Takže se věnujeme zápisům, spádovosti, výletům, školám v přírodě, maturitám i příjímacím zkouškám, vysvědčením, zkrátka všemu, co školní rok postupně přináší.
S jakým typem otázek se na poradnu lidé nejčastěji obracejí?
Nejčastější dotazy jsou ty, které se týkají pracovního poměru, jeho začátku a ukončení, nadúvazkových hodin, práce přesčas a podobně. Velmi časté jsou i dotazy týkající se fondu kulturních a sociálních potřeb, například toho, co vše z něj lze hradit, jak to vykazovat apod. Otázky chodí i na školní stravování, na výjezdy mimo školu, ať už jde o lyžařské kurzy, nebo školy v přírodě, jak je legislativně ošetřit, kdo všechno se jich musí zúčastnit a mnoho dalších. Některé dotazy jsou „ujišťovací“, tazatel postupuje určitým způsobem, často stejně jako jeho předchůdce, a potřebuje se ujistit, že je tento postup správný. Pocit jistoty je přesně to, co našim uživatelům nabízíme.
Jak v tuto chvílí poradna funguje?
V říjnu jsme spustili nové Řízení školy online, od té chvíle funguje poradna přímo v rámci aplikace, kde po rozkliknutí sekce Poradna najde přihlášený tazatel tlačítko „Položit otázku“. Jakmile nám konkrétní otázka dorazí, přiřadíme ji odborníkovi a on má max. 14 dní na zodpovězení. Ve valné většině případů ale přichází odpověď mnohem dříve. Některé dotazy vyžadují další konzultaci, v případě, kdy odborník potřebuje nějaké upřesnění, může se tazateli dotaz vrátit k doplnění, v tu chvíli se pak proces odpovědi může mírně prodloužit.
Je možnost si někde přečíst již zodpovězené dotazy?
Ano, celá část Poradny poskytuje seznam všech otázek a odpovědí, které byly poslední dobou zodpovězeny. Lze si je přečíst jako jakýkoliv jiný článek. A navíc se tazateli při zadávání otázky nabízejí dotazy, které byly už dříve zodpovězeny a mají podobný ráz, takže je možné, že vlastní dotaz nakonec ani nevznese, jelikož jej už najde v těch zodpovězených. Toto je jedna z nových funkcí Řízení školy online a funguje opravdu velmi dobře.
Vidíte u online poradny nějaký benefit oproti tradičním konzultačním službám?
U online dotazu je jistota, že půjde do rukou správnému odborníkovi na danou věc. A u komplikovanějšího zadání se na řešení může podílet odborníků hned několik. A pak samozřejmě je znatelný rozdíl i v ceně. Poradnu nabízíme v rámci předplatného webové aplikace, které můžete pořídit už za cenu 3 399 Kč za roční předplatné. To je přibližná cena za tříhodinovou konzultaci s právníkem.
Změnil se objem spolupráce s poradnou v období pandemie, kdy byly školy nuceny rychle přecházet na distanční vzdělávání?
Množství dotazů řádově určitě vzrostlo. Týkaly se aktuálního dění, testování nebo mimořádných opatření. Nejen školy se dostaly do situací, které neznaly, proto možnost podpory uvítaly a obracely se na nás. Vzpomínám si, že se velmi často objevovaly dotazy týkající se například storna zájezdu (vzhledem k uzavření ubytovacích zařízení či nemožnosti vycestování za hranice), protože mnoho škol mělo zaplaceno školy v přírodě i výjezdy do zahraničí. A za poslední rok přibyly samozřejmě i dotazy týkající se vzdělávání ukrajinských žáků.
Mohla byste sdílet nějaký konkrétní příběh nebo zkušenost týkající se spolupráce s online poradnou?
Vzpomínám si na jeden úsměvný – zda je možné z FKSP koupit alkohol na školní oslavu. Tazatele jsme potěšili, protože to možné je, pokud jde o množství, které odpovídá počtu zúčastněných, vyhláška přesně nespecifikuje, jaké občerstvení se může nebo nemůže zakoupit.
Mohou si čtenáři poradnu vyzkoušet?
Ano, pokud čtenáři nemají předplatné webové aplikace Řízení školy online, kde je Poradna přístupná, mohou se zaregistrovat a zdarma si na 14 dnů vyzkoušet celý odborný obsah webové aplikace, tedy i poradnu. Při zkušební verzi sice není možné dotazy zadávat, ale čtenáři si mohou pročíst všechny otázky a odpovědi, které již jejich kolegové do naší poradny poslali – v současnosti je jich k dispozici více než 400.
Rizeniskoly.cz/registrace