O čem může rozhodovat ředitel školy při zajištění ochrany zdraví a bezpečnosti?

Vydáno:
V zářijovém čísle Řízení školy vyšel článek „Rychlokurs orientace v informacích a jejich závaznosti“.1) V článku jsem na konkrétních příkladech nejen ze školské praxe ukazovala, co je pro práci s informacemi podstatné, jak funguje systém závazných informací a jak s nimi nakládat. Hned na začátku školního roku se rozvířila názorová hladina o oprávnění ředitelů škol nařídit zakrytí nosu a úst „rouškou“ jako opatření na ochranu zdraví. Záměrně používám zakrytí nosu i úst, ne nošení „roušek“, protože někteří „roušky“ skutečně jen nosí – na ústech, na bradě, na krku, na zápěstích či předloktích – i v situacích, kdy pro nás existuje povinnost zakrytí nosu a úst buď podle krizového opatření vlády v době vyhlášeného krizového stavu, nebo podle nařízení mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví (dále jen „MZdr“) či jednotlivých krajských hygienických stanic. Pojďme se proto podívat na to, jak vlastně může a současně kdy a v jaké míře nesmí ředitel školy rozhodovat nejen o „rouškách“ coby opatření na ochranu zdraví.
O čem může rozhodovat ředitel školy při zajištění ochrany zdraví a bezpečnosti?
Mgr.
Veronika
Doležilová
právnička, členka koordinačního výboru spolku Spolu, z. s., a členka dozorčí rady nadačního fondu Qiido
I při zajištění ochrany zdraví odpovídá míře oprávnění ředitelů míra jejich odpovědnosti
Ředitel školy je pro řízení školy vybaven širokým oprávněním, které je ve školském zákoně (č. 561/2004 Sb.) obecně vyjádřeno tak, že „rozhoduje ve všech záležitostech týkajících se poskytování vzdělávání a školských služeb, pokud zákon nestanoví jinak“ [§ 165 odst. 1 písm. a)]. Bylo by možné namítnout, a tento argument se s odkazem buď na Ústavu ČR (čl. 2 odst. 4 ústavního zákona č. 1/1993 Sb.), nebo na Listinu základních práv a svobod (čl. 2 odst. 3 č. 2/1993 Sb.) skutečně objevuje, že zakrytí nosu a úst „rouškou“ je uložení povinnosti, což je obecně možné udělat jen zákonem, a ředitel školy tedy rozhodovat ani nemá. Ti více znalí školské tematiky ještě doplňují, že pokud nejde o povinnost stanovenou obecně zákonem, pak v případě školy musí jít pro žáky o povinnost uloženou školním řádem. Tyto diskuse současně nevěnují ani minimální pozornost pracovníkům školy, na které se vztahuje pravomoc ředitele školy jako zaměstnavatele.2)

Související dokumenty

Pracovní situace

Školská rada - základní údaje
Statutární orgán, zástupce statutárního orgánu
Voucher místo zrušeného zájezdu
Zkušenosti s uzavřením škol i distančním vzděláváním
Co mění lex voucher pro školní zájezdy?
Informace k mimořádnému opatření Ministerstva zdravotnictví k provozu škol od 1. do 10. září 2021 v souvislosti s pandemií covid-19
Přístupnost školního webu podle litery zákona
2022/2023: Činnosti školní jídelny v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
Výchovný poradce – metodické vedení učitelů
VP a další poradenští pracovníci
Školní poradenské pracoviště (ŠPP)
VP a pedagogicko-psychologická poradna
VP a speciálně pedagogické centrum
Výchovný poradce a další (ne školské) organizace
Povinnosti ředitele školy a zřizovatele v souvislosti se školskou radou
Volby do školské rady
Činnost školské rady
Účetní závěrka vybraných (příspěvkových) organizací
BOZP - přehled základní legislativy

Poradna

Jmenování ředitele
Míra vzdělávací povinnosti
Přímá vyučovací povinnost
Školní klub
Zřizovatel
Náhrada mzdy
Úvazek
Rozsah PPČ u ředitele školy
Dočasně jmenovaný ředitel školy = ztráta pracovní pozice v organizaci
Odvolání ředitele střediska volného času
Ředitel školy a pracovní smlouva
Zrušení zřizovací listiny a následná nová zřizovací listina
Výpověď bývalého ředitele školy z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Dodatek ke smlouvě nebo nová pracovní smlouva
Nadúvazkové hodiny ředitele školy
Odvolání ředitele školy
Předávání agendy mezi bývalým a nastupujícím ředitelem
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ

Zákony

239/2000 Sb. o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů
240/2000 Sb. o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon)