Mimořádná opatření a některé pracovněprávní souvislosti

Mimořádná opatření vlády k ochraně obyvatelstva v souvislosti s koronavirem a onemocněním COVID-19 vyvolala řadu otázek zaměstnavatelů a zaměstnanců. Cílem článku je okomentovat některé z nich, a to zejména v kontextu specifik práce pedagogických pracovníků základní školy, střední školy nebo konzervatoře. V případě, že se určitá právní úprava vztahuje pouze na školy některých zřizovatelů, je tato skutečnost uvedena.

Mimořádná opatření a některé pracovněprávní souvislosti
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph.D.
specialistka na školskou legislativu, www.monikapuskinova.cz
Vstupní lékařská prohlídka
I v době, kdy je usnesením vlády ze dne 12. 3. 2020 zakázána osobní přítomnost žáků při vzdělávání v základní škole, střední škole nebo konzervatoři, se školy snaží zajistit vzdělávání žáků s využitím online výuky. Pokud je současně nutné v době nouzového stavu zajistit uzavření pracovní smlouvy s novým zaměstnancem – pedagogickým pracovníkem, pro zaměstnavatele vyvstává další obtíž související se zajištěním vstupní lékařské prohlídky uchazeče o zaměstnání.
V usnesení vlády č. 84/2020 Sb., o přijetí krizového opatření, je stanoveno: (…) po dobu trvání nouzového stavu vyhlášeného usnesením vlády č. 194 ze dne 12. března 2020 lze u zaměstnanců, jejichž pracovněprávní vztah vznikne ode dne vyhlášení tohoto opatření, nahradit čestným prohlášením, jehož vzor je uveden v příloze 1 tohoto opatření, posouzení zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání dle zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, ve znění pozdějších předpisů.1)
Je proto zřejmé, že v době nouzového stavu vstupní lékařská prohlídka nemusí před vznikem pracovního poměru vůbec proběhnout. Účinky lékařského posudku nahrazuje výše uvedené čestné prohlášení uchazeče o zaměstnání.
Dále z usnesení vlády vyplývá, že po skončení nouzového stavu není nutné provést „standardní“ posouzení zdravotní způsobilosti zaměstnance k

Související dokumenty

Pracovní situace

Založení pracovního poměru jmenováním – zástupce ředitele
Změna pracovního poměru
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Založení a vznik pracovního poměru
Školský rejstřík
Předávací protokol v souvislosti s ukončením výkonu činnosti ředitele školy
Vytýkací dopis
Stávka a přespočetné hodiny
Školy a cestování žáků: školní zájezdy
Výkon práce zaměstnanců – nepedagogických pracovníků
Převedení učitele na jinou práci za nouzového stavu
Převedení učitele na jinou práci za nouzového stavu
Povinnosti a možnosti zaměstnavatele za mimořádné situace
Nařízení dovolené
Získávání zaměstnanců
Odměňování pedagogických pracovníků ve veřejném školství
Složky platu ve veřejném školství
Organizace pracovní doby
Maturita - právní předpisy, pokyny, informace, výklady, zdroje informací
Maturita - přehledy obsahu právních předpisů

Poradna

Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volby do školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost
Škola v přírodě

Zákony

563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů
262/2006 Sb. zákoník práce
373/2011 Sb. o specifických zdravotních službách