Každý hlas se počítá: Participace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků s OMJ

Vydáno: 8 minut čtení

Aktivní roli v rozhodovacích procesech v základních i středních školách u nás hrají především učitelky a učitelé. Pouze 25,3 % žáků základních škol a 31,9 % žáků středních škol se nějakým způsobem podílí na rozhodování o školních záležitostech a vytváří ve školách organizované struktury. To jsou zjištění České školní inspekce ze školního roku 2016/2017,1) kdy proběhlo šetření ve 3 662 základních a 1 130 středních školách zaměřené na participaci žáků na fungování a rozvoji školy; zkoumalo detailněji především roli žákovských parlamentů.

Každý hlas se počítá: Participace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků s OMJ
Kateřina
Lánská
analytička v oblasti vzdělávací politiky
Participace žáků ve školním prostředí představuje v posledních letech jeden z klíčových konceptů moderní pedagogiky. Existuje výzkumný konsenzus, který se shoduje na tom, že angažovanost žáků a jejich účast na spolurozhodování o vlastním učení a fungování školy má pozitivní vliv na jejich vzdělávací výsledky a motivaci. Možnost ovlivňovat školní život žákům dává pocit, že jejich

Související dokumenty

Pracovní situace

Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Individuální vzdělávací plán v mateřské škole
Individuální vzdělávací plán v základní škole
Individuální vzdělávací plán ve střední škole, konzervatoři a vyšší odborné škole
Žádost o souhlas k využití asistenta pedagoga
Individuální vzdělávací plány a plány pedagogické podpory pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Kariérové poradenství
Výchovný poradce a žáci s SVP
VP a speciálně pedagogické centrum
ADHD v období dospívání (adolescence)
Individuální vzdělávací plán – obecná charakteristika
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
Činnost výchovného poradce a metodika prevence v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Děti s odlišným mateřským jazykem a děti-cizinci v mateřské škole
Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevenceve 2. pololetí školního roku 2021/2022
Školní psycholog na střední škole
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga
Zařazování do platových tříd - asistent pedagoga
Školní psycholog na základní škole
Přehled situací, kdy je doporučení či součinnost školského poradenského zařízení nezbytnou podmínkou pro úkony ve vzdělávání

Poradna

Přiznání podpůrného opatření prodloužení délky studia střední školy – nutnost podávání žádosti a vydávání rozhodnutí
Děti s podpůrným opatřením 3. stupně