Aktivní roli v rozhodovacích procesech v základních i středních školách u nás hrají především učitelky a učitelé. Pouze 25,3 % žáků základních škol a 31,9 % žáků středních škol se nějakým způsobem podílí na rozhodování o školních záležitostech a vytváří ve školách organizované struktury. To jsou zjištění České školní inspekce ze školního roku 2016/2017,1) kdy proběhlo šetření ve 3 662 základních a 1 130 středních školách zaměřené na participaci žáků na fungování a rozvoji školy; zkoumalo detailněji především roli žákovských parlamentů.
Každý hlas se počítá: Participace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků s OMJ
Kateřina
Lánská
analytička v oblasti vzdělávací politiky
Participace žáků ve školním prostředí představuje v posledních letech jeden z klíčových konceptů moderní pedagogiky. Existuje výzkumný konsenzus, který se shoduje na tom, že angažovanost žáků a jejich účast na spolurozhodování o vlastním učení a fungování školy má pozitivní vliv na jejich vzdělávací výsledky a motivaci. Možnost ovlivňovat školní život žákům dává pocit, že jejich