Jak adaptovat zaměstnance?

Vydáno:

Adaptace zaměstnanců zahrnuje formální i neformální procedury spojené s informováním, odborným zapracováním a sociálním začleněním nových zaměstnanců školy.

Jak adaptovat zaměstnance?
Ing.
Martin
Šikýř
Ph. D.
odborný asistent, katedra personalistiky, fakulta podnikohospodářská, Vysoká škola ekonomická v Praze
ADAPTACE ZAMĚSTNANCŮ
Adaptace zaměstnanců je poslední fází procesu obsazování volných pracovních míst ve škole (Řízení školy č. 11/2010) a navazuje na přijímání zaměstnanců, kdy ředitel školy uzavírá pracovněprávní vztah s vybranými uchazeči o zaměstnání (Řízení školy č. 4/2011). Smyslem adaptace zaměstnanců je zajistit odpovídající informování, odborné zapracování a sociální začlenění nových zaměstnanců s cílem urychlit jejich přivyknutí na podmínky a požadavky pracovních míst a školy. Adaptace zaměstnanců probíhá formálně i neformálně.
Formální
adaptace se uskutečňuje systematicky na základě adaptačního programu pod vedením ředitele školy nebo pověřeného zaměstnance školy, obvykle zkušeného spolupracovníka.
Neformální
adaptace probíhá spontánně pod vlivem sociálního okolí, především spolupracovníků.
ADAPTAČNÍ PROGRAM
Adaptace formou adaptačního programu musí zabezpečit informování, odborné zapracování a sociální začlenění nového zaměstnance.
Informování
zahrnuje skutečnosti potřebné pro úspěšný výkon práce a působení nového zaměstnance ve škole, to znamená informování o pracovních úkolech a povinnostech, o pracovních podmínkách, o pracovním řádu, o předpisech k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, o vnitřních předpisech, o systému hodnocení a odměňování, o možnostech dalšího vzdělávání a rozvoje apod. Informování provádí ředitel školy nebo pověřený zaměstnanec školy, a to ústně (např. formou rozhovoru) nebo písemně, např. formou takzvané
orientační brožury, která shrnuje podstatné informace pro nové zaměstnance.
Odborné zapracování
znamená přivyknutí nového zaměstnance na podmínky a požadavky pracovního místa a školy tak, aby mohl co možná nejrychleji vykonávat sjednanou práci a dosáhl požadovaných výsledků práce a chování. Odborné zapracování zabezpečuje ředitel školy nebo zkušený spolupracovník pomocí různých metod vzdělávání nového zaměstnance na pracovišti při výkonu práce (instruktáž při výkonu práce, asistování, pověření úkolem, rotace práce, pracovní porady apod.) a/nebo mimo pracoviště (seminář, prezentace, simulace, případová studie, e-learning apod.).
Sociální začlenění
znamená přivyknutí nového zaměstnance na sociální vztahy, překonání počáteční nejistoty, pocitu neznámého a vyvolání příznivého vztahu k práci ve škole. Sociální začlenění zabezpečuje ředitel školy za podpory ostatních zaměstnanců školy, spolupracovníků nového zaměstnance, vytvářením a udržováním optimálních pracovních vztahů ve škole.
Adaptace formou adaptačního programu začíná dnem nástupu nového zaměstnance do práce a končí rozhodnutím ředitele školy, např. uplynutím sjednané
zkušební doby, kdy má být nový zaměstnanec připraven vykonávat sjednanou práci v souladu s požadavky školy.
ROLE ŘEDITELE ŠKOLY
Důležitým úkolem ředitele školy v průběhu adaptace zaměstnanců je rozpoznat skutečné schopnosti a odhalit skutečnou motivaci nového zaměstnance a plně využít jeho potenciál. Ředitel přitom může využít některou z následujících zásad adaptace zaměstnanců:
 
Komplexní hodnocení
– Vytváříme si komplexní úsudek, zkoumáme a posuzujeme schopnosti a motivaci nového zaměstnance z různých hledisek, snažíme se vyvarovat předčasných závěrů a unáhlených rozhodnutí. Nový zaměstnanec, který hned od začátku nepodává požadovaný výkon, nemusí být nutně neschopný. Možná jen potřebuje trochu více času nebo jiný přístup.
 
Rozmanitá práce
– Novému zaměstnanci je vhodné zadávat rozmanité pracovní úkoly, při jejichž plnění uplatní většinu svých znalostí a dovedností. Přitom je možné využít jistou rotaci práce, kdy nový zaměstnanec postupně a dočasně plní jiné pracovní úkoly v jiných pracovních podmínkách.
 
Delegování pravomocí
– Skutečné schopnosti a motivace nového zaměstnance se projeví až během skutečného výkonu práce, a proto je vhodné postupně zvyšovat pracovní zátěž nového zaměstnance a vystavit jej přiměřenému pracovnímu stresu, a to zejména postupným posilováním jeho pravomocí a odpovědností.
 
Tolerování neúspěchu
– Nikdo učený z nebe nespadl, a proto je žádoucí tolerovat počáteční nezdary a chyby nového zaměstnance a spíše v nich hledat společné ponaučení.
 
Soustavný zájem
– Skutečné schopnosti a motivace nového zaměstnance často zůstávají skryté, protože sám zaměstnanec je neprojevuje nebo o nich nemluví. Proto je nutné projevovat soustavný zájem o nového zaměstnance, komunikovat s ním a zjišťovat, jaké jsou jeho potřeby a očekávání.
Nedílnou součástí adaptace nového zaměstnance je neformální a formální hodnocení adaptačního programu ze strany ředitele školy.
Neformální hodnocení
se uplatňuje podle potřeby během adaptačního programu, kdy ředitel školy řídí a vede nového zaměstnance k dosažení dohodnutých pracovních a rozvojových cílů. Směřuje k včasnému zjištění odchylek od požadovaného výkonu nového zaměstnance a stanovení způsobu jejich nápravy.
Formální hodnocení
se uskutečňuje na konci adaptačního programu, např. na konci zkušební doby, kdy shrnuje průběh a výsledky adaptačního programu a vytváří předpoklady pro uzavření dohody o pracovním výkonu a rozvoji zaměstnance v následujícím období.
Správnou adaptací nového zaměstnance si ředitel školy vytváří předpoklady pro následné úspěšné řízení a vedení zaměstnance k dosažení požadovaných výsledků práce a chování.
POUŽITÉ A DOPORUČENÉ ZDROJE
 
DVOŘÁKOVÁ, Z. a kol.
Management lidských zdrojů.
1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2007. 485 s. ISBN 80-7179-893-2.
 
KOUBEK, J. Personální práce v malých a středních firmách. 3. aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, 2007. 261 s. ISBN 978-80-247-2202-3.
 
TURECKIOVÁ, M.
Klíč k účinnému vedení lidí. Odemknute potenciál svých spolupracovníků.
1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2007. 122 s. ISBN 978-80-247-0882-9
 
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.