Organizace školy - strana 32

  • Článek
Britskou metodiku rozvoje měkkých dovedností Skills Builder již více než rok pomáhají ověřovat a adaptovat čeští učitelé v pilotních základních školách. Na následujících řádcích se dozvíte více o vůdčích schopnostech, sedmé z osmi dovedností, které metodika rozvíjí. Vůdčí schopnosti společně s týmovou prací představují dvojici dovedností zaměřených na oblast mezilidských vztahů. Tento text navazuje na články o základních principech metodiky Skills Builder a dovednostech: „schopnost naslouchat“, „prezentační dovednosti“, „schopnost řešit problémy“, „kreativní myšlení“, „pozitivní nastavení“ a „cílevědomost“ představených v předchozích číslech.
Vydáno: 19. 04. 2022
Mám prosím takový dotaz - pracuji ve funkci vedoucí školní jídelny od roku 1994, na tuto pozici jsem byla přijata ještě tehdejším školský úřadem a po jeho zrušení jsme automaticky přecházeli všichni zaměstnanci pod ZŠ - právní subjekt. Pracovní smlouvy se tehdy neměnily a zůstaly původní. Jmenovaná jsem tedy dle mého do funkce nebyla. Mohu být nyní odvolána, pokud nepodepíšu změnu pracovní smlouvy?
Vydáno: 31. 03. 2022
  • Článek
Setkat se s psychickým nebo fyzickým ubližováním během školní docházky není bohužel ničím výjimečným, jak dokazují mnohé průzkumy. V závažných případech provádí Policie ČR přímo ve škole šetření, při kterém je nejčastěji využíván institut podání vysvětlení žáka. Ve svém příspěvku se zabývám rolí metodika prevence, který je přítomen u podání vysvětlení žáka.
Vydáno: 22. 02. 2022
  • Článek
Britskou metodiku rozvoje měkkých dovedností Skills Builder již více než rok pomáhají ověřovat a adaptovat čeští učitelé v pilotních základních školách. Na následujících řádcích se dozvíte více o „cílevědomosti“, šesté z osmi dovedností, které metodika rozvíjí. Cílevědomost společně s „pozitivním nastavením“ představují dvojici dovedností zaměřených na sebeřízení. Tento text navazuje na články o základních principech metodiky Skills Builder a dovednostech „schopnost naslouchat“, „prezentační dovednosti“, „schopnost řešit problémy“, „kreativní myšlení“ a „pozitivní nastavení“ představených v předchozích číslech.
Vydáno: 22. 02. 2022
  • Článek
Obecně vzato – je-li účelem odborného vzdělávání ve střední škole, aby žák dosáhl potřebných dovedností a znalostí žáka pro výkon budoucího povolání, pak by se dosažení této kompetence absolventa střední odborné školy mohlo přiměřeným způsobem ověřit u profilové maturitní zkoušky.
Vydáno: 22. 02. 2022
  • Článek
Svět se změnil k nepoznání od roku 1849 – tedy roku, kdy byla v českých zemích zavedena maturita. Panuje všeobecná shoda, že je čas inovovat a přizpůsobit české středoškolské vzdělávání včetně maturity možnostem a požadavkům 21. století.
Vydáno: 22. 02. 2022
  • Článek
Mimořádný průběh maturitní zkoušky v jarním zkušebním období 2021 v mnohém zastínil standardní pravidla jejího konání. Cílem článku je zdůraznit organizaci společné a profilové části maturitní zkoušky v jarním zkušebním období 2022 podle pravidel daných školským zákonem a „maturitní vyhláškou“ a upozornit na případné výjimky.
  • Článek
Školní rok 2020/2021 byl ve znamení nestandardních, výjimečných postupů, posunutých období a prodloužených lhůt, a to zejména v souvislosti s přijímáním ke vzdělávání a ukončováním vzdělávání. Cílem článku je shrnout základní činnosti střední školy ve druhém pololetí školního roku 2021/2022, které se mají uskutečnit podle právních předpisů, bez mimořádných postupů. Obsah článku se shodně vztahuje na školy veřejné i neveřejné.
  • Článek
Program Growing Early Midsets (dále GEM) je založený na gramotnosti a integruje, jak vidíme na obrázku, ve své koncepci sociální a emocionální učení (SEL), růstové myšlení, přístupy k učení, všímavost (mindfulness), jazyk a jazykovou gramotnost, neurovědy a vědu, technologii a matematickou gramotnost a také zásady a postupy v oblasti ohleduplnosti napříč vzděláváním.
Vydáno: 22. 02. 2022
Při výběru vhodného dopravního prostředku pro mimoškolních akci je vhodné zohlednit několik faktorů jako např. cenu či přepravní kapacitu. V následujících třech příkladech jsou rozepsány základní typy přepravy, jejich výhody a nevýhody.
Vydáno: 03. 02. 2022
Základní body jsou definovány ve školském zákoně, jehož § 22 vymezuje, jaké jsou povinnosti žáků a jejich zákonných zástupců (samozřejmě také žáků zletilých, ty ale v této práci vynecháme), z nichž se následně odvozují požadavky, které žáci musí splnit pro účast na jednotlivých mimoškolních akcích.
Vydáno: 03. 02. 2022
V roce 2021 vydal veřejný ochránce práv sborník ŠKOLSTVÍ, ve kterém shrnuje své závěry a zjištění v oblasti státní správy školství, kterou vykonává od samého počátku své činnosti v roce 2000, a také z oblasti rovného přístupu ke vzdělávání, kterou vykonává od roku 2009. Ochránce se za tuto dobu opakovaně setkával s podněty rodičů, kteří usilovali o úpravu školního stravování pro své děti a nebyli spokojeni s tím, jak škola s jejich žádostí naložila. Tento článek si klade za cíl shrnout hlavní závěry ochránce obsažené ve sborníku k tomuto tématu a poskytnout základní informace o povinnostech, které při poskytování stravování pro školy vyplývají z antidiskriminačního zákona.1)
Vydáno: 31. 01. 2022
Lokalitu vodáckého kurzu je potřeba vybírat s rozmyslem. Musí se brát v úvahu totiž nejen zkušenosti a výkonnost účastníků, ale i aktuální podmínky říčního toku, které se navíc mohou změnit vlivem vydatných dešťových srážek i během několika málo dnů před začátkem akce.
Vydáno: 27. 01. 2022
Během přípravy cyklistického kurzu je vhodné dbát na několik věcí. Přednostně by měl vedoucí kurzu myslet na zajištění podmínek k tomu, aby se akce mohl zúčastnit každý žák, pro kterého je určena, také na uzpůsobení lokality a tras(y) výkonnosti a zdravotnímu stavu žáků, stavu komunikací a hustotě provozu (během akce pak opět přizpůsobit program aktuálním podmínkám). Snad více než u jiných akcí nelze než doporučit, aby si plánované trasy osobně projel (z mapy nelze odhadnout všechna krizová místa).
Vydáno: 27. 01. 2022
Z pohledu zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví se jedná o jedny z nejrizikovějších akcí, navíc se na účastníky vztahuje legislativa jak česká, tak i dané země. Je-li zahraniční výjezd pořádán školou zapsanou v rejstříku škol a školských zařízení, vztahují se na něj české školské právní předpisy upravující vztah mezi školou a jejími žáky a tedy i např. odpovědnost za škodu. Nikoli však nutně již předpisy hygienické – zde se věc naopak řídí právními předpisy země, kde se akce koná. Důležitá je důkladná příprava a poučení, které je vhodné, aby účastníci (případně i jejich zákonní zástupci) stvrdili svým podpisem.
Vydáno: 27. 01. 2022
Jelikož škola zajišťuje dohled nad nezletilými dětmi a žáky svými zaměstnanci (výjimku představuje pouze soukromá či církevní střední škola, u níž je představitelné, aby dohled vykonávala i jiná osoba), je potřeba zjistit, na základě čeho budou osoby pověřené dohledem tento dohled vykonávat.
Vydáno: 27. 01. 2022
Před samotným sestavením harmonogramu mimoškolní akce je důležité mít na paměti základní pravidla, která je nutno dodržovat, aby nedošlo například k přetížení žáků (a následným úrazům z únavy). Základním pravidlem pro všechny akce je plánovat pouze takové činnosti, které svou fyzickou a psychickou náročností budou odpovídat věku žáků, jejich schopnostem a možnostem.
Vydáno: 27. 01. 2022
Akce velmi jednoduchá k organizování z pohledu materiálního zajištění, co se však týče plánování, to už není zdaleka tak jednoduché. Je nutné zohlednit, že doba trvání pochodu se odvíjí od náročnosti terénu, který musí být uzpůsoben možnostem účastníků kurzu. Dále počítat s možnými náhlými změnami počasí a mít naplánované „únikové cesty“. V úvahu je také nutno brát nejen celkovou únavu účastníků, ale také např. nařízení Horské služby.
Vydáno: 26. 01. 2022
Jednodenní, vícedenní exkurze
Vydáno: 26. 01. 2022
V tomto textu bude komentováno několik obecně platných zásad a účelově vybraných činností, které mohou být provozovány na různých mimoškolních akcích, a proto o nich pojednáváme souborně.
Vydáno: 26. 01. 2022