Organizace školy - strana 31

Cílem Pracovní situace je rekapitulovat důležité činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku 2022/2023 a zdůraznit činnosti nebo skutečnosti relativně nové. 
Vydáno: 05. 08. 2022
Zajímalo by mě, zda existuje nějaký právní předpis, který upravuje zásady tvorby rozvrhu na ZŠ? Tedy kromě školského zákona a vyhlášky o základním vzdělávání. Jde mi třeba o to, zda mohu spojit hodiny a dát je jednou za 14 dní – např. lichý týden dvě hodiny VV a sudý týden dvě hodiny HV?
Vydáno: 02. 08. 2022
Cílem Pracovní situace je usnadnit plánování a organizaci činnosti základní umělecké školy v prvním pololetí školního roku 2022/2023. 
Vydáno: 01. 07. 2022
  • Článek
Patříte k učitelům, kteří hledají nové formy učení? Uvědomujete si, jak je důležité zapojovat při výuce všechny kanály učení? Hledáte pravidelně vhodné materiály, které by vám pomohly vaše lekce oživit?
Vydáno: 14. 06. 2022
  • Článek
Britskou metodiku rozvoje měkkých dovedností Skills Builder již více než rok pomáhají ověřovat a adaptovat čeští učitelé v pilotních základních školách. Na následujících řádcích se dozvíte více o týmové práci, poslední z osmi dovedností, které metodika rozvíjí. Týmová práce společně s vůdčími schopnostmi představují dvojici dovedností zaměřených na oblast mezilidských vztahů. Tento text navazuje na články o základních principech metodiky Skills Builder a dovednostech: „schopnost naslouchat“, „prezentační dovednosti“, „schopnost řešit problémy“, „kreativní myšlení“, „pozitivní nastavení“, „cílevědomost“ a „vůdčí schopnosti“ představených v předchozích číslech.    
Vydáno: 14. 06. 2022
V tomto případě dva právní předpisy stanoví odlišné lhůty. Podle § 6 odst. 5 vyhlášky MŠMT 263/2007 Sb., kterou se stanoví pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení zřízených Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí ("Vyhláška o pracovním řádu"), platí, že místo a čas shromáždění žáků a skončení akce se oznámí nejméně jeden den před konáním akce zákonným zástupcům žáků. Vyhláška o pracovním řádu se použije pro školy zřízené MŠMT, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí.
Vydáno: 01. 06. 2022
Rodiče využili elektronický předzápis, kam zapsali své dítě a rezervovali si konkrétní čas v době vyhlášeného zápisu (3–5. 5. 2022 od 8.00 do 12.00 hodin). Přesto, že bylo zveřejněno (web školy, městský tisk), že elektronický předzápis nenahrazuje zápis samotný, v uvedenou ani jinou dobu se nedostavili ani jinak se neozvali. Musím na případné pozdější požadavky z jejich strany reflektovat? Obávám se, že se ozvou po vyhlášení výsledků zápisu.
Vydáno: 23. 05. 2022
Potřebovala bych poradit ohledně jedné akce ve školní kuchyni. Jde o to, že jedno z našich gymnázií by chtělo zapojit studenty do přípravy školního oběda – aby viděli, že je to náročná práce. Akorát teď řešíme, jestli to vůbec jde kvůli hygieně – jestli nemusí mít všichni zdravotnické průkazy (což je nereálné) nebo jak z toho vybruslit.
Vydáno: 09. 05. 2022
Ráda bych se Vás zeptala, zda s ohledem na rámcový vzdělávací program, na jehož základě jsou ZŠ povinny začít s výukou informatiky již ve 4. a 5. třídě, je třeba, aby tento předmět učil přímo učitel informatiky (případně měl absolvovaný kurz), nebo tento předmět může v souladu s platným právem České republiky učit učitel prvního stupně bez jakékoliv přípravy předem (ve smyslu školení, kurzu apod.). Také by mne zajímalo, dle jakého dokumentu (zákon, vyhláška...) se toto řídí. Výše uvedený dotaz Vám píši, neboť na moji maminku (ve věku krátce před důchodem) je nyní s ohledem na zavádění výuky ICT vyvíjen nátlak ze strany zaměstnavatele, aby ukončila pracovní poměr. 
Vydáno: 06. 05. 2022
  • Článek
Učitelé a žáci sedmi středních odborných škol v Moravskoslezském kraji jsou od srpna loňského roku zapojeni do dvouletého modulárního programu YES, I DO. Chtějí lépe komunikovat v angličtině, více sdílet své zkušenosti, spolupracovat a umět používat angličtinu v profesních situacích. V programu se učí desítky učitelů a stovky žáků maturitních oborů ve skupinách oborů 26 Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika, 65 Gastronomie, hotelnictví a turismus a 23 Strojírenství a strojírenská výroba. Realizujeme individualizovanou přípravu učitelů angličtiny a učitelů odborných předmětů na tandemovou výuku odborné angličtiny a CLIL.
Vydáno: 20. 04. 2022
  • Článek
Využití informačních technologií ve vzdělávání otevírá netušené možnosti pro každého, od mateřské školky po univerzitu třetího věku. Jak rychle a efektivně budou tyto možnosti využity, bude rozhodovat o tom, zda a jak se Česko/lidstvo vyrovná se závratným tempem technologického pokroku.
Vydáno: 20. 04. 2022
  • Článek
Britskou metodiku rozvoje měkkých dovedností Skills Builder již více než rok pomáhají ověřovat a adaptovat čeští učitelé v pilotních základních školách. Na následujících řádcích se dozvíte více o vůdčích schopnostech, sedmé z osmi dovedností, které metodika rozvíjí. Vůdčí schopnosti společně s týmovou prací představují dvojici dovedností zaměřených na oblast mezilidských vztahů. Tento text navazuje na články o základních principech metodiky Skills Builder a dovednostech: „schopnost naslouchat“, „prezentační dovednosti“, „schopnost řešit problémy“, „kreativní myšlení“, „pozitivní nastavení“ a „cílevědomost“ představených v předchozích číslech.
Vydáno: 19. 04. 2022
Mám prosím takový dotaz - pracuji ve funkci vedoucí školní jídelny od roku 1994, na tuto pozici jsem byla přijata ještě tehdejším školský úřadem a po jeho zrušení jsme automaticky přecházeli všichni zaměstnanci pod ZŠ - právní subjekt. Pracovní smlouvy se tehdy neměnily a zůstaly původní. Jmenovaná jsem tedy dle mého do funkce nebyla. Mohu být nyní odvolána, pokud nepodepíšu změnu pracovní smlouvy?
Vydáno: 31. 03. 2022
  • Článek
Setkat se s psychickým nebo fyzickým ubližováním během školní docházky není bohužel ničím výjimečným, jak dokazují mnohé průzkumy. V závažných případech provádí Policie ČR přímo ve škole šetření, při kterém je nejčastěji využíván institut podání vysvětlení žáka. Ve svém příspěvku se zabývám rolí metodika prevence, který je přítomen u podání vysvětlení žáka.
Vydáno: 22. 02. 2022
  • Článek
Britskou metodiku rozvoje měkkých dovedností Skills Builder již více než rok pomáhají ověřovat a adaptovat čeští učitelé v pilotních základních školách. Na následujících řádcích se dozvíte více o „cílevědomosti“, šesté z osmi dovedností, které metodika rozvíjí. Cílevědomost společně s „pozitivním nastavením“ představují dvojici dovedností zaměřených na sebeřízení. Tento text navazuje na články o základních principech metodiky Skills Builder a dovednostech „schopnost naslouchat“, „prezentační dovednosti“, „schopnost řešit problémy“, „kreativní myšlení“ a „pozitivní nastavení“ představených v předchozích číslech.
Vydáno: 22. 02. 2022
  • Článek
Obecně vzato – je-li účelem odborného vzdělávání ve střední škole, aby žák dosáhl potřebných dovedností a znalostí žáka pro výkon budoucího povolání, pak by se dosažení této kompetence absolventa střední odborné školy mohlo přiměřeným způsobem ověřit u profilové maturitní zkoušky.
Vydáno: 22. 02. 2022
  • Článek
Svět se změnil k nepoznání od roku 1849 – tedy roku, kdy byla v českých zemích zavedena maturita. Panuje všeobecná shoda, že je čas inovovat a přizpůsobit české středoškolské vzdělávání včetně maturity možnostem a požadavkům 21. století.
Vydáno: 22. 02. 2022
  • Článek
Mimořádný průběh maturitní zkoušky v jarním zkušebním období 2021 v mnohém zastínil standardní pravidla jejího konání. Cílem článku je zdůraznit organizaci společné a profilové části maturitní zkoušky v jarním zkušebním období 2022 podle pravidel daných školským zákonem a „maturitní vyhláškou“ a upozornit na případné výjimky.
Vydáno: 22. 02. 2022
  • Článek
Školní rok 2020/2021 byl ve znamení nestandardních, výjimečných postupů, posunutých období a prodloužených lhůt, a to zejména v souvislosti s přijímáním ke vzdělávání a ukončováním vzdělávání. Cílem článku je shrnout základní činnosti střední školy ve druhém pololetí školního roku 2021/2022, které se mají uskutečnit podle právních předpisů, bez mimořádných postupů. Obsah článku se shodně vztahuje na školy veřejné i neveřejné.
Vydáno: 22. 02. 2022
  • Článek
Program Growing Early Midsets (dále GEM) je založený na gramotnosti a integruje, jak vidíme na obrázku, ve své koncepci sociální a emocionální učení (SEL), růstové myšlení, přístupy k učení, všímavost (mindfulness), jazyk a jazykovou gramotnost, neurovědy a vědu, technologii a matematickou gramotnost a také zásady a postupy v oblasti ohleduplnosti napříč vzděláváním.
Vydáno: 22. 02. 2022