Organizace školy - strana 28

  • Článek
Je sice podzim, ale proč si nepřipomenout jaro a probouzení všeho živého. Víte, jak např. probouzí jaro broučky? Jak broučci přicházejí na svět? Kde bydlí a žijí? Jak vypadají zblízka? Jsou nám něčím užiteční? Nejmladší děti z Mateřské školy V Lukách v Rakovníku si o tomto tématu povídaly celý týden. Projekt Jaro v trávě byl zaměřený především na poznávání hmyzu a pro děti byl velmi zajímavý a poučný. Byly v něm zapojeny především prakticko-názorné metody, prožitkové učení, které vychází ze života dětí a poskytuje hlubší prožitek. Dále situační učení, při kterém mají děti možnost získávat nové zkušenosti na základě zážitku.
Vydáno: 20. 09. 2022
  • Článek
Odkud se věci berou v obchodech a kde vlastně vznikají? Tohle si mohli vyzkoušet pedagogové i děti z Mateřské školy Lanžhot. Zjistili, jak důležitá je lidská práce a zažili radost z vlastního díla. Zároveň si vyzkoušeli práci s netradičními materiály, kterými bylo dřevo a plst.
Vydáno: 20. 09. 2022
  • Článek
Tentokrát jsem si pro vás a pro děti připravila několik nápadů na podzimní tvoření. Nejprve si vytvoříme složitější podzimní obrázek, na který použijeme přírodní materiál, který jsme si předem nasbírali třeba na procházce. Můžeme využít téměř vše, co v přírodě najdeme. Ať už jsou to nádherné opadané barevné listy ze stromů, kaštany, žaludy, nebo také mnoho různých větviček, šišek… Pak budeme pokračovat mnohem jednoduší výrobou podzimního stromu. Budeme společně stříhat, lepit a mačkat v netradiční výtvarné technice, kterou je „muchláž“. Tak se do toho honem pusťme!
Vydáno: 20. 09. 2022
  • Článek
Děti milují rituály. Cítí se dobře ve známém prostředí, když se mohou spolehnout na to, co už znají, těší se na to pěkné a příjemné, co se v jejich životě opakuje a poskytuje jim oporu. Všichni moc dobře víme, jak je pro děti důležité neustálé opakování, rituály mohou být trvalou a žádoucí součástí každého dne, kdy je dítě v mateřské škole. A proto je pěstujte a upevňujte také při ranních pohybových chvilkách. Děti se vždy těší na to, co už znají a co si oblíbily.
Vydáno: 20. 09. 2022
  • Článek
Přemýšlejí děti nad tím, co jedí? Vědí, odkud se vzaly potraviny na jejich talířku? Mají možnost vyzkoušet si přípravu jednoduchého pokrmu? Dáváme jim příležitosti k bližšímu poznávání například jednotlivých druhů ovoce a zeleniny? Mohou je děti s pomocí dospělých samy zpracovat? Následující seriál nabízí inspiraci, jakým způsobem můžeme děti blíže seznamovat s plody a rostlinami, které samy vypěstují.
Vydáno: 20. 09. 2022
  • Článek
V případě potřeby zaměstnavatele mohou být zaměstnanci vysláni k výkonu práce i mimo místo výkonu práce. Za jakých podmínek tak může zaměstnavatel učinit a jaké nároky zaměstnancům v souvislosti s pracovní cestou vznikají, popíšu v tomto článku.
Vydáno: 20. 09. 2022
  • Článek
Cílem článku je vyčlenit důležité činnosti mateřské školy v prvním pololetí školního roku 2022/2023 a přispět k jejímu efektivnímu řízení v tomto období. Jednotlivé situace a aktivity se vztahují na mateřské školy veřejné, soukromé i církevní. Jestliže se činnost týká pouze mateřských škol určitého zřizovatele, je tato skutečnost uvedena.
Potřebovali bychom poradit, jak dlouho jsou platné splněné zkoušky z jiných VOŠZ či VŠ zdrav. oborů, pokud student žádá o uznání předmětů, případně o přestup do vyššího ročníku na VOŠ. Je zde vůbec nějaký časový limit?
Vydáno: 08. 09. 2022
Prosím o konzultaci ohledně malotřídní třídy zřízené podle paragrafu 16 odst. 9 zákona č. 561/2004 Sb. Rádi bychom otevřeli třídu pro žáky se znevýhodněním, ve které by se vzdělávali žáci 1.–5. ročníku se speciálními vzdělávacími potřebami. Podali jsme žádost, přesto zůstává několik nejasností ohledně výuky. Je vůbec možné mít v klasické škole "malotřídní" třídu? Musí žáci, kteří budou navštěvovat tuto třídu, chodit i do "svého" oddělení školní družiny, nebo je můžeme zařadit do normální třídy ŠD? Musí být upraven školní vzdělávací program? V současné době máme deset zájemců do této třídy z 1.–3. ročníku, kteří splňují předpoklady a mají doporučení z PPP či SPC, včetně žádosti a souhlasu rodičů. Je možné, aby paní učitelka vzdělávala tyto žáky podle školního vzdělávací programu pro jednotlivé ročníky nebo musí být organizace pro tuto třídu jiná? Jsou ještě nějaká specifika, na která si máme dát pozor? Moc se omlouvám, zkoušeli jsme volat i na školy, které mají tyto třídy zavedeny, ale formu "malotřídní" třídy žádná námi oslovená škola nemá a nerada bych, abychom měli něco špatně či na něco důležitého zapomněli.
Vydáno: 02. 09. 2022
  • Článek
Většina škol si dnes uvědomuje, že vzdělávat neznamená pouze nabízet žákům učivo. Opírají se především o klíčové kompetence a hledají cesty, jak je u dětí rozvíjet. A existují už také školy, které cítí, že je-li cílem vzdělávání celistvý člověk, který si v životě dokáže najít své místo, kde zažije spokojenost a pocit smyslu a naplnění, je potřeba jít ještě dál. Je třeba hledat a objevovat, co a jak lze dětem nabízet, aby je škola na této cestě účinně podpořila. Jedním ze směrů, kterým je možné se vydat, může být koncept 7 inteligencí, který rozvíjí AKADEMIE Libchavy. Jde v zásadě o model souboru schopností, které najdeme u skutečně inteligentního člověka, a mimo jiné také nástroj, s jehož pomocí můžeme u sebe nebo u druhých objevovat své zdroje a talenty, poznávat se a celistvě se rozvíjet. Koncept zaujal nově vznikající soukromé Gymnázium ARTION, s jehož zakladateli a učiteli vám přinášíme rozhovor o tom, co si od 7 inteligencí slibují, čím je zaujaly a jak tento model vlastně plánují využít.
Vydáno: 23. 08. 2022
  • Článek
Moderní a interaktivní muzeum provozované neziskovou organizací Post Bellum v Pardubicích pracuje s příběhy pamětníků tak, aby zaujaly zejména mladou generaci. Mladí lidé jsou cílovou skupinou, na niž se zaměřuje. Proto je celá expozice pojata úplně jinak, než jsme byli doposud u muzeí zvyklí. Je to inovace zcela současná, přitažlivá, která naznačuje budoucí trend takových institucí.
Vydáno: 23. 08. 2022
  • Článek
Tento školní rok přináší poslední možnost přípravy na výuku podle revidovaného RVP ZV v informatické oblasti. Tedy minimálně pro první stupně základních škol, kde musí být povinně zahájena výuka od 1. září 2023. Na celém druhém stupni je třeba začít nejpozději od 1. září 2024. Nezůstávejte na přípravy sami!
Vydáno: 23. 08. 2022
  • Článek
Škola by měla být v prvé řadě i v posledku instituce lidská, tedy tolerantní, chápající, vstřícná, odpouštějící. Taková lidskost může sice někdy působit jako slabost a rozvolnění či přímo narušení školního řádu sloužícího efektivnímu učení, některé děti i jejich rodiče ji mohou až zneužívat, ale to by nás nemělo vést k tomu, že ji odmítneme pro všechny ostatní.
Vydáno: 23. 08. 2022
  • Článek
Je červnové čtvrteční odpoledne, do oken pobočky pražské městské knihovny na Opatově se opírá slunce. Navzdory teplému počasí lákajícímu k pobytu venku je ale v dětském oddělení živo.
Vydáno: 23. 08. 2022
  • Článek
V programu „Učí (se) celá rodina“ pomáháme ohroženým dětem překonávat problémy se školou a tak usilujeme o to, aby děti z chudých rodin měly lepší životní šanci. Naši pedagogové navštěvují tyto děti pravidelně u nich doma, doučují je a pomáhají jim zvládat školní požadavky. Spolupracují také s jejich učiteli, aby intervence byly co nejúčinnější a pomoc ohroženým dětem byla komplexní.
Vydáno: 23. 08. 2022
  • Článek
Patří skauting do škol? Naše zkušenost ukazuje, že prvky skautské výchovné metody (SVM) mají svoje místo nejen ve skautských oddílech, ale také ve formálním vzdělávacím proudu. Jsme si vědomi, že školní třída není skautský oddíl, ale věříme, že SVM je ve školním prostředí uplatnitelná a přínosná. V tomto článku bychom vám rádi na programu SI třída! představili, jak s těmito principy pracujeme ve školním prostředí .
Vydáno: 23. 08. 2022
  • Článek
Přinášíme vám výběr toho nejzajímavějšího, co s námi můžete vy a vaši žáci zažít v novém školním roce, a to hned od září.
Vydáno: 23. 08. 2022
  • Článek
Umělá inteligence (AI) je pořád tak trochu záhadné slovo. Co od ní čekat? Proč bychom jí měli věnovat pozornost? A proč by se s ní měly seznámit už děti na základních školách? Na následujících řádcích vám toto téma rádi stručně představíme.
Vydáno: 23. 08. 2022
  • Článek
Snad každý učitel se během své praxe potká s dítětem, které je zvídavější, rychlejší a aktivnější než jeho spolužáci. Projevy nadání jsou různorodé a rozpoznat dítě s vyšším potenciálem nemusí být snadné. O tom, jak s takovými dětmi pracovat, i o tom, co jim nabídnout, jsme si povídali s ředitelkou Centra pro talentovanou mládež (CTM) paní Jeanne Bočkovou.
Vydáno: 23. 08. 2022
  • Článek
Od prvního září mají před sebou základní školy poslední rok příprav na výuku nové informatiky a rozvíjení digitálních kompetencí žáků na prvním stupni. Na druhém stupni je třeba začít učit podle revidovaného RVP ZV v informatické a digitální oblasti o rok později. Víte, jakou nabídku podpory má pro vás Národní pedagogický institut ČR?
Vydáno: 23. 08. 2022