Zaměstnanci
- Článek
Téma wellbeingu nabývá stále důležitějšího významu nejen ve školním prostředí. Kniha „Wellbeing ve škole: Jak zařídit, aby se do školy její pracovníci těšili“ přináší komplexní pohled na to, jak zajistit duševní pohodu a kvalitní pracovní podmínky pro učitele i nepedagogické pracovníky.
- Článek
V posledních letech slýcháváme o wellbeingu ve školním kontextu poměrně často a nezřídka to vzbuzuje reakce typu: to se snadno řekne, ale jak to zařídit? Na tuto otázku se snaží najít odpovědi nová publikace z dílny kolektivu kolem Lenky Felcmanové „Wellbeing ve škole: Jak zařídit, aby se do školy její pracovníci těšili“, která vznikla s podporou Partnerství pro vzdělávání 2030+ a ve spolupráci s vydavatelstvím Wolters Kluwer ČR.
Vzhledem k tomu, že otázka překážek v práci na straně zaměstnance, resp. nároku na poskytnutí volna a nároku na náhradu mzdy, je v praxi zaměstnavatelů stále diskutovaná, přinášíme níže výčet jiných důležitých osobních překážek v práci na straně zaměstnance upravené nařízením vlády č. 590/2006 Sb., kterým se stanoví okruh a rozsah jiných důležitých osobních překážek v práci:
Zaměstnavatelé, resp. budoucí zaměstnavatelé neradi řídí své rozhodování o budoucím zaměstnanci jen tím, co uchazeč uvedl do životopisu, ale chtějí si tvrzené skutečnosti ověřovat. Mluví se pak zejména o referencích. Povinnost zaměstnavatele vydat pracovní posudek je tedy vázána na žádost zaměstnance.
Před vznikem pracovního poměru je nezbytné, aby ředitel školy ověřil několik klíčových předpokladů, které jsou zásadní pro zajištění vhodnosti daného uchazeče pro výkon pedagogické činnosti. Pracovní situace se podrobně rozebírá jednotlivé aspekty, které musí být splněny pro úspěšný vstup pedagoga do pracovního poměru ve škole.
Osobní spis zaměstnance bývá založen současně s přijetím nového zaměstnance do pracovního poměru. O rozsahu a druhu materiálů v personální evidenci rozhoduje zaměstnavatel podle uvážení a s ohledem na své povinnosti. V souladu se zákoníkem práce však spis může obsahovat jen písemnosti, které jsou nezbytné pro výkon práce v pracovněprávním vztahu.
Zákoník práce nestanoví způsob vedení tohoto spisu. Ten proto může být veden v listinné podobě nebo elektronicky, nebo kombinací obojího, zcela dle uvážení a potřeb zaměstnavatele.
- Článek
Nově (4 měsíce) jmenovaná zástupkyně ředitele (pracovní smlouvu má na dobu neurčitou jako učitelka) půjde na mateřskou dovolenou. Předpokládám, že minimálně 3 roky nebude v pracovním poměru. Jaké jsou možnosti jejího zástupu? Je jmenování do funkce zástupce ředitele odvolatelné z tohoto důvodu, nebo se hledá zástup za mateřskou a dochází ke jmenování na dobu určitou po dobu mateřské? Nebo můžu jmenovat nového zástupce a po návratu z mateřské nemusím původní zástupkyni opět jmenovat do funkce?
- Článek
Dne 1. 1. 2025 nabývá účinnosti ustanovení § 87a zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákoník práce“). Podle tohoto ustanovení zákoníku práce zaměstnavatel může se zaměstnancem uzavřít písemnou dohodu, podle níž si zaměstnanec za sjednaných podmínek bude sám rozvrhovat pracovní dobu do směn.
Odborná kvalifikace je jedním z předpokladů pro výkon činnosti pedagogického pracovníka. Uznání kvalifikace je jednostranným jednáním zaměstnavatele.
- Článek
S účinností od 1. 1. 2025 nabývá účinnost nové ustanovení zákoníku práce, umožňující rozvrhování pracovní doby samotným zaměstnancem. Za jakých podmínek si bude zaměstnanec moct sám rozvrhovat pracovní dobu a jaké využití může mít tento institut v regionálním školství, popíšu v tomto článku.
- Článek
V předchozích dvou číslech časopisu Řízení školy jsme se věnovali tomu, jak nastavit pravidla čerpání různých benefitů poskytovaných z i mimo FKSP, abychom se vyhnuli diskriminaci. Některé dílčí otázky ale ještě nebyly zodpovězeny. Bude se jim proto věnovat tento článek.
- Článek
Zaměstnavatelé mohou dle svých finančních možností a organizačních potřeb zaměstnancům poskytovat různé benefity. Mohou také pro jejich čerpání nastavit různé podmínky – nesmí přitom ale diskriminovat. Jaká pravidla pro čerpání různých benefitů jsou diskriminační a jaká jsou v pořádku, osvětlíme v tomto článku.
Konkrétně by mě zajímalo, jaké jsou aktuální pravidla ohledně limitu zaměstnanců ve školách a kdo všechno se do tohoto limitu počítá. Započítává se do tohoto limitu také asistent pedagoga, který byl přidělen škole přes PPP nebo SPC? Vím, že v současné době je limit zaměstnanců nezávazný, ale mám obavy, že se tato situace může změnit. Rád bych se ujistil, že v případě opětovného zavedení limitu nebudeme mít ve škole nadměrný počet zaměstnanců.
- Článek
Platový tarif zpravidla tvoří největší část platu zaměstnance. Rozhodujícím pro jeho správné určení je korektní zařazení zaměstnance do platové třídy. V tomto článku popíšu, jak postupovat při zařazení zaměstnance do platové třídy.
- Článek
Platový tarif zpravidla tvoří největší část platu zaměstnance. Rozhodujícím pro jeho správné určení je správné zařazení zaměstnance do platové třídy. V tomto článku popíšu, jak postupovat při zařazení zaměstnance do platové třídy.
- Článek
Potkaly se nejen jednou – a ne u Kolína, advokátka s ředitelkou a povídaly si o všem možném. A také o právních věcech ve školství. A díky spojení školské praxe a právní teorie vznikla tato série rozhovorů, se kterými se setkáváte po celý školní rok 2023/2024. Zamýšlíme se nad personálními záležitostmi ředitele školy a vymýšlíme, jak nastavit personální činnosti co nejlépe. Minule jsme si povídaly obecně o ukončení pracovního poměru a dnes se podíváme na výpověď pro porušení pracovních povinností zaměstnance .
Na pozici pedagogického pracovníka lze přijmout pouze osobu, která je bezúhonná. Škola je jako zaměstnavatel povinna a zároveň oprávněna žádat po uchazeči o pozici pedagogického pracovníka, aby ještě před vznikem pracovněprávního vztahu prokázal svou bezúhonnost. Tu dokazuje předložením výpisu z evidence Rejstříku trestů.
- Článek
Novela zákona o pedagogických pracovnících byla schválena po letech projednávání, dohadů a odkladů. Cílem je především posílení manažerské role ředitelů škol, ukotvení adaptačního období pro začínající učitele a zřízení pozice uvádějícího učitele. Novela tak bude mít vliv na velké procento škol. Změn plynoucích z novely je velké množství. Tímto textem bychom rády shrnuly ty nejzásadnější, které z ní vyplývají v oblasti nových učitelů. Pro přehlednost se v první části zaměříme na změny, které se týkají zájemců o učitelství, a ve druhé pak začínajících učitelů.
- Článek
Oprávnění rozvrhovat pracovní dobu náleží zaměstnavateli. Není však neomezené, zaměstnavatel musí zaměstnanci umožnit odpočinout si v pracovních dnech i v týdnu. V tomto článku popíšu, jaké doby odpočinku zaměstnance zákon rozlišuje a jakým způsobem musí být zaměstnanci odpočinek poskytnut.