Ředitel

  • Článek
Od roku 2017 pro vás chystáme prázdninové čtení s přesahem - Letní speciál Řízení školy. Každý rok jiné téma, jiné otázky a jiné hlasy, třeba generál Petr Pavel, herec Tomáš Hanák nebo novinář Zdeněk Šámal.
Vydáno: 05. 06. 2025
Metodická příručka je určena především ředitelům škol a školských zařízení, využít ji mohou také zřizovatelé. Vysvětluje rozdíl mezi výroční zprávou o činnosti školy a výroční zprávou dle informačního zákona. 
Vydáno: 03. 06. 2025
  • Článek
Když přicházíte do školy jako nová ředitelka, nový ředitel nebo vedoucí pracovník, vstupujete do prostředí s vlastními pravidly, zvyklostmi a neviditelnými silami, které formují každodenní život. Tato kultura tu byla dávno před vámi a má obrovský vliv – ovlivňuje, jak lidé komunikují, jak se rozhodují a jak reagují (nebo také nereagují) na změny.
Vydáno: 23. 05. 2025
  • Článek
Rozšíření pravomocí ředitelů škol může dále prohloubit již tak velké vzdělávací nerovnosti. Výběr některých dětí a vytěsňování jiných jsou běžnými mechanismy českého decentralizovaného školství. Zvětšováním sociálních rozdílů od útlého věku oslabujeme soudržnost a odolnost společnosti. Ke škodě nás všech.
Vydáno: 23. 05. 2025
Ředitelé škol nebo školských zařízení v České republice hrají klíčovou roli při zajišťování kvality vzdělávání, úspěšné implementaci revidovaných rámcových vzdělávacích programů a dalších cílů a opatření Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+.
Vydáno: 07. 05. 2025
  • Článek
Příspěvek vznikl jako reakce na dotazy ředitelů školských zařízení v případech nebezpečného vyhrožování studentů ostatním spolužákům či učitelům. Pokud se ředitelé rozhodnou vzniklou situaci řešit podáním trestního oznámení, ocitnou se v informační asymetrii, neboť z pohledu orgánů činných v trestním řízení mají ředitelé či školská zařízení postavení toliko oznamovatele trestného činu, kterému je podávání bližších informací z trestního řízení zákonem zapovězeno.
Vydáno: 22. 04. 2025
  • Článek
Téma, se kterým se setkáváme už delší dobu, začalo nedávno nabírat na aktuálnosti. Ředitelé ve svých školách čelí výzvám a je jen na nich a jejich zástupcích, jakým způsobem a jak rychle nastaví postupy úspěšného slučování škol a jejich týmů. V tomto příspěvku se zaměříme na klíčové faktory, které mohou školám pomoci zvládnout změnu bez dlouhodobé destabilizace. Pojmenujeme témata, ale také konkrétní kroky, které učitele do procesu aktivně zapojí.
Vydáno: 22. 04. 2025
  • Článek
Ředitel naživo je dvouletý akreditovaný vzdělávací program pro dvojice/trojice z vedení škol. Je určen pro ředitele základních a středních škol a jejich zástupce, kteří mají motivaci pracovat na tom, aby se děti v jejich školách učily naplno a s radostí, a chtějí své zkušenosti sdílet. V sérii rozhovorů si v letošním školním roce povídáme s absolventy programu o využití získaných znalostí a dovedností ze vzdělávacího programu v životě školy. V dnešním rozhovoru se zaměříme na nastavení týmové spolupráce.
Vydáno: 22. 04. 2025
Původní ředitel skončil a do funkce ředitele ZŠ byla jmenována zástupkyně ředitele, do doby než bude na základě konkurzu jmenován nový ředitel. Nový ředitel byl jmenován po měsíci, původní zástupkyně školy tedy vykonávala funkci ředitele jeden měsíc. Nový ředitel školy si chce ponechat i nadále původní zástupkyni ředitele školy. Jaké doklady jsou k tomu třeba? Nová pracovní smlouva nebo platí to, co bylo před jmenování zástupkyně ředitelkou? 
Vydáno: 07. 04. 2025
Jaký je prosím týdenní úvazek (přímá pedagogická činnost) ředitele školy, který řídí 6 tříd základní školy a 4 oddělení školní družiny s tím, že bude zároveň vykonávat funkci výchovného poradce? Pro upřesnění, veřejná základní škola, pouze první stupeň 1. – 5. třída.
Vydáno: 31. 03. 2025
  • Článek
Chce-li ředitel školy vést své kolegy k trvalému rozvoji dovedností, musí v prvé řadě rozvíjet sám sebe. Akademie Libchavy nabízí sebezkušenostní výcviky pro vedoucí pracovníky škol – ředitele a zástupce – už 12 let. Cílem uceleného know-how dlouhodobých výcviků není jen předání znalostí a trénování dovedností, ale především sebepoznání a změna způsobu nahlížení na sebe i na druhé. Série textů provede čtenáře obsahem jednotlivých výcviků, pomůže zorientovat se v nabídce linky vzdělávání pro vedoucí pracovníky škol a osvětlí, v čem konkrétně může být dlouhodobé ucelené vzdělávání užitečné účastníkům výcviků a celé škole.
Vydáno: 20. 03. 2025
  • Článek
Manažer, statutár, nebo pedagogický lídr? Čeští ředitelé a ředitelky škol mají jasno – smysl své role vidí v pedagogickém vedení, kterému chtějí věnovat více času. Shodují se na tom, že pedagogický leadership je klíčem pro kvalitní vedení školy. Ukazuje to nový průzkum neziskové organizace Učitel naživo, který jsme na podzim 2024 realizovali ve spolupráci s výzkumnou organizací STEM mezi 786 respondenty. Jaké formy vzdělávání a podpory si ředitelé a ředitelky přejí? A jak k jejich rozvoji přistupují zřizovatelé?
Vydáno: 20. 02. 2025
  • Článek
Ředitel naživo je dvouletý akreditovaný vzdělávací program pro dvojice/trojice z vedení škol. Je určen pro ředitele základních a středních škol a jejich zástupce, kteří mají motivaci pracovat na tom, aby se děti v jejich školách učily naplno a s radostí, a chtějí své zkušenosti sdílet. V sérii rozhovorů si v letošním školním roce povídáme s absolventy programu o využití získaných znalostí a dovedností ze vzdělávacího programu v životě školy. V dnešním rozhovoru se zaměříme na kritické myšlení.
Vydáno: 20. 02. 2025
  • Článek
Lukáš Rosůlek je už sedmým rokem ředitelem gymnázia, střední odborné školy a vyšší odborné školy v Novém Bydžově. Ačkoliv byla jeho aprobace dějepis–zeměpis, od svého nástupu do školství učil převážně tělocvik. Je, jak sám říká, sportovec. A když mluví o tom, jaký by podle něj měl správný ředitel být, sportovního ducha v sobě nezapře. „Ředitel musí být bojovník! Mít drive a chuť. Vidět, kde se zlepšovat, a hledat cesty, jak toho dosáhnout. Být komunikativní, se špetkou asertivity, ale zároveň držet v jedné linii své emoce. A hlavně musí mít rád školu, žáky, lidi. Ředitel je tvář školy, jaký je, taková je i škola. Žák, rodič i učitel musí mít pocit, že je tam pro ně.“ I díky této filozofii získala škola certifikát Rodiče vítáni. Nejen o něm jsme si s panem ředitelem povídali.
Vydáno: 20. 02. 2025
Tato studie realizovaná organizací Učitel naživo ve spolupráci s analytickým ústavem STEM ukázala, že čeští ředitelé a české ředitelky základních a středních škol vnímají pedagogický leadership jako klíčovou součást své role. V realizaci jim však brání nadměrná administrativní zátěž a nedostatečná systémová podpora. 
Vydáno: 13. 02. 2025
Jsme odborná škola, v ŠVP máme výstup AJ v ústní části profilové zkoušky B1/B2 (nižší úroveň) a B2/C1 (vyšší úroveň). V RVP je úroveň B1. Mohu já, jako ředitelka školy, požadovat pro nahrazení certifikát na úrovni B2?
Vydáno: 21. 01. 2025
  • Článek
K dosažení wellbeingu v českém školství nestačí pouze úsilí jednotlivých škol. Nutně potřebujeme spolupráci hlavních aktérů školského systému, včetně Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Je zásadní, abychom cítili sounáležitost se společnými kroky ke zlepšování českého školství, což zahrnuje debatu a spolupráci, která nyní často ředitelům i učitelům chybí.
Vydáno: 21. 01. 2025
  • Článek
Konec kalendářního roku je často spojován s bilancováním a nastavováním různých předsevzetí. Dobrat se ale co nejpravdivějšího obrazu toho, jak jsme na tom (a co s tím), vyžaduje umět si klást správné otázky.
Vydáno: 21. 01. 2025
  • Článek
Dne 22. 11. 2024 proběhlo v Kampusu Hybernská v Praze první Setkání inspirativních ředitelů a ředitelek. Společně s více než třemi desítkami osobností z řad ředitelů a ředitelek jsme měli možnost sdílet příběhy škol z celé republiky (mj. Frýdek-Místek, Brno, Liberec, Ml. Boleslav, Plzeň, České Budějovice, Praha). Zastoupeny byly školy jak základní, tak střední (gymnázia, střední odborné školy i odborná učiliště), státní i soukromé.
Vydáno: 21. 01. 2025